Ponte JK ve městě Brasilia

09.03.2013 23:46

Ponte JK ve městě Brasilia
významné stavby současnosti

Takto zkráceně nazývají obyvatelé hlavního města Brazílie most, pod jehož iniciálami v názvu se skrývá pro nás zajímavá osobnost. Ponte Juscelino Kubitschek, tedy Most Juscelina Kubitscheka si můžeme opravdu s klidným svědomím počeštit, protože most, který se klene přes umělé jezero Paranoá Lake u Brasilie, je podle Juscelino Kubitscheka de Oliveira, brazilského prezidenta v letech 1956–1961, jehož dědeček byl český Rom. Je to dokonce v celém světě, alespoň do roku 2012, jediný známý tak vysoký státní představitel, který by měl romský původ. Jméno Kubitschek je poněmčené jméno jeho matky Julie Kubíčkové (žila v letech 1872–1971). Kubíček, tedy Kubischek, vystudoval medicínu v Minas Gerais, spolkovém státě na jihu Brazílie, a pracoval jako lékař v Paříži, Vídni, Berlíně a Brazílii. V roce 1933 byl zvolen jako poslanec brazilského parlamentu. Na základě zásahu politika, diktátora, později prezidenta Getúlia Dornelles Vargase, tzv. Estado Novo (1937) Kubischek ztratil své místo, v roce 1939 se ovšem stal starostou města Belo Horizonte, hlavního města již zmíněného státu Minas Gerais, později znovu poslancem parlamentu a guvernérem tohoto státu. V roce 1955 pak byl zvolen prezidentem Brazílie.

Právě Kubitschekova zásluha bylo rozhodnutí vytvořit zcela nové město, které se stalo metropolí Brazílie. Ve vypsané soutěži vyhrál návrh architekta Alexandra Chana, technické provedení převzal Mário Vila Verde. Most obdržel v roce 2003 cenu za nejlepší ocelovou konstrukci ABCEM, brazilského spolku konstruktérů ocelových staveb. Architekt Alexandr Chan obdržel v tomtéž roce na Mezinárodní konferenci o mostech (International Bridge Conference) cenu Gustava Lindenthala. A tady se znovu ocitáme v českém kontextu. Lindenthal, významný stavební inženýr, jehož oborem byly právě mosty, autor železničního mostu Hell Gate Bridge v New Yorku, ve své době největšího obloukového mostu na světě, se narodil v roce 1850 v Brně.

Ale k vlastní stavbě. Most disponuje v obou směrech třemi pruhy silnice v celkové šířce 24 metrů a na okraji pak pruhem pro pěší a cyklisty (1,5 metru). Délka jednotlivých polí je 300 metrů, 300 metrů a 250 metrů. Především však jsou zajímavé tři mostní oblouky, které jsou koncipovány tak, že každý z nich je veden šikmo přes vozovku z jedné strany na druhou, a to střídavě z levé strany na pravou a z pravé na levou za sebou.

https://www.guiabsb.com.br/pontos-turisticos/civico-e-arquitetonico/foto-360-ponte-jk-brasilia-df.html (panoramatické zobrazení 360)
https://de.wikipedia.org/wiki/Juscelino-Kubitschek-Br%C3%BCcke

Zpět