Smetanovo trio na Dvořákově festivalu 2016

14.04.2016 07:56

Smetanovo trio

Dvůr Králové nad Labem / Hankův dům
2. 6. 2016, 19:00
Liberec / Lidové sady

9. 6. 2016, 19:00
Dvořákův festival 2016

Jiří Vodička – housle
Jan Páleníček – violoncello
Jitka Čechová – klavír

Smetanovo trio, založené v roce 1934 legendárním českým klavíristou Josefem Páleníčkem, patří k nejprestižnějším českým souborům současnosti. V roce 2009 oslavilo 10 let novodobé existence. Současní členové ve své interpretaci navazují na ideál, který vytvořili jeho předchůdci, ale i další významné sólistické osobnosti  interpretačního  umění  20.  století, které  se  setkávaly  na  poli  komorní  hudby (Oistrach, Rostropovič  Richter  Stern, Rose, Istomin). I dnešní členové Smetanova  tria – všichni tři významní čeští sólisté – dokazují, že základním předpokladem úspěchu každého  kvalitního tria je dokonalá sólistická vybavenost hráčů.  Na  žádost pořadatelů  čas  od  času  kombinují  svá  triová  vystoupení  se  sólovými skladbami, tak jak to odpovídá původní slavné tradici této komorní formace. Cesta Smetanova tria je v poslední době lemována mimořádnými úspěchy. Je pravidelným hostem významných pódií doma i v zahraničí.Spolupracuje s  předními  dirigenty —  Jiří  Bělohlávek,  Libor  Pešek,  John  Axelrod,  Michael Boder,  Tomáš  Hanus  nebo  Stanislav  Vavřínek  —  a s  domácími  i  zahraničními orchestry,  z nichž jmenujme například Bamberger Symphoniker, Orchestra della Svizzera italiana Lugano, Orchestre National des Pays de la Loire, Symfonický orchestr hl. města Prahy FOK, Pražská komorní filharmonie, Komorní filharmonie Pardubice nebo Moravská filharmonie Olomouc.

Smetanovo  trio realizovalo  celou řadu  nahrávek  u  domácích  a  zahraničních  společností,  od roku  2000  pravidelně  nahrává  pro  firmu Supraphon.  Tato  spolupráce  přinesla  celou řadu prestižních ocenění u nás i v zahraničí – např. CD s díly Smetany, Suka a Nováka (Supraphon 2005 získala prestižní ocenění francouzských časopisů Diapason a Le Monde de la musique. Nahrávka byla rovněž vybrána  britským BBC  Music  Magazine jako nahrávka  měsíce  srpna 2005 v oblasti komorní hudby.  Další  nahrávka  Smetanova  tria,  tentokrát  díla  A.  Dvořáka (Supraphon  2006),  byla opět oceněna  BBC  Music  Magazine  tentokrát jako nejlepší nahrávka měsíce září 2006, posléze obdržela cenu roku  2007 v oblasti komorníhudby BBC Music Magazine Chamber Award a rovněž získala nejprestižnější  francouzské ocenění CD nahrávek Diapason d'Or. Nahrávka Čajkovského a Dvořáka (Supraphon 2008) obdržela cenu měsíce BBC Chamber Recording of the Month za prosinec 2008. Poslední nahrávkou vydanou Supraphonem v roce 2010  je CD s  díly Mendelssohna a Schuberta.  Odborná kritika  oceňuje „výjimečné  sólistické  kvality  a  brilantní  techniku,  dynamičnost  hry,  perfektnost  souhry…„ atd., mluví dokonce o „krevní spřízněnosti tří umělců…“

V  červnu  2012  dokončilo  Smetanovo  trio  další  velký  projekt  – soubornou  nahrávku  trií Johannesa Brahmse, která vyjde u firmy Supraphon na podzim 2012. Smetanovo  trio  se v  poslední  době několikrát  vypravilo  na  zahraniční  pódia –  v  prosinci minulého  roku  absolvovalo  turné  do  Francie,  kde  pod  vedením  Johna  Axelroda  a  za doprovodu  Orchestre  National des Pay  de la  Loire s bouřlivými ovacemi sedmkrát za sebo předneslo BeethovenůvTrojkoncert  pro  10  000  abonentů tohoto symfonického tělesa.  V nedávné době bylo hostem festivalů a koncertních řad Evropy – ve francouzském Cambrai, Chalonu, Nice a Aix en Provence, v anglickém Londýně a celé  řadě  dalších  měst  Velké Británie,  v  německém  Mnichově,  Würzburgu,  Tübingenu,  na  festivalu Hohenloher Kultursommer,  ale  také v USA, Brazílii, Švýcarsku, Itálii  a  Egyptě. V sezóně 2012  -13 Smetanovo  trio čekají  další zájezdy do Mexika, USA, Kanady, Japonska, Jižní Koreje, Číny  a řady evropských zemí.

Program Smetanova tria na obou koncertech Dvořákova festivalu sahá k nejkrásnějším opusům české a evropské hudby romantismu. Schumannovy Fantazijní kusy, op. 88 jsou typickým útvarem své doby: Zatímco klasicismus možnosti klavírní tria rád přehlížel, skladatelé devatenáctého století spojení klavír – housle – violoncello využívalo v plné míře. Schumannova skladba je první z řady skladeb věnovaných tomuto útvaru; v roce 1842 se Schumann věnoval komorní tvorbě a v té době vzniklo několik jeho nejlepších děl.

Trio c moll, op. 101 je pozdním dílem Johannesa Brahmse, v dílech osmdesátých let skladatel stále více oslavoval svou „vlast volbou“ (ve Vídni se definitivně usadil v roce 1866), což se projevuje v řadě prvků, zároveň je pozoruhodné stále subtilnější umění motivického zpracování, příznačné pro jeho pozdní vídeňskou komorní tvorbu.

Dvořákovo nejoblíbenější dílo pro housle, violoncello a klavír je obsazením, ale nikoli formou klasickým klavírním triem. Původní útvar ukrajinské (maloruské) lidové písně inspiroval řadu především slovanských skladatelů 19. století a Antonín Dvořák jej dovedl obohacením o kontrast teskně melancholických a divoce rytmizovaných ploch k umělecky nejzávažnějším důsledkům. S názvem Dumka se u něj setkáme u drobných klavírních skladeb, skladeb komorních i orchestrálních, totiž u třech Slovanských tanců (z obou řad) přímo v názvu není, ale to jsou rovněž dumky.

Program:

R. Schumann (1810 – 1856): Fantazijní kusy. op. 88
            Romanze (Nicht schnell, mit innigem Ausdruck)
            Humoreske (Lebhaft)
            Duett (Langsam und mit Ausdruck)
            Finale (Im Marsch-Tempo)
 
Johannes Brahms (1833-1897): Trio c moll op. 101
            Allegro energico
            Presto non assai
            Andante grazioso
            Allegro molto

 

                        ----- přestávka -----

Antonín Dvořák (1841-1904): Klavírní trio č. 4 „Dumky“,  op. 90
                        Lento maestoso. Allegro, quasi doppio movimento
                        Poco adagio. Vivace non troppo
                        Andante. Vivace non troppo
                        Andante moderato. Allegretto scherzando
                        Allegro
                        Lento maestoso. Vivace, quasi doppio movimento

https://www.triartmanagement.cz/Soubory/SMETANOVO-TRIO.html
https://cs.wikipedia.org/wiki/Smetanovo_trio
https://operaplus.cz/smetanovo-trio-vymenilo-zenu-za-muze/
https://www.ceskafilharmonie.cz/detail/Smetanovo-trio-se417.html

Materiál k změněnému programu /

Program Páleníčkova tria na obou koncertech Dvořákova festivalu sahá k nejkrásnějším opusům české komorní hudby.

Vztah Josefa Suka ke komorní hudbě byl mezi jeho současníky výjimečný. Trio c moll, op. 2, vzniklo, podobně jako řada dalších skladeb již za studia na konzervatoři, kde byl žákem v kompoziční třídě Antonína Dvořáka. Původně bylo napsáno pro amatérské hudebníky, kteří se scházeli v domě dr. Hersche, místního lékárníka a nadšeného muzikanta, a s nimiž hrál. Po návrhu Sukova učitele Karla Steckera odstranit jednu ze čtyř vět bylo trio představeno na konzervatoři jako oslava A. Dvořáka jako profesora skladby. V roce 1891 Suk včlenil do konečné podoby díla  návrhy svého nového učitele.

Klavírní trio Bergerettes napsal Bohuslav Martinů v roce 1939, tedy devětačtyřicetiletý, v Paříži. Pojem "bergerette" je poněkud záhadný, v historii se používal v 15. a 16. století ve francouzské pastýřské poezii a pro tanec a znovu získal oblibu v době pozdního baroka s milostnou tématikou. U českého skladatele se jedná o šest miniatur, které mohou rovněž evokovat ducha francouzské poezie.

Dvořákovo nejoblíbenější dílo pro housle, violoncello a klavír je obsazením, ale nikoli formou klasickým klavírním triem. Původní útvar ukrajinské (maloruské) lidové písně inspiroval řadu především slovanských skladatelů 19. století a Antonín Dvořák jej dovedl obohacením o kontrast teskně melancholických a divoce rytmizovaných ploch k umělecky nejzávažnějším důsledkům. S názvem Dumka se u něj setkáme u drobných klavírních skladeb, skladeb komorních i orchestrálních, totiž u třech Slovanských tanců (z obou řad) přímo v názvu není, ale to jsou rovněž dumky.

Program:

Josef Suk (1874 –1935): Trio c moll, op. 2
                              Allegro
                               Andante
                               Vivace

Bohuslav Martinů (1890 –1959):    Bergerettes, H. 275
           Poco allegro
        Allegro con brio
        Andantino
        Allegro
        Moderato

                ----- přestávka -----

Antonín Dvořák (1841-1904): Klavírní trio č. 4 „Dumky“,  op. 90
Lento maestoso. Allegro, quasi doppio movimento
Poco adagio. Vivace non troppo
Andante. Vivace non troppo
Andante moderato. Allegretto scherzando
Allegro
Lento maestoso. Vivace, quasi doppio movimento

Ediční pzn. Vzhledem k tomu, že texty (vlastní i převzaté), použité jako anotace koncertů, bylo třeba do katalogu Dvořákova festivalu 2016 podstatně krátit, chceme je zachovat na tomto místě v původní (případně i rozšířené) podobě. 

jkč / Materiály ČDH 2016 

Zpět