Ludwig van Beethoven / „Egmont“ mit Bruno Ganz

19.05.2020 21:37

Ludwig van Beethoven / „Egmont“ mit  Bruno Ganz
Komplet díla Ludwiga van Beethovena na ARTE tv

Dvě skladby Ludwiga van Beethovena, předehru Egmont a předehru Coriolan, jsem poznal už jako žák základní školy, když v Jičíně otevřeli Pedagogické středisko, kam jsem měl díky tátovi (byl učitel) přístup, a mohl jsem si tam půjčit na „černých“ deskách třeba Dvořákovy Slovanské tance nebo právě řečené skladby německého skladatele (mám dojem, že byly dokonce na dvou stranách jedné desky).

V letošním projektu „LUDWIG-VAN“ při příležitosti 250. výročí Beethovenova narození zveřejnila internetová televize ARTE TV i zajímavou nahrávku, nazvanou „Egmont“ s Brunem Ganzem. Jedná se o koncert z festivalu ve švýcarském Lucernu v roce 2012. Zveřejněný záznam byl pro mě zajímavý jednak proto, že jsem si mohl prohlédnout sál, kde se festival koná, jednak se přes monitor počítače setkat s hercem, kterého dobře známe z filmu Pád Třetí říše, ale nejspíš i z desítek parodií, v nichž je použita scéna z Hitlerova výbuchu v bunkru (pro „většinovou“ společnost tak získal definitivně „nesmrtelnost“), ve zcela odlišné roli – když v černém obleku recituje verše J. W. Goetha, k jehož dílu Beethoven napsal nejen tuto předehru (zapomněl jsem říci, že je mi důvěrně známá i proto, že jsem si ji sám zahrál v orchestru PSO), ale i další části hudby ke Goethově dramatu op. 84. Bruna Ganze jsem měl rád, viděl jsem ho v několika filmech (třeba Nebe nad Berlínem, Předčítač aj.) a záznam ze švýcarského festivalu je o to naléhavější, že herec v loňském roce (2019) zemřel po dlouhém boji s rakovinou.

Na více než půlhodinovém záznamu vystupuje Orchestr Lucernského festivalu pod taktovkou slavného Claudia Abbada, a jako sólistka rovněž Juliane Banse. V anotaci ze poznámka o reakci tisku (Neue Zürcher Zeitung) na vystoupení populárního herce, jehož hlas „burácel sálem a pronikal do morku kostí“ (zkráceně; orig.: „Mit donnernder Stimme ließ Bruno Ganz den Text, den Goethe seinem Helden in den Mund gelegt hat, in den Saal und dort durch Mark und Bein dringen".

Nahrávka je dostupná od 15. 12: 2019 do 14. 7. 2020

Díval jsem se ještě na stránky festivalu, jenž je pro letošní ročník zrušen, našel jsem ale alespoň malou „útěchu“ ve videu violoncellisty Thomase Rugeho, jenž hraje „doma“ Saint-Saënsovu Labuť a známou melodii Bacha/Gounoda. Na harfu ho doprovází jeho syn.

https://www.arte.tv/de/videos/048307-002-A/egmont-mit-bruno-ganz/
Info
https://cs.wikipedia.org/wiki/Egmont_(Beethoven)

https://www.lucernefestival.ch/de/
https://www.lucernefestival.ch/de/blog/thomas-ruge-bleibt-daheim-19
https://www.youtube.com/watch?v=Hxi-YTcIkxc
https://www.youtube.com/watch?v=VF8w0c8nWPg
https://de.wikipedia.org/wiki/Bruno_Ganz

(nebudu to překládat, je to celkem jasné, poslední koncert naživo měl 6. března t. r. a nyní má po 37 letech profesionálního vystupování pauzu, chybí mu adrenalin a magie koncertování, hraje doma aspoň s přáteli, koncerty v St. Peterburgu a na dalších místech, stejně jako na Luzernském festivalu odpadly – hraje se synem stolní tenis a karetní hry:)

Thomas Ruge zůstává doma

13. května 2020

Konzertsäle geschlossen, keine Musikerinnen und Musiker auf der Bühne zu einem Klangkörper vereint um gemeinsam zu musizieren und das Publikum zu begeistern. Denn seit der Coronakrise findet Musik nur noch im geschützten Raum, in den eigenen vier Wänden statt. Doch was bedeutet dies für den Beruf als Musikerin und Musiker? Wir haben Mitglieder des LUCERNE FESTIVAL ORCHESTRA gefragt: Cellist Thomas Ruge.

Was bedeuten die Coronakrise und die durch sie bedingten Einschränkung für dich persönlich? Wie sieht dein Alltag aus?

Mein letztes Konzert hatte ich am 6. März, das ist jetzt schon rund acht Wochen her! So lange habe ich seit mindestens 37 Jahren nicht mehr pausiert … Mir fehlen die Magie des Auftritts, das Adrenalin, das Zusammenspiel mit Freunden und Kollegen und natürlich auch das Glück, die grössten Werke der Weltliteratur spielen zu dürfen.

Ich habe das ein wenig zu kompensieren versucht, indem ich verschiedene Werke für mehrere Celli mit meinen Kollegen via Internet aufgenommen habe, dazu bislang zwei Videos für Cello und Harfe mit meinem Sohn Johannes. Auch habe ich gerade extra einen YouTube-Channel namens «Solocellist» eingerichtet und freue mich über jeden neuen Abonnenten.

Was bedeutet es beruflich?

Es ist im Moment nicht absehbar, wann wir mit den Münchner Philharmonikern wieder auftreten dürfen. Manche Kollegen befürchten, es könnte sich bis in den Herbst ziehen. Darüber hinaus spiele ich viel als Solocello-Aushilfe in anderen Orchestern, und da sind mir jetzt leider auch schon einige hochinteressante Projekte abgesagt worden, darunter Konzerte in Rotterdam mit Lahav Shani oder in St. Petersburg mit musicAeterna und Teodor Currentzis. Und leider muss nun auch das Luzerner Sommer-Festival ausfallen und damit meine Auftritte mit dem LUCERNE FESTIVAL ORCHESTRA.

Musizieren ist ja eigentlich ein soziales Erlebnis: Musiker spielen miteinander, das Publikum hört zu. Was machen Musiker, wenn das plötzlich wegfällt?

Das Gute an der Situation ist, dass ich jetzt so lange wie noch nie zuvor am Stück zu Hause bin und enorm viel Zeit mit meinen Kindern verbringen kann. Wir spielen viel Tischtennis, Federball, Tischkicker aber auch Brett-, Würfel- und Kartenspiele wie Poker oder Skat.

Zpět