Ralph Fiennes

14.07.2013 13:02

Jak tak mám jakýsi druh představivosti, nevím, zda je to pozitivní či naopak, a nacházím u mnohých lidí vzájemnou podobnost (okolí se diví, kde jsem to sebral), má také za důsledek to, že některé osoby zaměňuji. A stává se mi to i u filmových herců. Dost často. Nemluvím o takových případech, jako jsou bratři Baldwinové, tam je to opravdu průšvih. Je to Alex, William či Daniel, nebo dokonce Stephen? Zvláště ti první dva, v různých fázích „štíhlosti“ či pozdější až obtloustlosti si suverénně pletu. Ale mám pak jiný příklad, který považuju skoro za ostudný. Jsou to dva herci, Ralph Fiennes a Liam Neeson, případně ještě do třetice Jim Caviezel, byť k té třetí záměně došlo snad přece jen jednou na základě nějakých dvou filmů, které jsem viděl bezprostředně za sebou a v nichž Neeson a Caviezel hráli akční role. Dnes je mi už alespoň u posledního z nich zřejmé, že je to protagonista z onoho drastického filmu Umučení Krista (respektive jsem si to před časem dal dohromady právě v souvislosti s ním). Ti první dva ale jsou také samozřejmě výrazně odlišní, Fiennes bych řekl je „oduševnělejší“ („tázavé oči“ atd.), nicméně je to zřejmé teprve, když si dáte oba portréty vedle sebe. Stejně tak jako právě ony podobnosti, „í“ v první slabice v dvojslabičném příjmení, zvláštní tvar nosu (u Neesona prý důsledkem boxu, jeho sportovní postava je zase tou odlišností) atd., nechci to dál rozvádět. Zřejmé by to bylo pak ještě, když bychom si promítli Schindlerův seznam, v němž hráli oba dva.

Bezprostředním impulsem k tomuto příspěvku byl film Nepohodlný z roku 2005, dost výraznou vzpomínku mám na film Předčítač, nicméně v tuto chvíli se omezím na obecné poznámky. A ještě jednu dlouhodobější motivaci si uvědomuju: Fiennes je vlastně „normální“ herec, ve smyslu jakési civilnosti či i věrohodnosti, má v sobě cosi přirozeně sympatického, když to porovnávám s jinými herci, s nimiž filmově „žijeme“ v mediální smršti hvězd jako Tom Cruise, Leonardo diCaprio a já nevím, kdo ještě, kteří na nás vyskakují z všemožných titulních stránek a o nichž se dozvídáme, s kým se zrovna rozcházejí a v kom se na další půl roku shlédli. Nechci zpochybňovat, že by Cruise nebyl výborný herec, jsou role, kde je opravdu skvělý, ale spíš mi jde o typ ať už tak či onak adorovaného superhrdiny, který se pak mnohdy chová jako primadona (právě Cruise kdysi v Praze), a možná, že jsem si Fiennese párkrát spletl (teď už se to snad nestane) je důkazem toho, že se o něm něco dozvíte teprve ve chvíli, kdy se sami o něj začnete zajímat. A ona „civilnost“ (beru to slovo ovšem hodně s rezervou) je u Fiennese o to paradoxnější, že je to šlechtic.

Česká Wikipedie má o Fiennesovi svůj článek, chybí mi tam ovšem výraznější akcent na rodinné souvislosti, které britského herce a filmového režiséra zasazují do zřetelnějších uměleckých souvislostí. Otec Ralpha Fiennese Mark (1933 – 2004) byl fotografem a ilustrátorem, matka Jini Fiennes (uměleckým jménem Jennifer Lash, 1938 – 1993) byla spisovatelkou. Bratr Magnus Fiennes je skladatelem a hudebním producentem, dvojčata Joseph Fiennes (Shakespeare in Love, česky Zamilovaný Shakespeare, či Luther) a Jakob herci, rovněž obě sestry, Martha Maria a Sophia Victoria se pohybují v oblasti filmu, první z nich je režisérkou, druhá dokumentaristkou). Celé jméno šlechtické rodiny je Twisleton-Wykeham-Fiennes, patří k ní také badatel a dobrodruh Sir Ranulph Fiennes, mimo jiné držitel mimořádného rekordu prvního člověka, který dosáhl severního i jižního pólu po zemi. Ralph Fiennes byl několikrát ženatý, poprvé s herečkou Alex Kingstonovou, se kterou navštěvoval už hereckou školu, poté byl ve vztahu s britskou herečkou Franceskou  Annis.

Již v mládí bylo patrné jeho umělecké nadání, matka jej u něj i u sourozenců intenzívně rozvíjela. Ralph hrál titulní role ve dvou filmech své sestry (Oněgin a Chromophobia). Ralph zprvu začal studovat výtvarné umění na Chelsea School of Art, po roce ale přesedlal na herectví. Po ukončení studia byl v roce 1988 angažován do Královské shakespearovské společnosti. Od roku 1987 je členem Královského národního divadla. S divadlem je Fiennes dodnes velmi úzce spojen. Mezinárodní proslulost mu přinesla role v Shakespearově Hamletovi nebo Ibsenově Požáru. Často bývá srovnáván s Laurence Olivierem. Jeho nejvýraznějším oborem je přesto filmové herectví.

Ztvárnění Amona Götha, komandanta v koncentračním táboře, ve zmíněném Schindlerově seznamu, mu přineslo Oscarovou nominaci, stejně tak jako role Laszlo Almasyho v Anglickém pacientovi. Hodnocen je hluboký průnik do lidské psychiky v obou rolích. Uvést by bylo možno celou řadu dalších rolí, řekněme i na druhém konci pomyslné škály filmu, např. v jednom dílu zfilmování Harryho Pottera či jakožto dabéra v animovaném filmu Wallace & Gromit, stejně tak jako i práci filmového režiséra, ve které debutoval v roce 2011 s filmem Coriolanus. Ale na to se podívám už v nějakém jiném příspěvku.

https://cs.wikipedia.org/wiki/Ralph_Fiennes
https://www.kfilmu.net/osobnosti.php?osoba=ralph-fiennes&sekce=informace
https://www.moviestarspicture.com/ralph-fiennes-photos-and-movies/
https://www.femina.cz/magazin/celebrity/kocour-ralph-fiennes.html
https://www.osobnosti.cz/ralph-fiennes.php
https://www.fdb.cz/lidi/18923-ralph-fiennes.html

Zpět