Páleníčkovo klavírní trio na Dvořákově festivalu 2016

14.04.2016 07:41

Páleníčkovo klavírní trio

Trutnov / Sál Bohuslava Martinů
19. 5. 2016, 19:00
Dvořákův festival 2016

Markéta Janoušková – housle
Jan Zvěřina – violoncello
Andrea Vavrušová – klavír

Páleníčkovo trio vzniklo v loňském roce na AMU v Praze, kde studuje pod vedením prof. J. Hudce. Již po pár týdnech působení získalo trio ocenění na Soutěži B. Martinů a posléze se zařadilo mezi šest finalistů na soutěži komorních souborů Premio „Antonio Bertolini” v Miláně. V současné době se soubor intenzivně připravuje na vystoupení na Aurora Chamber Music Festival ve švédském Vanersborgu a na četná vystoupení po ČR.

Každý z členů Páleníčkova klavírního patří k vyhledávaným mladým českým sólistům a komorním hráčům. Vypočítat všechny další aktivity Markéty Janouškové vedle Páleníčkova klavírního tria by zabralo několik odstavců. Na Dvořákově festivalu vystoupí ještě na jednom koncertě spolu s Cimbálovou muzikou Jiřího Janouška, s níž realizuje několik projektů (na svých stránkách pod pojmem FolkloreClassic, pozoruhodné jsou například i interpretace Bachových Goldbergových variací pro housle, violu a kontrabas (Nadia Debono – viola, Gjorgji Cincievski – kontrabas). Mladá houslistka vystupuje společně s Duo Réve (Jana Jarkovská – flétna, Bohumír Stehlík – klavír), vystupuje sólově, např. 14. dubna v pražském Atriu v recitálu s programem z děl J. S. Bacha, I. Stravinského, S. Prokofjeva, J. Brahmse, P. Sarasateho). Kritika (Hudební rozhledy) o Markétě Janouškové napsala: „Svou obdivuhodnou a - vzhledem ke svému věku - vyzrálou uměleckou sebejistotou,přirozenou muzikalitou a spontálností,snoubící se samozřejmou technickou a tónovou vyspělostí skutečně vévodila celému večeru..."      

Pro úvodní charakteristiku violoncellisty Jana Zvěřiny jsem vybral jednu odpověď na otázku v jednom populárním časopisu:  Jsi neodmyslitelně spjat s Prague cello quartet, jak vzniklo? Založili jsme ho s mým bratrancem Petrem Špačkem a teď s námi hraje ještě Jan Zeman a Ivan Vokáč. Všichni jsme absolventy AMU. Po umělecké stránce ho tvoříme společně, ale protože organizovat koncerty nemůžou všichni, tak tuhle část mám na starost já. Umělecká kritika (P. Veber, Harmonie) si všimla Jana Zvěřiny již zhruba před sedmi lety, kdy, ještě jako student, zahrál na festivalu Talichův Beroun v říjnu 2009 bravurně Dvořákův Violoncellový koncert.

Klavíristka Andrea Vavrušová v současné době studuje na pražské Akademii múzických umění ve třídě Martina Kasíka a Františka Malého, absolvovala roční stáž ve Vídni u Avedise Kouyoumdjiana na Universität für Musik und Darstellende Kunst Wien a pravidelně se účastní řady masterclassů a mistrovských kurzů u světově významných osobností klavíru. Má za sebou stovky koncertů sólové i komorní hry po celé České republice i v zahraničí – Belgie, Itálie, Španělsko, Rakousko, Německo, Litva, Bělorusko, Slovensko, Řecko, Švédsko. Mezi její největší soutěžní úspěchy patří 1. cena a titul absolutního vítěze na Soutěži konzervatoří a hudebních gymnázií, vítězství soutěže Yamaha, 3. cena na soutěži B. Martinů, 1. cena na soutěži Prague Junior Note a 1. cena s titulem absolutních vítězů ve složení klavírního tria na soutěži komorních souborů C. D. Dittersdorfa ve Vidnavě. Komorní hře se Andrea věnuje již od dětství. Kromě toho, že je zakládající členkou Páleníčkova klavírního tria, spolupracuje s jedním z nejvýznamnějších českých hornistů Radkem Baborákem a jeho ženou violoncellistkou Hanou Baborákovou v Triu Jadin.

Program:

Ludwig van Beethoven (1770–1827): Klavírní trio G dur, op. 1, no. 2

Sergej Rachmaninov (1873 –1943): Trio Elegie no 1.

Felix Mendelssohn-Bartholdy (1809–1847): Trio d moll, no. 1, op. 49

 

Více o jednotlivých umělcích zde:

https://www.marketajanouskova.cz/
https://www.pcq.cz/clenove
https://www.in.cz/clanky/zname-osobnosti/jan-zverina-a-celisti-abh.htm
https://andrea-vavrusova.com/bio.html

Ediční pzn. Vzhledem k tomu, že texty (vlastní i převzaté), použité jako anotace koncertů, bylo třeba do katalogu Dvořákova festivalu 2016 podstatně krátit, chceme je zachovat na tomto místě v původní (případně i rozšířené) podobě. 

jkč / Materiály ČDH 2016 

Zpět