Péter Eötvös / Alla vittime senza nome
08.05.2020 22:37Péter Eötvös / Alla vittime senza nome
současná symfonická hudba
Název skladby maďarského skladatele, dirigenta a pedagoga z roku 2016, která v archivu symfonických nahrávek frankfurtského hr-orchestru v originální podobě zní Alle vittime senza nome, v českém překladu znamená Bezejmenným obětem (údaje podle osobních stránek, angl. Wikipedia uvádí název „Alla…“ a vročení 2017, které může ale označovat také rok nahrávky, německá se shoduje s uvedeným). Premiéru měla zhruba pětadvacet minut trvající skladba pro orchestr 8. května 2017 v italském Milánu, Orchestra Filarmonica della Scala řídil autor. Slova v názvu znamenají, že skladba je věnována památce uprchlíků z Afriky a Středního východu, kteří zahynuli v touze dosáhnout Západu.
Letos (2020) šestasedmdesátiletý skladatel se narodil ve městě Odorheiu Secuiesc v Sedmihradsku, dnes patřící k Rumunsku, dříve ovšem, coby Székelyudvarhely, bylo maďarské. Ve čtrnácti letech byl nadaný Péter přijat na Hudební akademii v Budapešti, kde studoval v letech 1958 až 1965 u Zoltána Kodályho, legendy maďarské hudby (bylo by ho možné v určitém ohledu srovnávat s naším Leošem Janáčkem), v následujícím roce obdržel stipendium na studium dirigování na Vysoké hudební škole v Kolíně nad Rýnem, kde po léta spolupracoval s německým skladatelem Karlheinzem Stockhausenem. Dá se tedy říci, že se mu dostalo těch nejlepších setkání, jaká se tehdy nabízela, neboť zatímco Kodály se zabýval rovněž lidovou hudbou, Stockhausen byl nejvýznamnější osobností tehdy nastupující elektronické hudby (to je samozřejmě něco zcela jiného než pozdější uplatnění nových technologií v populární hudbě). Jedním z nejvýznamnějších center elektronické hudby v Evropě bylo právě Studio elektronické hudby Západoněmeckého rozhlasu (Westdeutscher Rundfunk, tím slovem se ovšem nemyslí „západoněmecký“ ve smyslu tehdejšího politického rozdělení na SRN a NDR, nýbrž příslušnost k jednomu z německých regionů, případně zemí, slovo Rundfunk má kromě toho v němčině širší význam, označuje se tak i televize, dobově měla tato organizace, která má kořeny již ve dvacátých letech minulého století, právě i tento mimořádný význam). Po skončení spolupráce s WDR se Péter Eötvös stal na žádost Pierra Bouleze, další ikony současné nejprogresívnější hudby, hudebním ředitelem souboru Ensemble intercontemporain. V devadesátých letech vyučoval na německých vysokých hudebních školách (v Karlsruhe a v Kolíně n. Rýnem), kromě toho pořádá mistrovské kurzy po celém světě. Jako dirigent je Péter Eötvös pravidelně zván nejprestižnějšími evropskými a americkými orchestry.
K rozsáhlému dílu patří řada symfonických skladeb, realizovaných v rozpětí většinou vždy jednoho či dvou let různými německými či zahraničním orchestry, v podobné či možná ještě častější frekvenci píše skladatel řadu oper, kromě toho vytvořil i řadu skladeb pro sbory, v oblasti komorní hudby či sólová díla (jmenovitě odkazuji na seznam na Wikipedii, kde seznam zahrnuje možná stovku děl na několika stranách).
S frankfurtským tělesem si můžeme poslechnout interpretaci skladby věnované Bezejmenným obětem, pod taktovkou autora. Na stránkách časopisu Harmonie si můžeme přečíst článek Vítězslava Mikeše, jenž o této krásné a naléhavé hudbě hovoří. V květnu roku 2016 dirigoval skladatel v podání České filharmonie svou skladbu a dvě další skladby v pražském Rudolfinu, vrátil se sem znovu v roce 2019.
https://de.wikipedia.org/wiki/P%C3%A9ter_E%C3%B6tv%C3%B6s
https://www.casopisharmonie.cz/recenze/bezejmennym-obetem-peter-eotvos-pise-hudbu-potrebnou-pro-svou-dobu.html
https://operaplus.cz/peter-eotvos-teprve-nyni-mam-konecne-moznost-dirigovat-v-praze/
https://operaplus.cz/odvaha-ktera-se-vyplatila/
https://magazin.ceskafilharmonie.cz/peter-eotvos-hudba-je-znejicim-zrcadlem-kazde-epochy/
———
Zpět