Úvodní slovo ke koncertu v Jičíně 15. 4. 2011 / upravená verze

16.04.2011 20:45

Dobrý večer, dámy a pánové, milí posluchači,

chtěl bych Vás pozvat na procházku po místech, kde se dály významné hudební události v různých hudebních epochách od baroka až po devatenácté století. Ocitneme se v jezuitské Paříži, Vídni období vrcholného klasicismu, obrozenecké Praze a opět v Paříži v době velkých oper a skvostných salónů. Jedním z míst, kde jsme počítali se zastávkou, bylo Rusko, tedy v té době Sovětský Svaz. Zde se bohužel nezastavíme, i k lítosti nás muzikantů, kteří jsme se velice těšili na provedení Šostakovičova klavírního koncertu. Sólistka Katka Ochmanová, která koncert nastudovala, bohužel onemocněla, takže jsme jej museli stáhnout z programu. Máme ale celou řadu dalších zajímavých kusů, které můžeme nabídnout.
Tak, jak to na koncertech našeho orchestru bývá, zahrajeme skladby velmi známé, populární. Dnes bychom řekli, že to byly ve své době hity, a dodnes patří k nejčastěji interpretovaným skladbám. Podkrkonošský symfonický orchestr není v Jičíně neznámý, naposledy jsme tady, na tomto místě, hráli zhruba před rokem, a pokud jste na našem koncertě byli, vzpomenete si možná na Dvořákův houslový koncert. Také dnes je na programu jedno zajímavé koncertní číslo. Technicky obtížnou třetí větu z Koncertu pro dva klarinety Františka Vincence Krommera-Kramáře nastudovali Štefan Pernecký a Lukáš Valenta, učitel a jeho žák.

V tištěném programu, který máte, Roman Mlejnek velice výstižně charakterizoval skladby, které dnes uslyšíte. Já bych rád poznamenal jen jednu věc, která mne napadla. Takřka všechny skladby mají svým způsobem taneční charakter. Buď to jsou přímo tance, nebo alespoň mají nějaké určení „pohybu“. Smetanova Polka a Skočná z opery Prodaná nevěsta patří do sestavy tří tanců, jak byly vybrány a vydány v notách jako jakási samostatná suita. Ve výběru z orchestrálních suit z opery Carmen George Bizeta, je tanec habanera, ale také pochod. A Slovanské tance Antonína Dvořáka jsou rozsáhlým konceptem celé škály typů tanců.

Úvahu o tom, jaké místo má tanec v různých hudebních epochách, například jak barokní skladatel sestavoval orchestrální skladbu z jednotlivých tanců, zatímco klasik zařazoval do symfonie pouze třetí taneční větu, a romantici tvořili právě takové projekty jako světoznámý český hudebník, ponechám na nějakou jinou besedu.

V tuto chvíli mi nezbývá než Vám poděkovat, že jste na náš koncert přišli a popřát Vám příjemný hudební zážitek.

Program koncertu

Marc Antoine Charpentier
Prélude
z Te Deum laudamus

František Vincenc Kramář
Alla polacca, 3. věta
z Koncetu pro dva klarinety
Es dur, op. 91

Bedřich Smetana
Polka a Skočná
z opery Prodaná nevěsta

Antonín Dvořák
Slovanský tanec č. 7
z 1. řady, op. 46

přestávka

Georges Bizet
výběr z orchestrálních suit
z opery Carmen
č. 1
Les Toréadors
č. 2
Habanera
Chanson du Toréador
La Garde Montante
Danse Bohème

Zpět