Zase něco o vláčcích
02.08.2011 18:44V časopise Týden (29/2011) jsou dva články o nových železničních projektech. Jednom už realizovaném a o pár stránek dalším připravovaném. S ročním předstihem zahájila provoz pro veřejnots nejdelší rychlotrať na světě, píše se v prvním textu. Vlaky mezi Pekingem a Šanghají mohou dosahovat rychlostí až 380 m/hod. Údaje: začátek stavby 2008, 22 tunelů a 244 mostů, jeden zh nich má délku 164 km, a je tak nejdelší na světě. Cena stavby odhadem 32 mld. dolarů.
Pro porovnání nejrychlejší rychlovlaky (TGV a Šikansen byly už před desetiletími legendární a udržují se stále v nejvyšší pětici):
TGV / Francie 300 km/hod.
ICE 3 / Německo 320 km/hod.
Šinkansen / Japonsko 330 km/hod.
Siemens Velaro / Německo 350 km/hod.
CRH380A / Čína 380 km/hod.
V článku na jednom z odkazů (označených j. historie rychlých vlaků jsou další údaje, rekordů, tam je pořadí poněkud jiné, základní vlaky zůstávají.) V tomto článku se rovněž na otázku, proč u nás je maximální rychlost Pendolina nějakých stodvacet kilometrů říká, že problém není rychlé vlaky nakoupit, nýbrž české tratě. Rychlostní koridory musejí mít zcela jiné parametry. Tož jsem se dozvěděl znovu to, co vím. Před dvaceti lety mi tohle vysvětlil pan Hums, manžel kolegyně v Drážďanech, který učil na tamější dopravní vysoké škole.
Syn někdejšího majitele společnosti Hamé Leoše Novotného Leoš Novotný mladší připravuje vstup své společnosti LEO Expres na český dopravní trh. Nechce svými vlaky, které koupí ve Švýcarsku zhruba za 1,5 ml. korun, na tratích regionálních, nýbrž na těch páteřních. Jako první si vybral po analýze tématu trať Praha-Ostrava, na které by měly nové vlaky jezdit od konce příštího roku, v roce 2014 chce přidat další trasy v České republice, zvláště mezi Prahou a Českým Budějovicemi, Ostravou a V9dní a Prahou a Ústím nad Labem. Leoš Novotný říká, že v železniční dopravě jsme u nás na úrovni zhruba o dvacet let nazpět. Jsou ovšem i jiné hlasy, které říkají, že onen rozdíl není dvacet let, nýbrž padesát.
Když si vzpomenu, jak se toto téma řešilo před Listopadem, jak po Listopadu pan Dušek řval do televize, že všichni budou stávkovat, ale úroveň vlaků se v podstatě neměnila, líbí se mi slib, že vlaky konečně začnou jezdit rychle jako všude jinde v Evropě a také úroveň služeb bude také odpovídat době, ve které žijeme. Určité změny k lepšímu jsem sice už zaznamenal, nicméně zatím neodpovídají nehoráznému navýšení cen. Do úvah o tom, do jaké míry na tom má svůj podíl česká politika a do jaké míry management Českých drah, se pouštět nebudu. Zde jsou odkazy k oběma tématům:
Čínská rychlotrať
https://en.wikipedia.org/wiki/China_Railways_CRH380A
TGV
https://cs.wikipedia.org/wiki/TGV
ICE 3
https://cs.wikipedia.org/wiki/ICE_3
Šinkansen
https://cs.wikipedia.org/wiki/%C5%A0inkansen
Siemens Velaro
https://de.wikipedia.org/wiki/Siemens_Velaro
Leoš Novotný jr. / Leo Express
https://www.tyden.cz/rubriky/byznys/rozhovory/sef-leo-express-v-zeleznicich-jsme-o-dvacet-let-nazpet_207082.html
https://ekonomika.idnes.cz/syn-byvaleho-vyrobce-pastik-hame-spousti-vlaky-leo-express-pqg-/eko-doprava.aspx?c=A101110_185915_eko-doprava_vel
Další odkazy / rychlovlaky
https://www.hybrid.cz/tagy/rychlovlaky
https://www.hybrid.cz/clanky/rychlovlaky-vysokorychlostni-trate-v-cr-maji-budoucnost
https://vtm.zive.cz/moderni-vlaky historie rekordů rychlých vlaků
https://www.youtube.com/watch?v=W3uNaREp8II
https://www.youtube.com/watch?v=VuSrLvCVoVk&feature=related
https://www.youtube.com/watch?v=8o11u67Jl18&feature=related
P. S. V Číně mají v mnohém prvenství, v super-městech, rychlosti staveb atd., otázka mnohdy ovšem, zda je to vždy věc hodná obdivu. Před pěti dny došlo ke srážce dvou rychlovlaků. Na vině je vadný semafor.
https://aktualne.centrum.cz/zahranici/asie-a-pacifik/clanek.phtml?id=708841
———
Zpět