Na perském trhu

13.03.2012 21:21

Je to taková ptákovina. Starej šlágr, muzikanti tomu říkají tzv. „vyšší populár“. Hrály to salónní orchestry. Protože v pravou chvíli miluju kýč, skladby jako je předehra k Básníkovi a sedlákovi či kankán z Orfea v podsvětí, Radeckého pochod či jiné skvosty, zahraju si i dnes rád skladbu, na kterou jsem narazil u svého někdejšího prvního sezení v orchestru, který tenkrát řídil pan učitel Jan Sochor, to byly doby, kdy ještě na základních školách byly orchestry a celá škola hrála divadlo, dnes snad vůbec nemyslitelné. A jedna z těch skladeb se jmenovala Na perském trhu.
Autorem je Albert William Ketèlbey, narozený 1875 v anglickém Birminghamu (zemřel 1959), skladatel, dirigent a klavírista, ve své době velice populární. Nadaný chlapec napsal v jedenácti letech klavírní sonátu, která získala cenu Edwarda Elgara (rovněž anglický skladatel, řada jeho skladeb patří ke klasickému koncertnímu repertoáru, tak např. jeho houslový koncert), stal se žákem Trinity College of Music v Londýně. Své úspěšné tažení světem hudby, zvláště populární, začal jako varhaník v kostele sv. Jana ve Wimbledonu, rozhodující nicméně bylo místo ředitele v londýnském Divadle Vaudeville, kde se hrály především hudební revue a kde také našel svou první ženu. Druhým, rovněž podstatným krokem za hudební slávou byla skutečnost, že se Ketèlbeymu podařilo zachytit nástup gramofonové desky. Stal se hudebním ředitelem Columbia Gramophone Company, s níž jako dirigent natočil přes šest set nahrávek s různými hudebními tělesy, především s Court Symphony Orchestra či Silver Stars Band.
Jestliže byl v roce 1929 v novinách označen jako „největší žijící anglický skladatel“, pak se toto tvrzení opíralo o množství provedení jeho nahrávek. Jeho skladby se opíraly o „orientální“ inspiraci, tak jak to byla móda již od konce předminulého století, nyní, v době první světové války a těsně po ní, už vlastně tak trochu pasé, po druhé světové válce až takřka obskurní. Charakter té muziky je zřejmý tak trochu už z názvů skladeb, In a Monastery Garden (1915), která ho proslavila, In the Moonlight (1919), In a Chinese Temple Garden (1923), By the Blue Hawaiian Waters (1927), In the Mystic Land of Egypt (1931), From a Japanese Screen (1934), Italian Twilight (1951) atd., dodnes jsou v mnohém smyslu populární a hrají se např. v rádiích. Skladba Na perském trhu pochází z roku 1920. Existuje bezpočet nahrávek i zajímavých úprav, zvláště jazzových, rytmus skladby k tomu přímo vybízí. Známá je například i zpívaná se Sammy Davisem Jr., našel jsem i jiné.
A ještě jedna kuriozita. Pravopis jména sugeruje maďarský původ, nicméně jeho otec se psal ještě bez aksánu, tedy Ketelbey. Setkáváme se rovněž se zkrácenou podobou jména Keletby. Kromě toho používal skladatel rovněž pseudonymy Raoul Clifford nebo Anton Vodorinski
.

https://en.wikipedia.org/wiki/Albert_Ketelby
https://www.albertketelbey.org.uk/

https://www.youtube.com/watch?v=fEScUHxrFUI
https://www.youtube.com/watch?v=6Ede2QMi5JM&feature=related
https://www.youtube.com/watch?v=MDRJFEmHKUE
https://www.youtube.com/watch?v=KuUQa2C8x1c
https://www.youtube.com/watch?v=7SItHK3Yx7c&feature=related
 

Zpět