Bardolino / DF 2016

04.06.2016 11:24

Bardolino

Kosmonosy / Hotel Galatea
27. 5. 2016, 18:00
Dvořákův festival 2016

Jana Procházková - zpěv
Pavel Fischer - housle, zpěv
Margit Koláčková - violoncello, zpěv
Camillo Caller - percusse, violoncello, zpěv

Přiznám se, že Bardolíno je moje srdeční záležitost, že pro tento soubor mám slabost. Jednak jsou výborní muzikanti, hrají a všichni i zpívají, jednak mě zajímá, co hrají a jak to hrají. Pavel Fischer to na začátku koncertu v hotelu Galatea v Kosmonosích pojmenoval. Vzděláním jsou klasičtí hudebníci, perspektiva, v níž se hudby chápou, je lidová hudba, možná trochu world či folk, dodal bych (Camilo Caller hraje na perkuse jako je cajon a nástroje podobné provenience), při níž se obracejí na skladatele vážné hudby jako je Leoš Janáček či Antonín Dvořák, ale hrají také vlastní skladby, které mají něco z charakteru lidové a něco vážné hudby. Nechci říkat, že je to na pomezí obou, protože to by bylo nepřesné, obojí je zde obsaženo naopak plně a více než plně.

Příkladem byly hned první skladby, které jsou ze sbírky lidové hudby Leoše Janáčka, a Bardolíno si je udělalo „po svém“, přičemž je zároveň vrací, také proto, že jsou smyčcaři, ke zkušenosti primášů lidové muziky, jak je mohl slyšet moravský mistr. Houslista, zpěvák, skladatel a znalec Janáčkova díla Pavel Fischer komentuje ony vrstvy lidové a autorské hudby v Janáčkovi, které se prostupují a zároveň se jedna vůči druhé přou, přičemž zároveň postihuje (i s vtipem) něco ze vzpurné Janáčkovy povahy. Také u Bardolína je výrazný onen autorský vklad, a to nejen u vlastních skladeb, nýbrž už v těch skladbách janáčkovských či dvořákovských, které po první řadě následovaly.
Už jsem někde napsal, že znám v Čechách muzikanty s podobným přístupem – k české muzice, hlavně té plzeňské a jihočeské – totiž Martina Kaplana a Josefa Fialu, kteří coby houslista a violista zpívající lidové písně vydají energií svého projevu a intenzitou zvuku za celý orchestr (Pavel Fischer je rovněž zdatný zpěvák). A na tomto Dvořákově festivalu je jeden večer, jehož hudebníci dělají něco velmi podobného, nebo spíš blízkého oběma předchozím. Je to Markéta Janoušková v projektu FolkloreClassic, v němž vystupuje s Cimbálovou muzikou Jiřího Janouška. Tentokrát houslistka, která ve formacích klasické hudby (v Trutnově vystoupila s Páleničkovým klavírním triem) či působí jako sólistka, zahraje s klasickou podobou lidové muziky. Markéta Janoušková hraje i v orchestru České doteky, který vede Pavel Fischer – orchestr vznikl na popud společnosti ČDH, hraje na jeho pražském festivalu a vystoupil rovněž v loňském roce na zahajovacím koncertu Dvořákova festivalu na Sychrově. A já bych rád, vzhledem k té hudební příbuznosti, viděl Pavla Fischera a Markétu Janouškovou v nějakém společném projektu zaměřeném na lidovou muziku.

Zatímco první řada písní koncertu byla výběrem Janáčkovy Moravské lidové poezie v písních, ve druhé zaznělo několik čísel z Cigánských melodií, op. 55, Antonína Dvořáka. V tomto případě je Fischerova úprava pro Bardolíno přísnější transkripcí původního klavírního partu. Po nich následovaly dvě vlastní skladby, u první z nich, Brodil Janko koně, Fischera zaujal u moravské lidové písně, k níž se obrací i řada jiných skladatelů, především text. Autor její uvedení komentoval slovy, pod která bych se rovněž podepsal (vzhledem k tomu, že se touhle muzikou rovněž amatérsky zabývám), totiž, že komplikované věci života lidová hudba dokáže vyjádřit s neuvěřitelnou prostotou a přitom moudrostí a hloubkou. Druhá pak byla hudebně strukturovanější skladba, vycházející z cikánské lidové písně s názvem Marel o Del. Na závěr se Bardolíno vrátilo k Janáčkovi – k jeho Písním a baladám, z nichž zahrálo a zazpívalo písně Při Dunajku stála, Šiel som cez město a Štyry kosy nakúvané.

Listoval jsem si ještě před koncertem různými vyhledanými programy a v nich si přečetl, že autorsky se z původního tria (Pavel Fischer, Margit Koláčková, Camilo Caller) při některých vystoupeních Bardolína podílejí i ostatní dva členové, v tomto případě se Margit Koláčková uplatnila nejen svou virtuózní hrou na violoncello, jíž v některých pasážích přebírala Fischerovy energické, expresívní rychlé pasáže, v jiných vynášela hodně svižný motiv sama, O „původním triu“ hovořím proto, že prvotní (janáčkovský) projekt realizovalo Barolíno právě v této sestavě společně s Ivou Bittovou (jako Iva Bittová & Bardolino vystupovali též na festivalu ČDH 6. 1. 2014), dokonce ještě předtím s ní tento materiál nahrálo Škampovo kvarteto, jehož primáriem Fischer byl (tehdejší obsazení: housle Pavel Fischer, housle Jana Lukášová, viola Radim Sedmidubský, violoncello Lukáš Polák), na CD u Supraphonu pod názvem Moravská lidová poezie v písních (2004). Jana Procházková pak byla na začátku společného působení uváděna ještě samostatně, popřípadě jako host, dnes je, jak mi Pavel Fischer potvrdil, stálou členkou souboru.

K zajímavému zvuku souboru přispívá určitě i skutečnost, že perkusionista Camilo Caller hraje v některých skladbách na violoncello, takže v instrumentální složce souboru zní smyčcové trio, ovšem nikoli v obvyklém obsazení dvoje housle a violoncello, případně housle, viola, violoncello, nýbrž housle a dvě violoncella. Jana Procházková pak ještě kromě zpěvu v některých skladbách přispívá rovněž drobnými bicími nástroji.

Byl jsem rád, že se koncert Bardolína uskutečnil ve vinárně Hotelu Galatea a nikoli na molu rybníka Brčálník, kde probíhaly vystoupení v minulých letech. Ne, že by nebyla hudba na lavičkách na protějším břehu lázeňsky příjemná, ale přece jen v uzavřeném prostoru to bylo něco jiného, a především – z mého hlediska, u Brčálníku jsou hudební vystoupení pro fotografa takřka nemožným oříškem. Důvodem bylo nedávné otevření hotelové Galerie vín Po skleničce, na jejíž dveře se interpreti při hraní a zpěvu dívali, jak Pavel Fischer poznamenal. Přítomnost dobrých vín si myslím souzněla s touhle skvělou muzikou v patřičné harmonii.

Tento příspěvek doplňuje předchozí informaci o koncertu, která je ve zkrácené podobě publikována v katalogu festivalu.
https://jan-k-celis.webnode.cz/news/bardolino-na-dvorakove-festivalu-2016/

Další odkazy
https://www.supraphon.cz/archiv/483-janacek-l-moravska-lidova-poezie-v-pisnich-i-bittova-skampov
https://www.bontonland.cz/janacek-leos-moravska-lidova-poesie-v-pisnich/
https://www.ticketpro.cz/jnp/hudba/experiment-alternativa/1126884-ceske-doteky-hudby-iva-bittova-bardolino$743-showMonth.html?

jkč / Čtení o koncertech / Dvořákův festival 2016


 

Zpět