Rozhovor s Kateřinou Englichovou
27.12.2020 20:08Srdečně Vás zveme na slavnostní závěrečný koncert 6. 1. 2021 ve Smetanově síni Obecního domu „Kateřina Englichová“, s níž vystoupí italský flétnista Giuseppe Nova a Moravská filharmonie pod taktovkou islandského dirigenta Gudni A. Emilssona. Položili jsme několik otázek hlavní protagonistce koncertu.
Jste úspěšná česká harfenistka. Ve Vašem životopisu je určitě významnou položkou vystoupení v Carnegie Hall, dále si můžeme přečíst, že jste hru na harfu ve Spojených státech studovala. Jak se Vám na to všechno vzpomíná? A jaký to mělo pro Vás význam?
Bylo to pro mne zásadní období. A to po všech stránkách. Dostala jsem se na jednu z nejprestižnějších škol na světě, měla jsem najednou možnosti, o kterých se mi do té doby nezdálo, a navíc jsem odjela ze socialistické země do kapitalismu. To, že jsem si mohla zahrát sólově v Carnegie Hall, byla třešnička na dortu. Otevřel se mi svět.
Na Vaší webové prezentaci se na úvodní straně dočteme slova o rčení, že harfa je pouze andělským nástrojem, které dle recenzenta v New York Times Vaše osobnost a umění vyvrací. Co tomu říkáte?
Jsem nadšena, že i kritik pochopil u tak neobvyklého nástroje, co je můj záměr, tedy hrát naplno a na doraz navzdory konvencím. Harfa je lyrický a křehký nástroj, ale není důvod, proč by na něj člověk nemohl hrát razantně, rytmicky a s espritem.
Ve Vaší diskografii mě zaujalo album „Impressions“ též – vedle Maurice Ravela a Luboše Sluky – s hudbou francouzského skladatele Clauda Debussyho, z jehož díla uvedete na závěrečném koncertu ČDH Tance pro harfu a smyčcový orchestr. S hobojistou Vilémem Veverkou, s nímž jste „Impressions“ natočila, jste měli v jednom z minulých ročníků ČDH krásný koncert na Novoměstské radnici. Jak vzpomenete na turné k tomuto albu po českých městech v roce 2017?
Toto turné bylo de facto přerušené covidem 19. Tedy kontinuální hraní našeho programu s různými obměnami tak, abychom ho transformovali do nové vize, kterou bychom rádi nabídli našim posluchačům v příštích letech.
Hudbu Clauda Debussyho vždy ráda zařadím na koncert, byť většina jsou adaptace z jiných nástrojů. Jeho “Danses”, tedy tance pro harfu, jsou nicméně originál zkomponovaný pro chromatickou harfu, ale převzatý harfou diatonickou, tedy koncertní harfou, kterou uvidí a uslyší posluchači na závěrečném koncertu ČDH v lednu 2021.
Naposledy jsme se setkali na shakespearovském gala koncertu festivalu Hudba z ráje v Újezdě pod Troskami, který pořádá Václav Žmolík, a kde jste účinkovala společně s jeho dcerou Karolínou a hercem Igorem Barešem. Musím se coby Jičíňák zeptat: Máte nějaký vztah k Českému ráji?
Přímý vztah k němu nemám, ale ráda ho vždy navštívím. I s mými dětmi při čtení o lesu Řáholci:)
Na závěr bych Vás chtěl poprosit o pozvání posluchačů na slavnostní závěrečný koncert ve Smetanově síni Obecního domu, na němž bude participovat italský flétnista Giuseppe Nova a Moravská filharmonie Olomouc pod taktovkou v Německu žijícího islandského dirigenta Gudni A. Emilssona a v jehož názvu je uvedeno Vaše jméno.
Milí přátelé klasické hudby,
srdečně Vás zvu na koncert krásné a rozmanité hudby do krásného a unikátního prostředí Obecního domu v Praze. Momentálně se zdá svět uzavřený a plný smutku, přijďte se potěšit a alespoň na chvíli přijít na jiné myšlenky. Rádi Vás provedeme světem, kde nezáleží na věku ani na pozici, jen na otevřeném srdci.
Ptal se Jan K. Čeliš
———
Zpět