Yes / Going for the One

05.06.2014 11:21

Yes / Going for the One
alba progrockové skupiny

Po delší pauze, během níž jednotliví členové natočili svá sólová alba, kritiky respektovaná (nejdříve Howe a Squire, pak Patrik Moraz - Story Of I, Anderson - Olias Of Sunhillow) a po turné v roce 1976, na němž Yes hráli i skladby z těchto alb (na stadionu J. F. Kennedyho ve Filadelfii bylo 130 000 posluchačů), se vrátili tímto albem v atmosféře sílícího punkového šílenství před veřejnost. A s YES se vrátil i Rick Wakeman, který byl místo Patricka Moraze opět na palubě. S proměnou hudební atmosféry doby se chtěli YES obrátit k publiku koncíznější, přístupnější formou.

První nápady k albu vznikly ještě během zmíněného turné k albu Relayer (1974) v letních měsících roku 1976, během něhož se uskutečnilo 53 koncertů. Právě na tomto turné se pod titulem High Vibration hrála dvaapůlminutová verze pozdějšího titulu alba Awaken. Jednalo se přitom o začátek skladby, kterou složil tehdejší klávesista kapely Patrick Moraz, čímž se podílel na albu Going for the One. Protože však během natáčení byl vyměněn za Ricka Wakemana, nezůstalo toto na albu zaznamenáno. Moraz dokonce nedostal za svůj přínos k albu žádné peníze, což vedlo k soudní rozepři mezi hudebníkem a skupinou. Tak například první akordy v Awaken jsou evidentně Morazovy a také zaznějí v jeho písní Time for a Change na jeho albu Out in the Sun (1977).

Nahrávky začaly bezprostředně po skončení turné v září 1976 v Montreaux u Ženevského jezera. Tamější Mountain Studios bylo jediné místo, na kterém se hudebníci shodli. Po náročných Topografických oceánech, po nichž následovalo temperamentní album Relayer, chtěli nyní YES vytvořit vědomě trochu přístupnější hudbu s pozitivnějším vyzněním, což vedlo ke sporům s Morazem, který se přikláněl spíš k experimentálnější, jazzové muzice, jakou právě nahráli na albu Relayer. K tomu přistoupily rozepře mezi Morazem a kytaristou Steve Howem, což vnímali ostatní členové kapely jako vážnou překážku v další práci. Hledali řešení, které se nakonec našlo v Morazově odchodu. Když se koncem roku 1976 naskytla možnost, aby se vrátil Rick Wakeman, byl to především manažer skupiny Brian Lane (v tuto dobu i Wakemanův manažer), který usiloval o jeho návrat. Wakeman měl v tuto dobu za sebou tři velice úspěšná alba: Journey to the Centre of the Earth, The Myths and Legends of King Arthur and the Knights of the round Table a No Earthly Connection. Byl tedy i garantem vyššího prodeje produktů YES (na druhé straně na náročných turné, kde musel platit orchestr, dost peněz prodělal).

Na první dotaz manažera turné Alexe Scotta v říjnu 1976 reagoval Wakeman zdrženlivě, ostatně v roce 1974 YES z hudebních důvodů opustil, nová nabídka spolupráce byla tedy formulována velice opatrně: Wakeman měl být zaplacen za to, že se bude účastnit nahrávání jako studiový hudebník. S tím klávesista souhlasil. Když mu nicméně kapela poslala skici skladeb Wonderous Stories a Going for the One, poznal, že se vrátila ke svému starému formátu a kývl na spolupráci na albu. Souhlasil také proto, že mu kapela nedávala žádná omezení ohledně jeho sólových aktivit. Ve Švýcarsku, kde se nahrávalo, se mu dokonce zalíbilo tak, že zde ještě delší čas zůstal.

Po zveřejnění se vypravovaly anekdoty o tom, že nahrávací studio v Montreaux bylo kabelem propojeno s kostelem sv. Martina v sousedním Vevey, kde se nahrával varhanní part skladeb Parallels a Awaken. Ve skutečnosti nahrávka proběhla přes normální švýcarskou telefonní linku, neboť tato kvalita dostačovala. Duet varhan a harfy (Wakeman a Anderson) ve skladbě Vevey byl zveřejněn poprvé až na kompilaci v roce 1991. K dalším zajímavostem patří, že text Turn of the Century se vztahuje na starý antický mýtus o Pygmalion a k opeře La Bohème. Na německé stránce Wikipedie je uvedena další řada podrobností o střihu skladeb, vztazích k sólovým projektům jednotlivých hudebníků apod.                        

O tom, že album Going for the One stojí za poslech, svědčí – i když to není zcela rozhodující – mj. i četnost recenzí na Babyblaue-Seiten, je jich sedm, tedy stejný počet jako třeba u Topografických oceánů či Dramatu a ještě několika dalších.

https://de.wikipedia.org/wiki/Going_for_the_One
https://www.babyblaue-seiten.de/index.php?albumId=1284&content=review

https://www.youtube.com/watch?v=vLYOPBkPQpo
remasterované i s bonusy
https://www.youtube.com/watch?v=IAu1vvcn4-Y

 

Zpět