Vzestup a bankrot General Motors

13.02.2012 23:18

Vzestup a bankrot General Motors
Z odložených časopisů

Informaci o zániku jedné firmy, o které jsme slýchali po desetiletí jako o symbolu prosperity, největší automobilce Spojených států a dokonce největším výrobci aut na světě, nebylo možné přehlédnout. Bylo zřejmé, že konec GM nebyla jen záležitostí hospodářské deprese, i když i ta měla významný podíl na celé věci. Teď si listuji časopisem 100+1 (číslo 13/2009) a než ho strčím do archivního kartonu, pokusím se udělat si na tomto článku ještě trochu pořádek v pojmech, protože to není jednoduché jako kdysi, kdy jedna firma byla pořád jedna a tatáž a nikoli záležitost nejrůznějších propojení a slučování, fúzí, nákupů a odprodejů menších firem a prezentace v nejrůznějších značkách na trhu. Těch jmen, a významných, je tady docela přehršel.
Začátek 1908. William Crapo Durant, vnuk michiganského guvernéra, podnikal ve výrobě vozů tažených koňmi, David Buick hledal kapitál, Durant jej poskytl, a roční produkce značky Buick vzrostla na osm tisíc vozů. Durant se pokoušel marně o Ford, ovládl značky Oldsmobile a Oakland Motor Car Company, přejmenovanou v roce 1926 na Pontiac. Tehdy se zrodila značka General Motors. Durant získal dále Cadillac, značku založenou 1902 v Detroitu. Dále se setkal se švýcarským automobilovým závodníkem Louisem Chevroletem, vznikla nová divize, před válkou byl vůz Chevrolet 490 úspěšným konkurentem Fordu T, dvakrát dražšího. Světové tažení GM bylo velice razantní, umožňoval jej i technický vývoj, hydraulické brzdy na všech čtyřech olech, automatická převodovka, systém topení a klimatizace atd.
Po válce ale přišly první signály vývoje, které později následovaly chybná rozhodnutí a postupné potápění vlajkové lodi amerického i světového automobilového průmyslu. Automatické zvyšování mzdy dělníků bez ohledu na výsledky, které si vymohli, a důchodové zabezpečení a především výroba velkých aut s vysokou spotřebou v době, kdy ostatní už šli směrem úsporných programů. Ukončení výroby vozů Oldsmobile, neschopnost čelit konkurenci japonských výrobních značek, globalizace, pokuty za nestandardní pokus o sblížení s Fiatem, nákup automobilky Daewoo, jejíž vozy se začaly prodávat pod značkou Chevrolet (známý „Matis“), pokles prodeje drahých vozů. Ztráty přes osmdesát miliard dolarů od roku 2005, technická závada a následná oprava 1,5 milionu vozů Buick Regal a dalších. Následoval bankrot.
Nicméně podle údajů ve Wikipedii se firma přece jen vzpamatovává. Více se lze dočíst tam.

https://cs.wikipedia.org/wiki/General_Motors
https://cs.wikipedia.org/wiki/Buick
https://cs.wikipedia.org/wiki/Cadillac
https://cs.wikipedia.org/wiki/Chevrolet
https://cs.wikipedia.org/wiki/Holden
https://cs.wikipedia.org/wiki/Hummer
https://cs.wikipedia.org/wiki/Opel
https://cs.wikipedia.org/wiki/Pontiac_%28automobilka%29
https://cs.wikipedia.org/wiki/Vauxhall

https://www.chevrolet.cz/

 

Zpět