Victor Vasarely
04.12.2011 15:18
Victor Vasarely
výtvarné umění na YouTube
V šedesátých létech minulého století se v populárních časopisech objevily vedle sebe svorně dva nové výrazy – pop-art a op-art. Oba výrazy byly používány souběžně pro nejnovější tendence populárních tendencí ve výtvarném umění, ostatně druhý z nich i vznikl jako obměna prvního. Může se to zdát tak trochu jako blbost, přece všechny obrazy, respektive výtvarné umění, jsou určeny především k „dívání“, tedy jsou optické, stejně tak jako hudba je akustická. Vypadá to tedy jako tautologie – čtverec je čtverec. Vzhledem ale k tomu, že to zdaleka není samozřejmé (jsou přece celé epochy, které tvrdí, že umění je především nositeli idejí, v době vzniku pop-artu a op-artu dokonce se u nás dokonce tvrdilo, že umění má být angažované, třídně uvědomělé atd., tedy že má vychovávat k těm „správným“ postojům), ale i k tomu, že tímto tvrzením se říká jinými slovy umění má zkoumat své vlastní prostředky (což je jedno z možných vymezení avantgardy vůbec), blbost to zdaleka není. K formulaci přispěl Josef Albers (viz zde článek o něm), kterého nemůžeme zařadit k op-artistům, nicméně akcent právě na geometrický koncept řady stejných čtverců, u nichž se mění jednotlivé barvy, resp. jejich souznění, jej můžeme považovat za jejich předchůdce.
„Optičnost“ coby řečené zkoumání vlastních výtvarných prostředků nalezneme u předválečného Bauhausu a u ruského konstruktivismu, vlastní op-art ale celé téma posouvá ještě o něco dále. Vychází totiž ze seriálních struktur geometrické abstrakce (termín serialismus se používá rovněž v hudbě, rovněž v hudebním minimalismu se hovoří o „repetitivním“ principu, tedy principu opakování), které se – paradoxně – přibližují v jistém smyslu „ornamentu“ (zatímco ale ornament v tradičním umění je „přidán“ k základnímu tvaru, tady je on sám tou podstatou), a především vytváří optický efekt, podobný klamu, jaký může vzniknout právě z „optického klamu“. Němci používají případný termín Farbvibrationskunst, umění barevné vibrace.
Victor Vasarely, malíř maďarského původu, který přišel s tímto pojetím jako první, vycházel z chromatických experimentů zmíněného německého Bauhausu. Stejně tak, jak řečeno na začátku, ovlivnilo jeho dílo reklamu, módu, dekorativní umění a architekturu, tedy oblasti mimo vlastní volné umění (tak to formuluje i čl. na č. Wikipedii).
https://cs.wikipedia.org/wiki/Victor_Vasarely
https://www.artmuseum.cz/umelec.php?art_id=669
https://www.artmuseum.cz/smery_list.php?smer_id=86
https://www.masterworksfineart.com/inventory/vasarely/vasarely.php
YouTube
https://www.youtube.com/watch?v=jQhQlOTM3Ps&feature=related https://www.youtube.com/watch?v=uUSJ2XqBp6U
Výstava, k níž vznikl termín op-art
https://www.youtube.com/watch?v=vaUme6DY8Lk&feature=related https://www.youtube.com/watch?v=YHoCHD3CMFM&feature=related
———
Zpět