Nebezpečí na silnici: zřícení hrozí 86 mostům

12.12.2014 17:13

Nebezpečí na silnici: zřícení hrozí 86 mostům
téma z tisku
Deník 15. září 2014

Je to jako v řadě jiných společenských témat. Teprve, když se přihodí něco vážného, když je opravdu "průser", začnou věci řešit, přestože se o problému ví desetiletí. Není ale "politická vůle" něco s tím dělat. V posledních letech byla takovou ukázkou metanolová kauza. Nyní se zřídil na začátku září ve Vilémově na Havlíčkobrodsku silniční most, který zabil čtyři dělníky, kteří ho opravovali. Článek v deníku mapuje problematiku mostů, o jejich technickém stavu dává dostatečnou výpověď už jeden z mezititulků "Metr hluboké díry", statistika hovoří o havarijním stavu 86 mostů na začátku tohoto roku, ve špatném stavu je ale přes tři tisíce mostů, byť některé z nich leží na silnicích třetí třídy. Na jejich opravu - další klasika "neřízeného hospodářství", které prosazovaly především pravicové vládní garnitury - nejsou peníze. Před dvaceti lety byl na dnes už neexistujícím Ředitelství silnic vypracován plán oprav a přestaveb mostů, všichni věděli, co se musí udělat, odborník na mostní konstrukce František Menšík dnes říká: "Bohužel se stav mostů v České republice progresivně zhoršuje." Je samozřejmé, že velký podíl má také narůstající silniční doprava - moje poznámka ovšem je, že vládní politika za čtvrt století neudělala nic pro to, aby byla přeprava v některých oblastech výhodnější po kolejích, byly to jen plané řeči.

Grafika ukazuje zvyšování mostů v havarijním stavu - v roce 1999 jich bylo 40, o dvanáct let později už takřka dvojnásobek, 74, v loňském roce (2014) 86. Celkový počet mostů (a jejich délka) je na dálnicích 1018 (84 119 m), na rychlostních silnicích 602 (43 444 m), na silnicích I. třídy 3305 (111 874 m), II. třídy 4531 (71 877) a III. třídy 8085 mostů (86 116 m), celkem tedy 17 541 mostů v celkové délce 397 431 m. V bezvadném stavu je 15,5 procent, ve velmi dobrém 14, 4 procent a dobrém 22,1 procent, celkem tedy zhruba jen polovina, pak už je skoro třetina, 29,3 procent v uspokojivém stavu, 13, 2 špatném, 3,5 velmi špatném a 0,5 velmi špatném stavu, neurčeno 1,5 procenta.

Mohlo by se zdát, že půl procenta havarijních staveb není žádná katastrofa, součet takřka pětiny staveb ve špatném stavu už není tak optimistický a především alarmující je zhoršující se tendence. To, co několik generací vybudovalo, včetně těch za proklínaného "komunismu", dnes - ve svobodné společnosti - chátrá. Vracet se stále dokola k příčinám asi nemá smysl. Otázka je, zda máme věřit dalším slibům politiků, že se problematikou budou zabývat.

https://www.denik.cz/z_domova/nebezpeci-na-silnici-zriceni-hrozi-86-mostum-20140914.html
https://www.kurzy.cz/zpravy/347629-zoufaly-technicky-stav-ceskych-silnic-se-nelepsi/
https://www.toxicards.cz/cesko-ma-technicky-stav-silnic-na-jednicku-problem-nastava-kdyz-zaradite-dvojku-nebo-vyssi-prevodovy-stupen-k2237

Zpět