Most přes Öresund

12.02.2013 09:50

Most přes Öresund
významné stavby současnosti

Øresundsbroen dánsky či Öresundsbron švédsky, či dokonce Øresundsbron hybridním názvem dánsko-švédsky se nazývá druhý nejdelší most na světě (jak ještě dlouho?) a nejdelší zavěšený most, tj. visutý most zavěšený na lanech pro kombinovanou silniční a železniční dopravu na světě. On to jazykový vtípek za prvé jen vtípek není, zvláštní dvojjazyčná kombinace se opravdu používá, za druhé prolnutím obou jazyků vyjadřuje podstatu věci, totiž spojení dvou měst, dánského hlavního města Kodaně, a švédského Malmø přes mořskou úžinu Öresund. Spolu s tunelem Drogdentunnel a umělým ostrovem Peberholmem tvoří zpoplatněné spojení mezi oběma zeměmi. Most byl otevřen veřejnosti v roce 2000.

Celková délka mostu obnáší 7845 metrů. Na vlastní most se přijíždí po dvou rampových mostech. Západní rampový most o délce 3014 metrů sestává z 22 polí, z nichž 18 má opěrnou vzdálenost 140 metrů. Východní rampový most věří 3739 metrů, 24 z 28 polí má vzdálenost 140 metrů, čtyři 120 metrů. Mezi oběma rampami leží hlavní most v délce 1092 metrů, vzdálenost polí zavěšených na lanech je 490 metrů. Pylony o dolních rozměrech 9,4 x 12,6 metrů a horních 2,6 x 5,8 metrů jsou vyrobeny z železobetonu, jsou 206 metrů vysoké. Dvojpatrová nástavba je 11 metrů vysoká.

Náklady na stavbu mostu byly zhruba miliarda euro, stavba trvala 40 měsíců, zhruba z devadesáti procent z hotových dílů, což byly základové bloky, pilíře, nosníky, vyrobené na zemi a přenesené na místo montáže obrovským mobilním jeřábem Svanen, který má kapacitu zdvihu 8700 tun. Pouze dva okrajové fundamenty pro pylony o váze dvacet tisíc tun byly vybetonovány v suchém doku a převezeny na staveniště nákladním kataramanem. V září 1999 zvedl plovoucí jeřáb poslední 140 metrů dlouhý segment mostu. Tím bylo spojení přes Öresund završeno. Pásku při zahajovacím ceremoniálu královna přestřihli Margreth II. a švédský král Karel XVI. Gustav. Pro běžný silniční provoz byl most otevřen 1. července 2000 ve 23 hodin, první vlaky vyjely 2. července v 6:09 z Malmö, trvá cesta z Malmö do Kodaně 35 minut (doplňuje ve dvou větách přeložené informace z německé Wikipedie několik fakt zkopírovaných z české). V březnu roku 2003 rozhodla švédská vláda o stavbě nové silnice od mostu k Centrálnímu nádraží v Malmø.

Česká Wikipedie
https://cs.wikipedia.org/wiki/Most_p%C5%99es_%C3%96resund

Cizojazyčné (německé) stránky
https://de.wikipedia.org/wiki/%C3%96resundbr%C3%BCcke
https://de.structurae.de/structures/data/index.cfm?ID=s0000333
https://www.bernd-nebel.de/bruecken/index.html?/bruecken/3_bedeutend/oeresund/oeresund.html
https://www.simonbruckner.de/oresundbrucke.html

Mýto
https://www.severskelisty.cz/ncm/ncm0015.php

YouTube
https://www.youtube.com/watch?v=eFItQrqadRs
https://www.youtube.com/watch?v=rEu22iMzjrA
https://www.youtube.com/watch?v=OdsHPjmUC14

Zpět