Mezinárodní letiště J. F. Kennedyho v New Yorku

17.02.2013 19:49

Mezinárodní letiště J. F. Kennedyho v New Yorku
významné stavby současnosti

Mezinárodní letiště J. F. Kennedyho v New Yorku (John F. Kennedy International Airport) je před letišti Newark a LaGuardia největším dopravním letištěm v prostoru New York City. V roce 2011 bylo přepraveno 47,7 miliónů pasažérů, letiště je tedy šestým největším letištěm v USA (po Altlantě, O’Hare International Airport v Chicagu, Los Angeles, Dallasu/Fort Worthu a Denveru). V celosvětovém měřítku se nachází na 17. příčce. Letiště, které je vzdáleno 24 kilometrů východně od Manhattanu na největším z pěti městských čtvrtí New York City a slouží pro American Airlines, Delta Air Lines a JetBlue Airways, provozuje Port Authority of New York and New Jersey (ve zkratce PANYNJ), firma založená už v roce 1921.

Se stavbou letiště se začalo v roce 1942 po vysušení části močálovitého terénu vedle golfového hřiště Idlewild, proto se mělo letiště jmenovat právě Idlewild Airport. Dodnes bylo pětkrát rozšířeno. První komerční lety byly realizovány v roce 1948. 1. července tohoto roku byl na letišti  New York International Airport oficiálně zahájen provoz. V první stavební fázi bylo investováno 150 miliónů dolarů. V roce 1963 bylo letiště na základě rozhodnutí starosty a městské rady New Yorku přejmenováno na John F. Kennedy International Airport podle prezidenta Kennedyho, který byl zhruba měsíc předtím zavražděn. Úhrnné množství investic za celou dobu existence se vyšplhalo na 4,3 miliard dolarů.

Letiště disponuje celkem devíti terminály s možností letů do celého světa. Terminál 1 byl dán do provozu v roce 1948, terminály 2 a 3 byly otevřeny v letech 1960 a 1962. Terminál 3 byl dříve Pan Amercan World Port. Terminál 4, někdejší budova pro přílety mezinárodních letů, byla kompletně rekonstruovaná a uvedena do provozu v roce 2001. Poprvé byly na letišti odděleny prostory pro odlety a přílety, což podstatným způsobem zlepšilo odbavování. Terminál 5, tradičně terminál Trans World Airlines, provozuje od roku 2008 JetBlue Airways. Terminál 6, „Sundrome“, dříve využívaný National Airlines, pak TWA, byl dokončen v roce 1969. Dnes jej využívá zvláště JetBlue Airways. Terminál 7 byl otevřen v roce 1970 a je využíván zvláště k linkám britských letů. Terminál 8 byl dokončen v roce 1960 a létaly z něj zvláště americké společnosti. Terminál 9 byl dokončen v roce 1969.

Architektonicky je samozřejmě zajímavé celé letiště, nicméně nejzajímavější je hala terminálu číslo pět, soutěžená v roce 1956 a realizovaná v letech 1956-1962. Je pozdním dílem prestižního finského architekta a designéra Eero Saarinena (1910- 1961), který stavěl i na jiných letištích (Dulles International Airport ve Washingtonu,   Terminal Hellenikon na letišti v Athénách aj.) Náklady na stavbu obnášely patnáct miliónů dolarů.

Budovy a newyorské metro jsou propojeny letištní dráhou s názvem Airtrain. Má samostatnou elektrárnu, která produkuje proud prostřednictvím plynových turbín v celkové hodnotě 90 megawattů a která zásobuje rovněž celé letiště teplou vodou a teplem. Denní spotřeba vody na letišti je 13.500 m³.

V roce 2011 letiště využilo 47.683.529 zákazníků, z toho bylo 23.763.046 národních a  23.920.483 mezinárodních pasažérů.

https://de.wikipedia.org/wiki/JFK_International_Airport
https://www.jfkterminalone.com/home.html
https://www.panynj.gov/airports/pdf-traffic/ATR2011.pdf

 

Zpět