Svůdná krása

10.12.2015 19:41

Svůdná krása
filmy na DVD

Svůdná krása, 1996, režie Bernardo Bertolucci, v rolích Liv Tyler, Jeremy Irons, Jean Marais, Joseph Fiennes, Dobré filmy týdeníku Reflex, sběratelská edice II., 43

Asi nebudu vypisovat úvodní charakteristiky režiséra a herců, protože je to notoricky známé. Možná jsem trochu předpojatý (na obě strany v jednotlivých případech), protože Poslední císař se mi nelíbil, přestože byl vyznamenán Oscary a chválen horem dolem, možná (nebo spíš určitě) jsem viděl některé další filmy (nejspíš skvělé Poslední tango v Paříži, možná i jiné). Určitě nepochybuju o tom, že Bertolucci je velké jméno, a nevadí mi skutečnost, že je marxista (aniž bych chtěl jakkoli toto učení zde podporovat) – k těm patřily ostatně ti největší filmoví tvůrcové v Itálii, Passolini, Visconti či Antonioni, ostatně na Passoliniho Bertolucci přímo navazoval. Určitě u Bertolucciho nalézám spoustu motivů, které mě zajímají, vazby na jiné druhy umění, literaturu, hudbu či výtvarné umění, pro mě klíčové téma dvojníka atd. atd. Chtěl bych si jednou najít příležitost a podívat se na pětihodinovou epopej s názvem XX. století (originál je ovšem jinak, 1900), která má v Bertolucciho tvorbě zvláštní místo. Na druhé straně Liv Tyler se mi vždycky líbila, ne že bych viděl všechny její filmy, vlastně to byl jen Pán prstenů (a možná ještě něco, teď si to nevybavím), a taky samozřejmě ta okolnost, že je dcerou Stevena Tylera, frontmana americké hardrockové skupiny Aerosmith, kterou jsme kdysi poslouchali.

Svůdná krása, v orig. Stealing Beauty, v německých kinech Gefühl und Verführung (Pocit a svádění), v produkci Velké Británie, Itálie a Francie, 113 minut.

Devatenáctiletá kráska Lucy Harmon (Liv Tyler) přijíždí do Toskánska k rodinným přátelům, aby našla mladíka, s nímž se tu před čtyřmi lety poprvé políbila a na nějž stále nemůže zapomenout a také aby vyřešila hádanku, kterou zanechala její matka ve svém deníku. Zatímco Lucy pátrá po své zmizelé první lásce, ostatní v domě jsou mocně zasaženi kouzlem jejího mládí, svěžesti a nevinnosti. její přítomnost zanechá hluboké stopy v myslích i životech všech zúčastněných…

Tak to říká anotace na krabičce k DVD, přitom přece jen půjde o něco víc, při vší té vizuální atraktivnosti nejen postav, ale i toskánské krajiny (je tam i tuším jeden záběr na Sienu) a jakési pohodovosti vyprávění, což je samo o sobě povzbuzující. Mladá Američanka Lucy se vrací po čtyřech letech a po smrti své matky na usedlost sochaře Iana a jeho ženy Diany, Ianovi má stát modelem. Při prvním pobytu se Lucy zamilovala do Niccola, s ním by se chtěla nyní znovu setkat. Je ubytovaná ve vedlejší budově v sousedství s těžce nemocným spisovatelem Alexem (Jeremy Irons). Ten se těší ve svých posledních dnech z přítomnosti krásné ženy.

Rodina Iana a Diany se každoročně schází při příležitosti Dianiných narozenin. Přítomná je rovněž jejich dcera Miranda (Rachel Weisz). Její syn Christopher přichází s Niccolem z cesty o něco později. Z deníků své matky se Lucy dozvídá, že její americký otec není jejím pravým otcem. Muselo se přihodit něco v roce 1975 v Toskánsku, Lucy se pokouší vypátrat skutečnost. Válečný zpravodaj Carlo Lisca, s nímž matka udržovala korespondenční styk, i spisovatel Alex odmítají možnost, že by byli jejím otcem. Nakonec se zjistí, že otcem je Ian. Byl své ženě jednou jedinkrát nevěrný a Lucy je plodem této noci.

Niccolo se ukazuje jako sukničkář, Lucy je nejdříve žárlivá, nakonec se zamiluje do jeho bratra Osvalda. S ním stráví milostnou noc a dozví se, že dopisy, které jí byly doručovány, nepsal Niccolo, ale právě Osvaldo.

Kritika nebyla s filmem příliš spokojena, hovoří o nostalgii stárnoucího muže, fantaziích starého pána, kýči moderního Toskánska (společnost kolem Iana a Diany), póze poetické intelektuálnosti atd. Trochu jsem váhal, když jsem si četl následující rádobyvtipné hodnocení v komentáři na CSFD, které zřejmě není myšleno jako pozitivní vzhledem k tomu, že autor dal filmu pouhé dvě hvězdičky: Na začátku Lucy nechce dát a hledá otce. V průběhu filmu Lucy chce dát, ale neví komu a myslí, že našla otce. Na konci Lucy dá a najde otce.

No dobrá, co se dá dělat. Já jsem nebyl nijak utrženej od řetězu, viděl jsem samozřejmě jiné zasvěcující filmy, Liv Tyler nebyla zas tak kouzelná jako Arwen v Pánu prstenů (tam měla také podstatnou úlohu výtvarná stránka kostýmů postav, výtvarná kultura), ale že bych litoval, že jsem film dokoukal, to se nedá říci v žádném případě. Teď jsem ještě našel, že film šel také v České televizi, popis, který u pořadu najdeme, zvláště slova „o síle krásy a nevinnosti, které zde ztělesňuje právě Lucy v podání Liv Tylerové“ a o úvahách „o životě a smrti, o generačních proměnách a také o různých podobách lásky a erotiky.“ mohu klidně podepsat jako výstižná.

A ještě něco, málem bych zapomněl: zajímavý herec Joseph Fiennes, a pak, je to poslední role Jeana Maraise, někdejšího šermířského hrdiny francouzských dobrodružných filmů.

https://de.wikipedia.org/wiki/Gef%C3%BChl_und_Verf%C3%BChrung
https://www.csfd.cz/film/762-svudna-krasa/prehled/

https://www.ceskatelevize.cz/porady/1004559588-svudna-krasa/20138143091/

Zpět