Mňága a Žďorp / Třecí plochy

04.10.2019 17:23

Vždycky mě, stejně jako asi každého, kdo na to jméno narazil, zajímalo, podobně jako třeba zvláštní pravopis kapely Wanastowy Wjeci, tam to ovšem z velké míry je záležitost „grafiky“, význam slov, z nichž se skládá název původem moravské rockové kapely. Myslel jsem si, že to jsou přezdívky dvou zakládajících muzikantů. Vedly mě k tomu velká písmena obou částí názvu. To tak bývá, že si člověk vytvoří nějakou vlastní mytologii, já někdy uvádím název písničky Zelení hájové, která mi tvarem množného čísla v raném dětství sugerovala, že jde o nějaké tajemné zelené osoby. V tomto případě jsem se poučil ze slov frontmana Petra Fialy (shoda se jménem pravicového politika je nejspíš zcela náhodná), že se jedná o dvě nářeční slova ze slezského dialektu a znamenají „sračky“ a „krámy“: „Mňága je bláto, bahno a tak něco a žďorp jsou staré krámy, dnes se říká shit,“ říká na jedné webové stránce.

Magii toho sousloví jsem ovšem necítil, když jsem si poslechl něco z těch klasických hitů kapely, jako byly alba Hodinový hotel nebo Made in Valmez. Byl jsem v tu dobu (nebo jsem obecně) nějak jinak naladěn, ona hudební struktura, která mi připadala jako kolovrátek (třeba čtyři akordy, pětkrát opakované byť s určitými drobnými obměnami v nástrojích na začátku písně Made in Valmez, než se začne zpívat). Ovšem, bylo mi jasné, že tu je kapela, která si drží své image, samotné texty jsou netuctové, nicméně ta muzika pro mě nepředstavovala ono vzrušení, které musím mít, aby to byl „můj šálek čaje“, jakkoli jsem si vědom, že to co Petr Fiala a jeho přátelé dělají, je „stylové“. A nevadila mi ani jednoduchost zpěvu, takřka vyprávění, to je přece u spousta kapel a vůbec to nemusí vadit. Vůbec to není jakákoli výtka či kritika, mám to tak u řady kapel, tedy je to cosi obecnějšího, a možná by bylo obtížné pro mě pojmenovat, proč tomu tak vlastně je.

Přesto jsem si přečetl rozhovor Jindřicha Götha s Petrem Fialou v MF dnes (po 16. 9. 2019) při příležitosti vydání jejich nového alba Třecí plochy a pustil si písničku Je to nejistý, předělávku skupiny J. A. R, s níž kapela (vedle dalších hudebníků, jak se lze dozvědět, viz odkazy) spolupracuje, na YouTube. Hovoří se o způsobu financování desky, kdy kapela uspořádala sbírku na Startovači, což udělala už po několikáté, poprvé ři natáčení desky Made In China 2014, a s jejich fanoušky to prostě funguje. Sám Fiala tímto způsobem podpořil naopak několik projektů, které mu byly sympatické. Podstatná je samozřejmě samotná muzika. Psal jsem malou poznámku o novém albu Iggy Popa, pro nějž je, jak se vyjádřil, to nejdůležitější být svobodný a jeho hudba se na posledním albu proměnila, zklidnila. Mám pocit, že totéž platí, byť v jiných polohách, rovněž o kapele Mňága a Žďorp.

Fiala na jednom místě říká, že „se úplně přestali starat“ o to, aby „napsali nějaký další rádiový hit“, za svou kariéru došli k poznání toho, „jak funguje hudební průmysl“, a dospěli k tomu, že si prostě dělají, co chtějí. Fialova slova „ale je lepší jet si svoji lajnu“ potvrzují výše řečené. A přitom „prostě jít pořád dál a dál“ zní závěr celého rozhovoru. A mohu potvrdit i to, co říká Jindřich Göth, když klade jednu z otázek: „Na Třecích plochách jste dospěli ke klidnému, něžnému a velmi jemnému a přitom bohatému zvuku.“ Je zřejmé, že kapela zůstala na jedné straně sama sebou a na druhé se nějak posunula.

https://www.prostorweb.cz/prostor/rozhovory/mnaga.html
https://www.radiobeat.cz/cs/1/16688/mnaga-a-zdorp-vydava-album-treci-plochy/

Zpět