Stage@Seven / live koncerty frankurtského „hr-sinfonieorchester“ / II
30.04.2020 00:28Pokračuju v poslechu koncertů Frankurtského symfonického rozhlasového orchestru, jak je nabízí živé vysílání a záznamy v poslední době v rámci projektu Stage@Seven. Prvním z nich je krátké video z 7. dubna 2020, na němž účinkují dva hudebníci v neobvyklém obsazení dvou fagotů. Je to příjemná barva, umocňující ještě více to, jak už má zvláštní barvu už jeden nástroj. Na programu je jedna zábavná skladba, jak to uvádí na začátku jeden z hudebníků, jenž komentuje onu neobvyklou situaci, která přinesla i možnost jim oběma spolu takto vystoupit.
Carsten Wilkening, Fagott
Theo Plath, Fagott
Eugène Bozza
Duettino für zwei Fagotte
Eugène Bozza (1905–1991) je francouzský skladatel, syn Itala, studoval na Pařížské konzervatoři a uzavřel studim v oboru hry na housle v roce 1924, v roce 1930 v oboru dirigování a v roce 1934 v oboru kompozice. V tomtéž roce se stal nositelem renomované ceny Prix de Rome se svou kantátou „Légende de Roukmani“. V letech 1934 – 1938 byl dirigentem pařížské Opéra Comique, poté do rok 1975 ředitelem konzervatoře ve Valenciennes. Napsal bezpočet komorní hudby, zvláště pro dechové nástroje, a to především v padesátých letech, právě v době, kdy se dostal do funkce ředitele konzervatoře. Kromě hudby komorní do jeho díla patří tři opery, balety, oratoria a sbory i orchestrální skladby. V jeho hudbě zaznívají ozvěny krajiny v Provence.
https://de.wikipedia.org/wiki/Eug%C3%A8ne_Bozza
17. 04. 2020
Jochen Tschabrun, Klarinette
Maria Ollikainen, Klavier
Herbert Willi
Stück für Klarinette solo
Giuseppe Verdi/Luigi Bassi
Rigoletto-Opernfantasie für Klarinette und Klavier
Poté, co se klarinetista, který hraje v orchestru představil, uvedl i první skladbu, jejímž autorem je Herbert Willi, s nímž pojí sólistu jednak třicetileté přátelství, jednak i místo původu, totiž rakouská země Vorarlberg. Skladatel studoval hudbu a teologii na univerzitě v Innsbrucku a fagot a klavír na konzervatoři tamtéž. Pak ještě studoval na Mozarteu v Solnohradě kompozici. Jeho dílo zahrnuje jednu operu, orchestrální díla, komorní hudbu a skladby pro sólové nástroje. Jeho díla vyšla na labelu WERGO, hrají se v prestižních koncertních sálech, mnohdy na přímou objednávku.
Po první sólové skladbě přichází klavíristka a zazní druhá skladba, tam není třeba představovat. Známými melodiemi a přehlednou sazbou klavíru a klarinetu se dostala o něco více než dvacetiminutová produkce do tempa – a bylo to příjemné. Oba vynikající muzikanti, klarinetista s vzletnou kariérou a biografií, v níž jsou takové položky jako místo sólového klarinetisty Berlínských symfoniků a participacích na projektech řady dalších zvláště německých orchestrů, a klavíristka původem z Finska, absolventka Sibeliovy hudební akademie, která studovala i na dalších školách, mj. na Vysoké hudební škole Franze Liszta ve Výmaru, koncertovala buď jako sólistka nebo v komorních sestavách po celé Evropě, od loňského roku pracuje v Musikakademie města Basileje, na několika vysokých hudebních školách, naposledy v Mohuči, pracuje jako docentka.
https://youtu.be/EmrleotzKWY
https://de.wikipedia.org/wiki/Herbert_Willi
https://www.hr-sinfonieorchester.de/orchester/musiker/orchestermitglieder/jochen-tschabrun,klarinette-100.html
https://www.rhapsody-in-school.de/biografie-maria-helena-ollikainen/
16. 04. 2020
Florin Iliescu, Violine
Anna Naretto, Klavier
Nigel Hess
Der Duft von Lavendel – Thema
Henryk Wieniawski
Polonaise de concert Nr. 1 D-Dur op. 4
Antonín Dvořák
Als die alte Mutter op. 55 Nr. 4
Následující ani ne patnáctiminutové vystoupení jsem si vybral proto, že sólista je houslista a ovšem i podle skladeb, když poslední z nich je známá melodie Antonína Dvořáka. Hraje skvěle, aby ne, je to první koncertní mistr orchestru (od roku 2018), narodil se v Bukurešti v hudební rodině, jeho učiteli byli renomovaní houslisté, studoval mj. v Lübecku, v době studií se stal zastupujícím koncertním mistrem u Lübeckých filharmoniků, následovaly posty u řady dalších německých orchestrů. Hraje na nástroj Gioffreda Cappy z roku 1716. Ten Wienieawského kousek jsem neznal, je to ale „kláda“, jak říkají muzikanti technicky obtížným skladbám, což se nicméně u Wieniawského dá očekávat. Zkrátka efektní věc, ale musíte umět hrát brilantně na housle. Nu a pak ta proslulá Dvořákova melodie, procítěně zahraná, nicméně pak na můj vkus zase až v příliš virtuózní úpravě – pro mě je spíš spojená s pokorou. Rozhodně to ale nebyl ztracený čas.
A ještě alespoň jedna věta o klavíristce, Italce ze Savony, která se věnuje především komorní hudbě a svou hudební pozornost rozděluje dráze aktivního interpreta a pedagogické činnosti. Výčet by zabral celou další stranu, pod textem je odkaz k dalším informacím v němčině.
https://youtu.be/61r3lovBJTs
https://de.floriniliescu.com/
https://www.kronbergacademy.de/studium/lehrende/dozent/person/anna-naretto
A ještě jeden záznam, u něhož zde mám „jinou grafiku“, protože jsem se k němu dostal jinou cestou (nejspíš bych to našel týmž způsobem jako předchozí), a nechci nic „předělávat“, protože podstata je jinde:
Publikováno 5. 3. 2020
Bach: Konzert d-Moll BWV 1052 für Orgel ∙ hr-Sinfonieorchester ∙ Iveta Apkalna ∙ Riccardo Minasi
Johann Sebastian Bach: Konzert d-Moll BWV 1052 für Orgel, Streicher und Basso continuo
I. Allegro
II. Adagio
III. Allegro
hr-Sinfonieorchester – Frankfurt Radio Symphony
Iveta Apkalna, Orgel
Riccardo Minasi, Dirigent
hr-Sendesaal Frankfurt, 21. Februar 2020
Tady je to ještě v plném orchestrálním obsazení, krásná muzika, čtyřmanuálové varhany. V jednom z komentářů autor píše:
Oh my god ! This masterpiece "Bach's Harpsichord Concerto No 1 in D minor" was actually composed for Harpsichord, but in this incredible version we are able to hear an organ addition, and it doesn't sounds like only an Harpsichord Concerto, it is also sounds like an Organ & Harpsichord Concerto. Its the best classical composition adaptation and addition of a new instrument to a piece I've ever hear.
https://www.youtube.com/watch?v=A5_5NS4Fh1g&feature=emb_rel_pause
———
Zpět