Michal Pavlíček

18.06.2011 00:40

V současné české muzice je několik Pavlů. Mezi zpěváky se vždy nějaký našel (třeba Pavel Novák, Pavel Liška atd.), dnes ale myslím na Pavla Bobka, legendu písniček určitého zaměření či typu, nedávno prý s většími zdravotními problémy. A pak je tu Jiří Pavlica, který dal po dobách ideologických posunů se svým Hradišťanem znovu dobrý zvuk lidové hudbě, a pak Michal Pavlíček, fenomenální kytarista, známý snad, i když možná ne jménem u všech kulturních barbarů, ale i u těch pod střechovým pojmem Pražský výběr. A pro úplnost – ještě také existuje Michal Pavlata, to je herec, ale i on má mnohé společné s muzikou, je textař, hudební režisér, člen umělecké rady Lyry Pragensis aj. Pavel, Paulus v latině, znamená původně nepatrný, ale muzika, kterou tito Pavlové, nebo „malí Pavlíčkové“, „nepatrní nepatrní“, takto zdvojeno, dělají, rozhodně nepatrná není. Naopak je to výrazná stopa v české hudební kultuře, kterou nám tady zanechávají.
Ale vlastně ještě jinak: Když jsem psal poznámku o vystoupení Moniky Načevy a Michala Pavlíčka v jičínské Valdštejnské loggii, říkal jsem si, že jsem věnoval nejvíce pozornosti zpěvačce a kytaristu, který není v projektu „doprovodem“ sólistky, nýbrž jejím rovnocenným partnerem, jsem musel odbýt nejstručnějším heslem, když jsem si uvědomil kontexty, které bych musel aspoň zmínit, kdybych měl postihnout Pavlíčkovo místo v české populární hudbě. A je pravda, že jsem se na tento článek chystal už delší dobu. Kromě toho jsem si ještě vyjasnil, že jsou sice důležité kontextuální články, tj. o alternativě, v tomto případě asi i o Plastic People atd., ale Pavlíček že si zaslouží samostatný článek vedle Pražského výběru.
Důvod pro to je jednoduchý. Rovnice Michal Pavlíček rovná se Pražský výběr platí jen při velice hrubém, neostrém pohledu. Samozřejmě v Pražském výběru byl (protože se jedná o jeho obě dvě historické podoby, nikoli současnou podobu) nejviditelnější. Vedle toho ale tady je (zakladatelská) účast v řadě dalších kapel (Bohemia, BSP, Stromboli, Big Heads aj.) či spolupráce s dalšími zpěváky či muzikanty na živých projektech či studiových nahrávkách (Lucie Bílá, Jana Kratochvílová, Jana Koubková atd. atd.), a pak rozsáhlé dílo skladatele, ať to jsou muzikály (Excalibur, Dáma s kaméliemi, Obraz Doriana Greye), filmy, televizní seriály či inscenace atd. Úplnější přehled najdeme na stránce na Wikipedii či na webových stránkách M. P.
Rád jsem poslouchal naše jazzrockové kapely poloviny 70. let, protože posunuly technickou i kompoziční úroveň populární hudby (mám na mysli rockových kapel) nad tu „amatérskou“ šedesátých let, a kromě toho začaly mít jiný sound, už alespoň trochu odlišný od toho, kterému jsme se s kamarády vysmívali ještě pár let před tím, když jsme srovnávali se zahraničím. Bohemia byla jednou z nich. A pak přišel Pražský výběr, zákazy, atd., vzpomínám si, že už jsme měli lístky na koncert, který se měl konat v Železnici, nekonal, a pak další formace, Stromboli s Basikovou, ještě tou ranou Basikovou, v některých pozdějších fázích jsem ji moc nemusel, spíš ale z estetických důvodů, dnes je zase výborná. Nu a pak padly zábrany, Pražský výběr mohl hrát, televizní přenosy atd. Něco z toho se najde tady v odkazech.

https://cs.wikipedia.org/wiki/Michal_Pavl%C3%AD%C4%8Dek
https://cs.wikipedia.org/wiki/Pra%C5%BEsk%C3%BD_v%C3%BDb%C4%9Br
https://cs.wikipedia.org/wiki/BSP_%28skupina%29
https://cs.wikipedia.org/wiki/Stromboli_%28skupina%29

Bohemia
https://www.artrock.cz/recenze/bohemia--zrnko-pisku.html
https://www.supraphon.cz/cs/novinky/archiv-dle-kategorii/popularni-hudba/&list%5Bsort%5D=&list%5Boffset%5D=5?item=628
Zde se sešli už tenkrát legendární muzikanti, Vladimír „Guma“ Kulhánek, baskytara a Jan Kubík, zpěv a dechové nástroje (oba dříve ve Flamengu), Lešek Semelka, klávesy a zpěv (Blue Effect), Pavlíček a Pavel Trnavský hráli předtím ve skupině Expanze, takže se jednalo, jak zmíněno v jednom komentáři, o českou superskupinu (jako byla ve světě třeba Cream s Claptonem). A nezapomeňme, texty psal král českých textařů Pavel Vrba.
https://www.youtube.com/watch?v=S_T73xDCUTk
https://www.youtube.com/watch?v=EJl9J4-xYh8
https://www.youtube.com/watch?v=OBoOAlBMX-E&feature=related
https://www.youtube.com/watch?v=oaj7cGK44Zo&feature=related
https://www.youtube.com/watch?v=toKDc2g_bIo&feature=related
Bigbít / Expanze, Bohemia
https://www.youtube.com/watch?v=kIk7I2tobtE

BSP
https://www.youtube.com/watch?v=1d5TRzowqHk
https://www.youtube.com/watch?v=F2jNhrOztPM
https://www.youtube.com/watch?v=4gP3KMSh8q8
https://www.youtube.com/watch?v=HxFyuTdyLkc
https://www.youtube.com/watch?v=Xt8QxUFBC08&feature=related
https://www.youtube.com/watch?v=csOsnJO3PfI

Pavlíček s Basikovou
https://www.youtube.com/watch?v=JKwF9VgRjws
Stromboli
Velké lalulá
https://www.youtube.com/watch?v=IAGTF7ev5sA&feature=related
Christian Morgenstern / Velké lalulá
https://www.ceskaliteratura.cz/translat/morgen.htm
https://cs.wikipedia.org/wiki/Josef_Hir%C5%A1al
Šibeniční písně Christiana Morgensterna přeložil do češtiny básník Josef Hiršal. Michal Pavlíček, případně Stromboli, zhudebnili některé básně ze sbírky právě v Hiršalově překladu.

Bára Basiková pak přesahuje ještě do dalších formací, především Precedens. Alespoň jedna ukázka:
https://www.youtube.com/watch?v=FJoKv05ohQ4&feature=related

Excalibur / muzikál
https://www.youtube.com/watch?v=3nk23mPPVC8&feature=related
https://www.youtube.com/user/muzikalExcalibur

Další komentáře M. Pavlíčka na YouTube k různým věcem
https://www.youtube.com/watch?v=Lw6O-uEQnck&feature=related
https://www.youtube.com/watch?v=IBP0QWl6KKU&feature=related
https://www.youtube.com/watch?v=E0LyIIUEsYU&feature=related

Zpět