Yes / Yes
02.06.2014 14:04Yes / Yes
alba progrockové skupiny
Debutové eponymní album skupiny z roku 1969, řazené k art rocku či k progresívnímu rocku, vyšlo v roce založení skupiny a ve stejném roce, v němž vydali svá debutová alba Santana, či Genesis (From Genesis to Revelation), dvojku Led Zeppelin, kdy Miles Davis vydal kultovní A Silent Way. Samozřejmě samotné datum je jako vždy vypovídající jen částečně, stejně jako Genesis se i Yes dopracovali k nejcharakterističtějšímu projevu teprve o něco málo později, a to už bylo v konkurenci např. se superskupinou Emerson, Lake and Palmer atd..
Pro tuto dobu a pro tyto skupiny bylo charakteristické, že – na rozdíl o jednu dekádu předtím – nevznikaly „z ničeho“, a stejně jako ELP měli ve své genealogii proslulé Nice, měl Jon Anderson za sebou už více než deset let účinkování v předchozích dvou kapelách (od r. 1954) a stejně tak baskytarista Chris Squire (který patřil do sestavy YES nejen v těch „nejlepších“ letech, ale jako jeden z mála ve skupině hraje dodnes) a kytarista Peter Banks měli za sebou přinejmenším dva názvy kapel (psychedelickou The Syn a Mabel Greer's Toyshop). Říkám to takto „opatrně“, protože název, pod kterým kapelu známe dnes, vznikla „pouhým“ přejmenováním (právě na Banksův návrh). To už k ní patřil i Jon Anderson, který se seznámil se Squirem v londýnském klubu La Chasse v roce 1968, a výměnou dvou členů, kdy noví byli jazzový hráč na bicí Bill Bruford a hráč na Hammondovy varhany Tony Kaye, vznikla první formace YES. Pro pořádek už nyní dodejme, že teprve od třetího alba, tedy od The Yes Album, přišli do kapely kytarista Steve Howe a klávesák Rick Wakeman, kteří podstatně obohatili a rozšířili její možnosti a byli podstatným přínosem pro vytvoření klasické podoby hudby YES.
Během prvního roku existence hráli YES takřka každý den koncerty v Londýně a po celé Anglii. Na playlistu byly vlastní kompozice a coververze aktuálních hitů, jako I'm Only Sleeping, Eleanor Rigby a Every Little Thing od Beatles, Paper Cup Fifth Dimension či Heaven is in your Mind od Traffic, a také aranži Something's coming z Bernsteinova muzikálu West Side Story. Orientovali se na Fifth Dimension a na americkou psychedelickou (mimochodem výbornou!) kapelu Vanilla Fudge, která si vypracovala zvláštní způsob transkripce hudebního materiálu ve svých coververzích. V movitém majiteli klubu Roy Flynnovi našli Yes svého prvního manažera. Flynn a Anderson nejdříve organizovali koncerty v londýnských klubech, mj. i Marquee či Royal Albert Hall, později se Flynn pokoušel kontaktovat gramofonové firmy. S Ahmet Ertegünem z Atlantic Records vyjednal smlouvu na čtrnáct alb, což považovala kapela za neuvěřitelnou důvěru firmy, při své nezkušenosti si neuvědomovala, že všechno je jinak, že totiž Atlantic může smlouvu vypovědět kdykoli, když se nedostaví úspěch, a navíc jsou smluvené peníze za všechna další alba stejné. Brian Lane, druhý manažer skupiny, by tuto smlouvu sjednal jinak.
Kapela tedy šla s materiálem do studia, kontinuální práce nicméně nebyla možná, protože příjmy závisely na koncertech, které museli hudebníci pravidelně odehrát, Atlantic je nepodpořila, protože s neznámou značkou, na hudebním trhu ještě neetablovanou, by to bylo příliš velké podnikatelské riziko. Rovněž práce ve studiu probíhala diletantsky. Hudebníci neměli žádné zkušenosti s nahrávací technikou, nevěděli ani, že mixy jdou ve sluchátkách měnit. Producent Paul Clay měl dosud zkušenosti pouze s filmovou hudbou a nevěděl, jak se produkuje rockové album. Clay a kapela potřebovaly tři dny jen na to, aby zjistili, jak se nahrávají Hammondky. Zvuk je proto dodnes plochý a nediferencovaný a hudebníci jsou proto se svým debutem nespokojeni. Yes původně uvažovali o tom, získat jako producenta Paula McCartneyho, což se ale nepodařilo.
Album obsahuje vedle vlastních skladeb dvě coververze, zatímco skladby Beyond and Before a Sweetness pocházejí ještě z doby Mabel Greer's Toyshop. Skladba Harold Land se jmenuje podle jazzového saxofonisty, s ním samotným ale nemá nic společného. Bruford navrhl tento titul, když Anderson přemýšlel o názvu skladby. Album vyšlo v originále v roce 1969. Nejdříve vyšel v červenci singl Sweetness / Something's Coming v Anglii a ve Francii, vzápětí celé album s jednoduchým titulem Yes. V roce 2003 bylo album remasterováno (Rhino Records), cédéčko obsahuje jako bonus dalších 6 skladeb (viz i celkový seznam např. na něm. str. Wikipedie).
Recenze na Babyblue
Debut legendy, a jaká jednička! U mě podstatně lepší než ten krám, který vycházel po „Relayer“, ukazuje celou mladou kapelu plnou vtipného hraní, nápaditosti a dovednosti, která ale není prázdným sněním ve vzduchoprázdnu, nýbrž vychází z kořenů tehdejší anglické scény progresívního undergroundu. Že už zde zacházejí s hudbou jako s jemným filigránem, to ukazuje jejich báječná interpretace songu skupiny Byrds I See You (druhá skladba na playlistu), který je v originále spíš jednoduchá záležitost, nebo Yesterday and Today, typická andersonovská balada, doprovozená pouze akustickou kytarou a klavírem. Tady ukazuje Banks, že není pouhým tvrdým rockovým kytaristou, za nějž ho někteří fanouškové Yes považovali. Napínavé je také, jak song Beatles Every little thing předvádějí v typickém stylu YES a nechávají zaznít jako svůj vlastní.
Posluchač může být nadšen také skupinovým kompozicemi jako jsou Sweetness nebo Harold Land, už zde se projevují typické znaky pozdějších skladeb – vícehlasý zpěv, změny temp, divoké improvizace střídající se s jednoduchými, klidnými pasážemi.
Kdo má raději melodičtější progresívní rock a přitom se mu nelíbí pozdní alba skupiny, měl by to zkusit právě s tímto albem – a pro fanoušky YES je to povinná deska.
Doplnění 2003: Je tu druhá remasterovaná verze Rhino Records. Zvukově není lepší než první vydání u Atlantic. Co je nicméně zajímavé pro fandy YES, je šest bonusů. Everydays z druhého alba, Something´s Coming a Dear Father je zde dokonce dvakrát (jako singl a jako rané demo). A ty stojí za pořízení nahrávky.
(Andreas Pläschke)
Debut YES se podstatně liší od jejich dalších alb. Vše je zde o jedno číslo menší, nejen proto, že songy jsou kratší, ale také proto, že nemají ještě „komplexitu“ pozdějších prací. Zajímavé jsou obě coververze, I see you (Byrds) und Every Little Thing (Beatles), k nimž YES připojili vždy delší úvodní pasáž. V I see you je prý také citát z hudby J. S. Bacha. Album prozrazuje zajímavý varhanní part a Andersonův hlas jako z chlapeckého sboru, zvláště ve vícehlasých pasážích.
(Jochen Rindfrey)
Další recenze polemizují o tom, zda je pravdivé tvrzení jedné z nich, že na jedné straně jsou krátké rockové skladby, na druhé straně skladby komplexní a složitější, recenzent Nik Brückner se táže (stejně jako jiní a jinde), co jsou prvky definující progresívní rock. Jsou tu věci, které odpovídají pop-songům konce šedesátých let, některé by mohly být odkazem Beatles. Brückner pak rozebírá např. návaznost motivu basové kytary v Beyond and Before, kterou přebírají další nástroje, zmiňuje se o určitém nádechu country music, a v závěru shrnuje, že v albu se nacházejí propracovanější komplexnější hudební myšlenky vedle konvenčních, že je ještě mnohé jen nakousnuto a nedopracováno. Gunnar Claußen pak říká něco podobného, jako jsem zmiňoval na začátku, totiž že album Yes se dělí o pozornost s Abbey Road (Beatles) či Let It Bleed, debuty King Crimson či Genesis – a také přistání prvních lidí na Měsíci. Mimo jiné pak zmiňuje, že to, co se později podstatně proměnilo – vedle toho charakteristického – jsou texty, které ještě nemají ani zmínky o ezoterice a východní mystice. YES odevzdali dobrou práci odpovídající dobovému vkusu, velká revoluce je teprve čeká, zvláště velká symfonická brilance, která přijde teprve s Wakemanem a Howem. YES se ještě hledají – vyjma Chrise Squira, který už odvádí vrcholovou kvalitu.
Odkazy
https://cs.wikipedia.org/wiki/Yes_%28album%29
https://hardmusicbase.cz/index.php?stranka=vypis_d&skupina=2316&bio=1
text zvl. dle https://de.wikipedia.org/wiki/Yes_%28Album%29
https://www.babyblaue-seiten.de/index.php?albumId=282&content=review
Česká recenze Romana Procházky
https://www.fragments.cz/index.php?id=62
Muzika
https://www.youtube.com/watch?v=PhJ83dh4zHg
https://www.youtube.com/watch?v=-e8nVibQfOo
———
Zpět