Smetanova Litomyšl / Festivalové noviny aj.
15.07.2017 16:42Hromádka materiálů, kterou jsem si přivezl z Litomyšle, stojí za pozornější pročtení. Kromě programů na koncert a brožur zaměřených na určitý segment kulturní nabídky města jsou to Festivalové noviny.
Nečíslované (nulté, jak je označeno na stránkách Smetanovy Litomyšle, kde je dostupné i ve formátu pdf) číslo z 9. června 2017 uvádí příštího návštěvníka obrazem programu Festivalových zahrad, podobným našemu prvnímu dojmu, když jsme po příjezdu přišli na Zámecké návrší.
Třicet šest hudebních pořadů v pouhých jednadvaceti dnech, nabitý program Festivalových zahrad a devatenáct výstav Smetanovy výtvarné Litomyšle. Národní festival Smetanova Litomyšl každý ročníkem překonává ten předešlý. Cítíte také ve vzduchu to napětí a očekávání? To je za dveřmi ročník s číslem 59.
Těmito slovy láká k návštěvě. Na druhé straně mimo jiné upozorňuje na přímé přenosy pořadů v Českém rozhlase či záznam pořadu ČT, který se bude promítat na podzim či na Pikniky v trávě, které je možné si objednat. Festivalové tipy upozorňují například na koncerty Poznaňské filharmonie, Shlomo Mintze, vystoupení Arturo Sandovala v pořadech Hommage a Jazz a Jam Session, uvedení Ponchielliho opery La Gioconda Janáčkovou operou Národního divadla Brno, podrobnější přehled koncertů a pořadů, na něž jsou lístky ještě v prodeji (pomíjím v tuto chvíli všechny ostatní významné programové položky). Už předtím mě zaujala skutečnost expanze festivalu do zámku Nové Hrady, který důvěrně znali účastníci někdejší účastníci letního soustředění orchestrálního sdružení Karla Jakubů, měli jsme tam tenkrát také koncert a byli přivítáni majiteli tenkrát nedlouho zakoupeného a zrestaurovaného objektu. Příběh operní pěvkyně a herečky Soni Červené představuje v celovečerním dokumentu Olga Sommerová. O fotografiích Vojty Hurycha z loňského ročníku Smetanovy Litomyšle, které jsme viděli na zámecké chodbě (posteskl jsem si, že nejsou nasvíceny a není jim tedy věnována větší pozornost), hovoří autor v rozhovoru nazvaném Jak jsem nevyhořel… . Výstavy Smetanovy výtvarné Litomyšle, jimž je věnován samostatný katalog, jsou připomenuty společně s článkem Kateřiny Jandové … a bude na co koukat. Rozsáhlý text je věnován tradici sborového zpěvu na festivalu a na následujících dvou dvojstranách je rozveden podrobný program Festivalových zahrad (k dostání s podobným obsahem byla pro návštěvníky k dispozici skládačka). V závěru je připomenuta již čtvrtým rokem existující aplikace Smetanovy Litomyšle do telefonu, nyní „v novém“.
Další čísla již jsem ve formátu pdf nenašel. Festivalové noviny 1 z 16. června 2017 představuje festival v základním přehledu s názvem Čeká nás skvostný program (opět nebudu vypisovat, v pdf přehledu je k dispozici programová brožura). Generální ředitel České televize Petr Dvořák připomíná „Spojení České televize s festivalem“, mj. i v připraveném programu v Klášterních zahradách. Kastelánka Státního zámku Litomyšl Veronika Skálová hovoří o dlouhé kulturní tradici, která vedla ke zrodu festivalu. Ke slavnostnímu zahajovacímu koncertu se vztahuje rozhovor s Josefem Špačkem, koncertním mistrem České filharmonie, který zahrál Brahmsův Koncert pro housle a orchestr D dur. Krátká noticka oznamuje, že slavnostní zahájení je věnována památce Jiřího Bělohlávka, o jehož skonu před pouhými dvěma týdny jsme se dozvěděli z médií. Následují mj. článek o orientaci festivalu, který má dnes nové (staronové) označení „Národní festival“, zmínka o tom že Lahůdky u pošty rozšiřují otvírací dobu (využili jsme). V rozhovoru Jana Pikny, který vede festival celé jedno čtvrt století, jsem zaznamenal odpověď na otázku „Co dělá podle vašeho názoru Smetanovu Litomyšl osobitým festivalem?“
Kvalitní a přitom atraktivní dramaturgie, atmosféra a akustika zámeckého nádvoří, kouzlo a pohostinný charakter Litomyšle, patriotismus pořadatelů. Neokázalost, trošku „sláma z bot“, ale zároveň patrná velká snaha po co nejprofesionálnějším výsledku. Matadora světových festivalů osvěží přirozenost, začátečníka oslní velký svět v malém městě.
Pojďte si hrát s Petrem, Matějem a jejich kamarády hovoří o výstavě Imaginárium, která se po zastávkách v Paříži, Trutnově, Plzni, dánském Silkeborgu a na zámku v Kostelci nad Orlicí objevuje v Litomyšli, Petrem a Matějem jsou samozřejmě myšleni bratři Formanové. Dále v rámci Smetanovy výtvarné Litomyšli upozorněno na Poklady Jana Zrzavého v Galerii Zdeněk Sklenář a na novou zenovou zahradu architekta Pleskota. Další témata: Lapidario del Sgnr. Haendel v Nových Hradech (v následujících Festivalových novinách 2 je projektu věnovaný samostatný článek Detektivní příběh s barokní operní zápletkou), společnost Vinofol vinařství Novosedly, partnerský festival Grafenegg v Rakousku, který se Smetanovou Litomyšlí spolupracuje (dirigenti Semjon Byčkov, valerij Gergiev, Manfred Honeck, daniel Harding a Yuri Temirkanov), Portmoneum, které bude mít příští rok 25 let od otevření veřejnosti, v rozhovoru s ředitelem Regionálního muzea René Klimešem, pod něž Portomenum nyní spadá.
Otvírák Festivalových novin 2 z 19. června 2017 jsou Opery a Smetanova díla, tedy díla skladatele, který se v Litomyšli narodil a festivalu v dnešním městě UNESCO dal jméno. Smetanovo dílo bylo letos zastoupeno „nejméně v sedmi pořadech“, v to nepočítaje zvláštní pořad Bedřich No. 1. Rodnému bytu skladatele je věnován samostatný text upozorňující i na hravé doprovodné programy Muzicírování s Bedříškem, Proč bychom se netěšili… a Račte vstoupit, stejně jako na novinku sezónu, vídeňské křídlo Gebruder Stingl in Wien. Gioacchino Rossini: Lazebník sevillský!!! Takto, se třemi vykřičníky se uvádí klasické dílo, „komická opera o dvou dějstvích, kterou při příležitosti 200. výročí prvního provedení opery přebásnil do češtiny Jaromír Nohavica“ v podání souboru opery Národního divadla moravskoslezského Ostrava (režie Ondřej Havelka, dirigent Marko Ivanović). Text je převzatý (o Litomyšli ani slovo, hovoří se o Ostravě), že by přání či dokonce podmínka ostravského barda nezměnit ani čárku (víme o tom své) nebo jsem pouze zaujatý?
A co dál? „20. koncertem na přání“ bylo vystoupení dámského tria Marcelly Puppini, krásný článek/rozhovor s harfistkou Janou Bouškovou a s Jaroslavem Tůmou, „mistrem varhanní improvizace“, jak jej nazývá titul článku. Partnerem festivalu je Auto Škoda, proto opakovaně upoutávka Vyhrajte na týden auto Škoda Superb. A pak dva „kunsthistorické“ články, jeden o Smetanově domě – v rámci řady Kouzelná Litomyšl Václava Žmolíka, druhý o „kulturním turismu“, agentuře CzechTourismu a letošním roku baroka.
Číslo Festovalových novin označené číslem 3 a vydané 25. června 2017 se věnuje druhé polovině festivalu, která „bude plná hudební krásy“. Shrnuje předchozí program od těch komorních, přes „přesahového Vojtu dyka, B-Side Band a The Puppini Sisters, až po nádherné opery a emočně silné koncerty“ a upozorňuje na velkolepou Fantastickou symfonii Hectora Berlioze, cikánský symfonický orchestr, houslistu Shlomo Mintze či operní představení pro děti Rusalenka. Po úvodních slovech politiků (i to je nezbytné, například podpora z kraje je důležitou položkou v rozpočtu) se noviny věnují izraelskému houslistovi i maďarskému orchestru hudebníků, kteří „chtějí být kulturními ambasadory“. To jsou oba koncerty, které jsem slyšel, a jsou jim věnovány samostatné příspěvky.
V premiéře v Litomyšli zazněl pořad Monteverdiana (Madrigaly válečné a milostné). Interpretem je Capella Mariana, komorní vokální soubor, který vznikl v roce 2008. Od narození italského mistra z přelomu epoch, skladatele, který stál u zrodu opery, uplynulo letos v květnu 450 let (podle webového programu SL). Následuje rozhovor s německým violoncellistou Julianem Stecklem a o dvě stránky dál článek o fenoménu Dětské opera s profesorkou zpěvu na Pražské konzervatoři Jiřinou Markovou-Krystlíkovou, vztahující se k „Rusalence.“ Dva články se věnují dvěma osobnostem spojeným úzce z Litomyšlí, které nedávno opustily tento svět, dirigentovi Jiřímu Bělohlávkovi (vzpomínky Pavla Kysilky, prezidenta festivalu a Vojtěcha Stříteského, uměleckého ředitele) a Obramu Zoubkovi (Za Olbramem Zoubkem, z pera Jana Pikny). Na závěr poznámek, které pochopitelně nevyčerpávají veškerý obsah novin (či programu festivalu, nepadlo ani slovo o Ivo Kahánkovi, Olze Šroubkové, vítězce letošní mezinárodní soutěže Pražské jaro 2017, Adamu Plachetkovi, Dagmar Peckové ad.), zmíním ještě alespoň kapelu Slza, znovu potvrzující (jak ostatně už řečeno), že i tento festival má přesahy k nonartificiální hudbě, a pak ještě další ze série článků o Festivalové zahradě, které obsahuje každé číslo novin, tentokrát o víkendu s Českou spořitelnou, který připomínají v dalším článku ještě dvě další strany, včetně té poslední.
https://www.smetanovalitomysl.cz/cs/o-festivalu/3986-festivalove-noviny-c-0
https://www.smetanovalitomysl.cz/cs/programme-2017/3755-monteverdiana
https://www.smetanovalitomysl.cz/cs/programme-2017/3755-monteverdiana
———
Zpět