Yes / Close tu the Edge

06.06.2014 14:06

Yes / Close tu the Edge
alba progrockové skupiny

Tak to je bezesporu ono album, které – byť lze sledovat ve všech předchozích albech přípravu/zdroje k němu – bylo rozhodujícím vykročením k tomu, co vyneslo britskou kapelu mezi nejvyšší hudební elitu, co představuje důležitý milník v historii nejen vlastního žánru progressive rocku, ale i celé populární hudby, a co – spolu se dvěma následujícími alby – představuje kvintesenci přínosu Yes pro hudební kulturu. A sám jsem měl to štěstí, že se mi podařilo se (v té době to vůbec nebylo jednoduché) díky několika přátelům dostat se k poslechu tohoto alba v aktuální době, ještě dříve, než coby výjimku z mnohých bylo album vydáno i v tehdejším Československu pod názvem Na samém okraji útesu (Supraphon, 1974).

Páté studiové album Yes vyšlo u Atlantic Records v roce 1972. Na albu se nacházejí pouze tři skladby. Na straně A se nachází titulní skladba, která má rysy sonáty a trvá přes osmnáct minut. Obsahuje řadu hudebních témat, které se v průběhu skladby opakují a variují. Východiskem je kniha Siddharta německého spisovatele Hermanna Hesseho, jejíž četba Andersona uchvátila. Komentoval to pak později, když hovořil o snu, v němž „a long time ago about passing on from this world to another world, yet feeling so fantastic about it that death never frightened me ever since". Druhá stran pak začíná skladbou And You And I, která je poněkud klidnější a v níž dominuje akustická kytara. Závěr alba pak tvoří rocková rychlá skladba Siberian Khatru, pozoruhodná (stejně jako ostatní) i svým textem, který (začíná po první minutě) se skládá z dvouslabičných slov a frází. Všechny tři skladby se v posledních 35 letech objevují střídavě či pohromadě v programu koncertů. Poslední z nich je nejspíš nejčastěji hraná úvodní skladba YES.

Na Babyblaue-seiten je album nejkomentovanějším ze všech alb YES za celou dobu působení skupiny, nachází se zde deset recenzí. Udo Gerhards opakuje, že album je milníkem progressive rocku, a říká, že by se člověk opravdu musel nutit násilím, kdyby chtěl hledat nějaké výtky. První strana desky vznikla údajně bez předchozího plánu teprve ve studiu sesazováním jednotlivých částí, legenda dokonce říká, že uklizečka vyhodila ústřižky pásků, které byly určeny do alba, do popelnice. Pokud to tak je, je pozoruhodné, jak celý opus drží pohromadě, jak působí organicky a samozřejmě. A to od z ticha se vynořujícího „zpěvu ptáků“ vrcholícího v hektickém úvodním motivu kytary a baskytary přes umírněný, ale hutný další díl, atmosférickou mysteriózní mezihru a vícehlasými pasážemi s kostelními varhanami, které přecházejí do preludování na Mini-moogu a vrcholí Wakemanovými variacemi na Hammondky.

Chvála recenzenta pokračuje akcentem na pastorální charakter následující skladby And You And I po nezaměnitelném úvodním riffu a kontrast vytvářející charakter poslední skladby Siberian Khatru, včetně spinetového sóla. Close to the Edge patří v každém případě k albům, se kterými by se měl fanoušek progresívního rocku seznámit. Jeho kvalit a skutečnosti, že bude velmi obtížné přeonat jeho kvality, si byl vědom i bubeník Bill Brufford, který se později právě kvůli tomu nechal zlanařit Robertem Frippem ke King Krimson, neboť každé další album YES už podle jeho názoru musí být už jen „synem Close to the Edge“. Něco na tom je. Když posloucháte další a další alba skupiny (a že jich je!), vždy tam zaslechnete něco z těch nebeských sfér, které v této podobě v rockové muzice zkrátka nejsou k mání.

Bylo by možné dále rozvádět řadu věcí, ať už v hudebních analýzách či dalších souvislostech, reedicích a uvádění na koncertech atd. V tuto chvíli zmíním jen několik drobností: Album bylo největším komerčním úspěchem skupiny, dostalo se na 3. místo US Billboard a na 4. místo v žebříčku LP ve Velké Británii.  Je to platinové album Recording Industry Association of America za více než milionový počet prodaných výlisků (kopií). Siberian Khatru inspirovalo Johna Fruscianta, kytaristu Red Hot Chilli Peppers, který citoval kytarové sólo v songu Get on Top (Californication, 1999).

V českém překladu na vydání alba u Supraphonu jsou tyto názvy skladeb:
Tracklist

                Na Samém Kraji Útesu (Close To The Edge)       18:50
A1.1       I. Jistý Čas Změn (The Solid Time Of Change)    
A1.2       II. Vše Zůstane Zachováno (Total Mass Retain)                
A1.3       III. Stoupám, Klesám (I Get Up I Get Down)      
A1.4       IV. Lidská Období (Seasons Of Man)     
                A Ty A Já (And You And I)            10:10
B1.1       I. Šňůra Života (Cord Of Life)     
B1.2       II. Zatmění (Eclipse)      
B1.3       III. Kazatel Učitel (The Preacher The Teacher)  
B1.4       IV. Apokalypsa (The Apocalypse)
B2           Khatru                  8:57

https://www.discogs.com/Yes-Na-Sam%C3%A9m-Kraji-%C3%9Atesu/release/2696919

anglické dějiny rocku a populární hudby
https://www.lipscomb.umn.edu/rock/
https://www.lipscomb.umn.edu/rock/docs/MUS%201013%20Syllabus%20-%20133b%20online.pdf

Close to the Edge (full album)
https://www.youtube.com/watch?v=GNkWac-Nm0A

Close to the Edge (remasterované album s bonusy)
https://www.youtube.com/watch?v=Rio0QnKvQQY

 

Zpět