Schwitters, Typlt, Novotný: Ursonate v Knihovně na Vinohradech

04.01.2020 15:52

Schwitters, Typlt, Novotný: Ursonate v Knihovně na Vinohradech
záznam informace

V této stručné poznámce bohužel nemohu reagovat na večer uvedený v titulu příspěvku, protože jsem v Knihovně na Vinohradech bohužel nebyl. Jaromíra Typlta znám z jiných performancí společných s někým dalším (především Škrábanice s Michalem Ratajem), rovněž Pavla Novotného jsem zažil, ovšem „odděleně“ a v trochu jiné úloze, například na Šrámkově Sobotce, přesto si chci tuto událost poznamenat alespoň pro sebe jako informaci, zachycenou jako „událost“ na Facebooku, na kterou jsem byl pozván.

Explicitních důvodů toho proč tak činím (každý se asi zeptá, proč jsem se tam prostě nevypravil, ale holt se mnohdy nedá zvládnout i něco, co by člověk sebevíce chtěl) je několik. Schwitters mě zajímal už coby „vyštudovaného germanistu“, především ale mým zájmem o experimentální poezii zvláště v době osmdesátých let, který souvisel  jednak s kontakty se současnými autory (experimentálního) umění, vizuální a konkrétní poezie (v Brně) a s konceptuálním uměním, včetně vlastních aktivit, jednak už i s předchozím zájmem o tuto oblast a rovněž meziválečnou avantgardu, na niž tyto projevy navazují, a k nimž německý výtvarný umělec, básník a performer patří.  

Anna Blume či Ursonate byly pro mě ikonická díla, stejně jako sama osobnost Kurta Schwitterse a jeho originálních projektů, které překračovaly hranice. Toto „překračování“ (i ve formě interdisciplinarity vůbec) bylo, vedle onoho obratu k materiálu, srovnatelného pro mě s karteziánským obratem ve filozofii, fascinujícím momentem, a přestože ony texty nebyly přístupné v té míře, jako tomu je v dnešním digitálním věku, vzpomínám si dodnes na zážitky z jejich soukromého čtení. O překračování ostatně hovoří hned úvodní stránka obsáhlé internetové prezentace www.kurt-schwitters.org, na níž nalezneme množství materiálu, včetně Schwittersových básnických textů. Ursonate je v úvodním odstavci charakterizována takto:

Die Sonate in Urlauten ist Schwitters umfangreichste und komplexeste Lautdichtung. Ihre Struktur folgt, ironisch gebrochen, dem Aufbau einer klassischen Sonate – die Grenze zwischen sprachlicher und musikalischer Komposition ist aufgehoben. (Sonáta v prahláskách je Schwittersova nejrozsáhlejší a nejkomplexnější hlásková báseň [problém s překladem, termíny zvuková či fónická poezie zcela nevystihují německý výraz]. Její struktura sleduje, ironicky přerušována, stavbu klasické sonáty – hranice mezi jazykovou a hudební kompozicí jsou smazány.) Následně se hovoří o permanentní proměnlivosti textu, k níž docházelo na základě vlastních performancí, přesto básník usiloval o to, v nějaké podobě ji fixovat. Možnosti jsou: vlastní přednes, tisková podoba, zvukový záznam.

Tolik jen nejstručnější vysvětlení, další rozsáhlý kontext díla, žánrů, dobových souvislostí a tvůrčího vývoje, sémiotiky (nonsens), reflexe, konkrétních podob a proměn by samozřejmě bylo výsostně zajímavé (i v podobě určitého návratu) sledovat, stejně tak jako, zase další kapitola, souvislosti interpretace Typlta a Novotného s dalšími jejich performancemi či tvorbou vůbec. Text anotace/pozvánky v události na FB:

SCHWITTERS / TYPLT / NOVOTNÝ: URSONATE V KNIHOVNĚ NA VINOHRADECH

Básníci Pavel Novotný a Jaromír Typlt zavítají do Knihovny na Vinohradech se svojí proslulou halekací "Bö eM Wö inscenací" klasické fónické básně Ursonate Kurta Schwitterse.

 

Uvádí Robert Wudy.

Vstup volný.

"Je to už více než deset let, co básníci Pavel Novotný a Jaromír Typlt poprvé představili svou interpretaci klasické fónické básně Ursonate z pera Kurta Schwitterse, významného ducha dadaismu – směru, který zcela nečekaně povstal přímo z nesmyslu 1. světové války a posléze tak rychle, jak začal, i skončil, ostatně už jeho manifest deklaroval, že bude trvat velmi omezenou dobu.

Kurt Schwitters ale dadaismus přežil, a to především proto, že se od něj napůl odklonil, kdy si troufám říct: uchopil tu správnou polovinu. Uchopil ji a vystavěl na ní vzrušující stavbu, rozkročenou přes celé následující moderní umění. Vytvořil nebývale funkční konsenzus mezi nonsensem a "sensem", nikoli kompromis, neboť Schwittersovo pojetí je zcela nekompromisní. Pluje jako dravec těsně pod hladinou smyslu, proniká do něj s omračující, téměř nepochopitelnou intenzitou, až si při četbě či poslechu člověk říká, kde to vlastně je. Kde? V postmoderním světě!" /Robert Wudy/

Knihovna na Vinohradech
Vinohradská 69
Praha 2

Odkazy

Schwitters, Ursonate

https://web.archive.org/web/20050525032421/https://www.kurt-schwitters.org/
https://web.archive.org/web/20050311213411fw_/https://www.kurt-schwitters.org/r,2,1100027,1.html

Typlt, Novotný (událost na FB)
https://www.facebook.com/events/511018389722199/

Zpět