Smetanovo trio na Dvořákově festivalu 2016
14.04.2016 07:56Smetanovo trio
Dvůr Králové nad Labem / Hankův dům
2. 6. 2016, 19:00
Liberec / Lidové sady
9. 6. 2016, 19:00
Dvořákův festival 2016
Jiří Vodička – housle
Jan Páleníček – violoncello
Jitka Čechová – klavír
Smetanovo trio, založené v roce 1934 legendárním českým klavíristou Josefem Páleníčkem, patří k nejprestižnějším českým souborům současnosti. V roce 2009 oslavilo 10 let novodobé existence. Současní členové ve své interpretaci navazují na ideál, který vytvořili jeho předchůdci, ale i další významné sólistické osobnosti interpretačního umění 20. století, které se setkávaly na poli komorní hudby (Oistrach, Rostropovič Richter Stern, Rose, Istomin). I dnešní členové Smetanova tria – všichni tři významní čeští sólisté – dokazují, že základním předpokladem úspěchu každého kvalitního tria je dokonalá sólistická vybavenost hráčů. Na žádost pořadatelů čas od času kombinují svá triová vystoupení se sólovými skladbami, tak jak to odpovídá původní slavné tradici této komorní formace. Cesta Smetanova tria je v poslední době lemována mimořádnými úspěchy. Je pravidelným hostem významných pódií doma i v zahraničí.Spolupracuje s předními dirigenty — Jiří Bělohlávek, Libor Pešek, John Axelrod, Michael Boder, Tomáš Hanus nebo Stanislav Vavřínek — a s domácími i zahraničními orchestry, z nichž jmenujme například Bamberger Symphoniker, Orchestra della Svizzera italiana Lugano, Orchestre National des Pays de la Loire, Symfonický orchestr hl. města Prahy FOK, Pražská komorní filharmonie, Komorní filharmonie Pardubice nebo Moravská filharmonie Olomouc.
Smetanovo trio realizovalo celou řadu nahrávek u domácích a zahraničních společností, od roku 2000 pravidelně nahrává pro firmu Supraphon. Tato spolupráce přinesla celou řadu prestižních ocenění u nás i v zahraničí – např. CD s díly Smetany, Suka a Nováka (Supraphon 2005 získala prestižní ocenění francouzských časopisů Diapason a Le Monde de la musique. Nahrávka byla rovněž vybrána britským BBC Music Magazine jako nahrávka měsíce srpna 2005 v oblasti komorní hudby. Další nahrávka Smetanova tria, tentokrát díla A. Dvořáka (Supraphon 2006), byla opět oceněna BBC Music Magazine tentokrát jako nejlepší nahrávka měsíce září 2006, posléze obdržela cenu roku 2007 v oblasti komorníhudby BBC Music Magazine Chamber Award a rovněž získala nejprestižnější francouzské ocenění CD nahrávek Diapason d'Or. Nahrávka Čajkovského a Dvořáka (Supraphon 2008) obdržela cenu měsíce BBC Chamber Recording of the Month za prosinec 2008. Poslední nahrávkou vydanou Supraphonem v roce 2010 je CD s díly Mendelssohna a Schuberta. Odborná kritika oceňuje „výjimečné sólistické kvality a brilantní techniku, dynamičnost hry, perfektnost souhry…„ atd., mluví dokonce o „krevní spřízněnosti tří umělců…“
V červnu 2012 dokončilo Smetanovo trio další velký projekt – soubornou nahrávku trií Johannesa Brahmse, která vyjde u firmy Supraphon na podzim 2012. Smetanovo trio se v poslední době několikrát vypravilo na zahraniční pódia – v prosinci minulého roku absolvovalo turné do Francie, kde pod vedením Johna Axelroda a za doprovodu Orchestre National des Pay de la Loire s bouřlivými ovacemi sedmkrát za sebo předneslo BeethovenůvTrojkoncert pro 10 000 abonentů tohoto symfonického tělesa. V nedávné době bylo hostem festivalů a koncertních řad Evropy – ve francouzském Cambrai, Chalonu, Nice a Aix en Provence, v anglickém Londýně a celé řadě dalších měst Velké Británie, v německém Mnichově, Würzburgu, Tübingenu, na festivalu Hohenloher Kultursommer, ale také v USA, Brazílii, Švýcarsku, Itálii a Egyptě. V sezóně 2012 -13 Smetanovo trio čekají další zájezdy do Mexika, USA, Kanady, Japonska, Jižní Koreje, Číny a řady evropských zemí.
Program Smetanova tria na obou koncertech Dvořákova festivalu sahá k nejkrásnějším opusům české a evropské hudby romantismu. Schumannovy Fantazijní kusy, op. 88 jsou typickým útvarem své doby: Zatímco klasicismus možnosti klavírní tria rád přehlížel, skladatelé devatenáctého století spojení klavír – housle – violoncello využívalo v plné míře. Schumannova skladba je první z řady skladeb věnovaných tomuto útvaru; v roce 1842 se Schumann věnoval komorní tvorbě a v té době vzniklo několik jeho nejlepších děl.
Trio c moll, op. 101 je pozdním dílem Johannesa Brahmse, v dílech osmdesátých let skladatel stále více oslavoval svou „vlast volbou“ (ve Vídni se definitivně usadil v roce 1866), což se projevuje v řadě prvků, zároveň je pozoruhodné stále subtilnější umění motivického zpracování, příznačné pro jeho pozdní vídeňskou komorní tvorbu.
Dvořákovo nejoblíbenější dílo pro housle, violoncello a klavír je obsazením, ale nikoli formou klasickým klavírním triem. Původní útvar ukrajinské (maloruské) lidové písně inspiroval řadu především slovanských skladatelů 19. století a Antonín Dvořák jej dovedl obohacením o kontrast teskně melancholických a divoce rytmizovaných ploch k umělecky nejzávažnějším důsledkům. S názvem Dumka se u něj setkáme u drobných klavírních skladeb, skladeb komorních i orchestrálních, totiž u třech Slovanských tanců (z obou řad) přímo v názvu není, ale to jsou rovněž dumky.
Program:
----- přestávka -----
Antonín Dvořák (1841-1904): Klavírní trio č. 4 „Dumky“, op. 90
Lento maestoso. Allegro, quasi doppio movimento
Poco adagio. Vivace non troppo
Andante. Vivace non troppo
Andante moderato. Allegretto scherzando
Allegro
Lento maestoso. Vivace, quasi doppio movimento
https://www.triartmanagement.cz/Soubory/SMETANOVO-TRIO.html
https://cs.wikipedia.org/wiki/Smetanovo_trio
https://operaplus.cz/smetanovo-trio-vymenilo-zenu-za-muze/
https://www.ceskafilharmonie.cz/detail/Smetanovo-trio-se417.html
Materiál k změněnému programu /
Program Páleníčkova tria na obou koncertech Dvořákova festivalu sahá k nejkrásnějším opusům české komorní hudby.
Vztah Josefa Suka ke komorní hudbě byl mezi jeho současníky výjimečný. Trio c moll, op. 2, vzniklo, podobně jako řada dalších skladeb již za studia na konzervatoři, kde byl žákem v kompoziční třídě Antonína Dvořáka. Původně bylo napsáno pro amatérské hudebníky, kteří se scházeli v domě dr. Hersche, místního lékárníka a nadšeného muzikanta, a s nimiž hrál. Po návrhu Sukova učitele Karla Steckera odstranit jednu ze čtyř vět bylo trio představeno na konzervatoři jako oslava A. Dvořáka jako profesora skladby. V roce 1891 Suk včlenil do konečné podoby díla návrhy svého nového učitele.
Klavírní trio Bergerettes napsal Bohuslav Martinů v roce 1939, tedy devětačtyřicetiletý, v Paříži. Pojem "bergerette" je poněkud záhadný, v historii se používal v 15. a 16. století ve francouzské pastýřské poezii a pro tanec a znovu získal oblibu v době pozdního baroka s milostnou tématikou. U českého skladatele se jedná o šest miniatur, které mohou rovněž evokovat ducha francouzské poezie.
Dvořákovo nejoblíbenější dílo pro housle, violoncello a klavír je obsazením, ale nikoli formou klasickým klavírním triem. Původní útvar ukrajinské (maloruské) lidové písně inspiroval řadu především slovanských skladatelů 19. století a Antonín Dvořák jej dovedl obohacením o kontrast teskně melancholických a divoce rytmizovaných ploch k umělecky nejzávažnějším důsledkům. S názvem Dumka se u něj setkáme u drobných klavírních skladeb, skladeb komorních i orchestrálních, totiž u třech Slovanských tanců (z obou řad) přímo v názvu není, ale to jsou rovněž dumky.
Program:
Josef Suk (1874 –1935): Trio c moll, op. 2
Allegro
Andante
Vivace
Bohuslav Martinů (1890 –1959): Bergerettes, H. 275
Poco allegro
Allegro con brio
Andantino
Allegro
Moderato
----- přestávka -----
Antonín Dvořák (1841-1904): Klavírní trio č. 4 „Dumky“, op. 90
Lento maestoso. Allegro, quasi doppio movimento
Poco adagio. Vivace non troppo
Andante. Vivace non troppo
Andante moderato. Allegretto scherzando
Allegro
Lento maestoso. Vivace, quasi doppio movimento
Ediční pzn. Vzhledem k tomu, že texty (vlastní i převzaté), použité jako anotace koncertů, bylo třeba do katalogu Dvořákova festivalu 2016 podstatně krátit, chceme je zachovat na tomto místě v původní (případně i rozšířené) podobě.
jkč / Materiály ČDH 2016
———
Zpět