Mallorca

22.05.2013 21:32

Mallorca
Poznámky k Mallorce

Chtěl jsem to napsat jako podtitul, ale byla by to zbytečná ironie, namířená proti něčemu jinému, než čeho se mají týkat tyto příspěvky. Zatímco Ibizu mám spojenou s hnutím „dětí květin“ z šedesátých let a zařazenou jako „místo velkolepých večírků“, jichž jsem se na tomto místě neměl tenkrát možnost účastnit a dnes bych už je s potřebnou energií ani nezvládal, při jménu největšího ostrova Baleárských ostrovů Mallorcy mi v první okamžik naskočí ikona „dovolená německých důchodců“. Tak mi alespoň v době krátce po sjednocení Německa chodily reklamní nabídky za pár set marek do schránky a i když jsem si tuto představu mohl korigovat, když jsem si přinesl z nově zřízené knihovny na Pfotenhauerstraße dvě síťovky originálních turistických průvodců a jiných materiálů o těchto regionech, se vší jejich nádherou přírody a kulturního dědictví, elementární představa zůstala. Nu a dnes jsem sám tím českým důchodcem, který se pokusí využít evropského programu 55+ a za ceny v předsezóně na pár dní vyzkoušet něco z toho světa, ze kterého jsem si vždycky tak trochu dělal legraci. Říkám to nepřesně, legraci jsem si dělal spíš z té nažehlenosti, spojenou s těmi, kdo pak po návratu ve společnosti zdůrazňovali, kde všude byli, aby se předvedli, i když i ona komercializace cestování ve mně vyvolává tak trochu úšklebek a umělé ráje mne ovšem v některých lokalitách rovněž až děsí. Ale jen tak trochu, na druhé straně si uvědomuju, že celý svět je na základě turistického byznysu daleko dostupnější, než tomu bylo ještě před několika desetiletími, před masívním nástupem turismu (a u nás samozřejmě teprve po pádu železné opony), na druhé straně bych se také stěží plahočil jako ti skuteční cestovatelé, kteří na to mají znalosti jazyků, geografie, kultury atd., ale především i potřebnou fyzičku. Texty na těchto stránkách jsou v tomto případě především výsledkem brouzdání po internetu a zjišťování informací. Byť i na českém webu leccos je, schroustám zde některé motivy, které jsou pojednány třeba právě oněmi německými návštěvníky trochu zevrubněji.

Zpět