Stage@Seven: Ives: Unanswered Question & Beethoven: Violin Concerto
24.05.2020 02:06Stage@Seven: Ives: Unanswered Question & Beethoven: Violin Concerto – Tetzlaff / Orozco-Estrada
hr-Sinfonieorchester / Frankfurt Radio Symphony
Frankfurtský rozhlasový symfonický orchestr už jsem v minulých dnech poslouchal, teď jsem se vrátil k záznamu živého vysílání, které se uskutečnilo ve středu 20. května. Na FB stránce se posluchači ptali, zda je to opravdu živé vysílání, hráči dodržují corona-manner. Sólistou proslulého Beethovenova houslového koncertu (připomínám jeho výročí, které rovněž sleduju na ARTE TV) je
Christian Tetzlaff,
dirigentem
Andrés Orozco-Estrada.
K Beethovenovi v tuto chvíli nebudu nic dodávat. Název „Unanswered Question“ se vztahuje k několika kulturním počinům. Jmenuje se tak balet Eliota Felda na skladbu, která zde zazněla, ale také série šesti lekcí Leonarda Bernsteina z roku 1973. Skladba Charlese Ivese (1874–1954)je napsána pro smyčcový orchestr (něm. Wikipedie říká, pro smyčcový kvartet, neumím posoudit, zda to není chyba), trubku a kvartet dechových nástrojů, a na nahrávce zazněla hned na začátku
V originále byla v roce 1908 spolu s další skladbou s názvem Central Park in the Dark součástí opusu označeného jako Dvě kontemplace (Two Contenplations, jiný zdroj: sama skladba r. 1906), v letech 1930–1935 byla revidována. Stejně jako řada jiných Yvesových skladeb nebyla dlouho během jeho života zveřejněna a nebylo tomu tak i v tomto případě – až do roku 1946. Filozofie skladby spočívá ve dvou vrstvách, přičemž smyčce reprezentují „ticho druidů“, zatímco trubka „věčnou otázku existence“ a kvartet dřevěných dechových nástrojů (flétny) pak „bojující odpovídající“ (stále agresivnější disonance, ve srovnání se „základem“ linoucím se ve smyčcích (moderátorka hovoří o „Schwebezustand“, tj. stavu vznášení se). Je zajímavé, že hudba byla použita u jeden čas kultovního filmu Toma Tykwera Lola rennt (česky Lola běží o život, také zde probíhá děj několikrát za sebou s určitou „odpovědí“ vzhledem k výsledku v posunuté časové sekvenci). Charles Ives napsal celou řadu zajímavých orchestrálních skladeb, mj. šest symfonií, z nichž poslední nedokončená Symfonie č. 6, „Kosmická“ je určeno pro několik orchestrů („multiple orchestra“). Na konci zhruba osmiminutové skladby se světla v sále ztemní.
V čase určeném pro přestavbu jeviště následuje krátký dialog moderátorky Tabey Dupree s trumpetistou Balázsem Nemesem. Druhý sólista, houslista Christian Tetzlaff, měl původně hrát na dvou koncertech houslové koncerty J. S. Bacha, nyní tedy přichází s houslovým koncertem D dur op. 61. Skladba je původně bez kadence, Christian Tetzlaff hraje v první větě svou vlastní kadenci (32:03), zajímavou (v druhé části s tympány), v jedné části ve dvojhmatech opakujících základní motiv věty.
https://www.facebook.com/hrsinfonieorchester/videos/283830512655853/
Ch. Ives
https://en.wikipedia.org/wiki/The_Unanswered_Question
https://de.wikipedia.org/wiki/Charles_Ives
https://en.wikipedia.org/wiki/Christian_Tetzlaff
———
Zpět