Laboratorium / Quasimodo

25.02.2016 11:11

Laboratorium / Quasimodo
alba světového jazzrocku

Album Quasimodo polské skupiny Laboratorium vyšlo v roce 1979. Jazzrocková formace byla založena v Krakově v roce 1970 ve složení Janusz Grzywacz (piano), Marek Stryszowski (fagot, zpěv), Wacław Łoziński (flétna), Edmund Mąciwoda (baskytara, alternace Maciej Górski) a Mieczysław Górka (bicí). Debutovali na festivalu v Nové Huti (Nowa Huta, část Krakova) Gitariada ´71, který sami zorganizovali. Zpočátku hrála kapela víceméně akustickou hudbu, teprve když Janusz Grzywacz uslyšel jednoho dne roku 1969 debutovou desku King Krimson, bylo rozhodnuto. Od té doby byl jazz jako takový pro něj historií a vrhl se na progresívní rockovou muziku. Začátky byly zvláště těžké, elektrické kytary nebyly v Polsku k dostání, kapela hrála zezačátku na bídnou aparaturu, teprve postupně se zmohli na levnější a později na lepší instrumenty, postupně zlepšovali svou hráčskou techniku.

Laboratorium sestávalo z mladých hudebníků, kteří se teprve museli v oblasti progresívní rockové hudby zorientovat. Vzorem jim byli Mahavishnu Orchestra, Return To Forever a Weather Report, ale vypracovali si svůj vlastní osobitý styl, který tíhl spíše k melancholii a temným polohám. Nikdy nehráli hard rock, spíše je zajímaly komplexní melodicko-harmonické struktury a náročné krajiny zvuků. Značkou skupiny byly excelentní klávesy Janusze Grzywacze, které vykazují určitou podobnost s Joe Zawinulem, nicméně hraje vlastním způsobem a musí působit iniciativně na ostatní hudebníky. Dalším znakem je be-bopová zvukomalebná baskytara Marka Stryszowského, který vystupuje nejen na Modern Pentathlon, klasické nahrávce skupiny, ale spoluvytváří všechna další její alba. Nu a pak je tu epická šíře napínavých komplexních harmonií, které se zároveň drží zpátky. Kapela vyprodukovala celou řadu zajímavých osobností, jako jsou bratři Pawel a Krzysztof Scieranski či hráč na bicí nástroje Mieczyslaw Górka.

Album Quasimodo (1979) vyznívá na první poslech ve srovnání s komplikovanějšími předchozími nahrávkami poněkud jednodušší, když se ale zaposloucháme, budeme mít pocit, že zní kompaktněji, plynuleji. Možná je to dáno i větším rockovým akcentem. Ukazuje se vliv canteburské scény. Nikdy předtím nebyly Stryszowského „zpěvy“ abstraktnější, jazzovější a zároveň přístupnější. Málem humorné, což se hodí na příkré a veskrze abstraktní harmonie, které „zpívá“, podporován Grzywaczovým keybordem . Lady Rolland, ani ne dvouminutová skladba, je geniální kousek, který vedle malého zděšení přináší velké překvapení.

Původní nahrávka má čtyři velmi krátké a čtyři velmi dlouhé skladby, jako bonus jsou přidány čtyři živé dobové nahrávky z Krakova, které ukazují, jak vášnivě a niterně kapela hrála. Parádní jazzrock.

https://pl.wikipedia.org/wiki/Laboratorium_(zesp%C3%B3%C5%82_muzyczny)
https://ragazzi-music.de/laboratorium.html  (základní zdroj informací pro příspěvek)

Muzika
https://www.youtube.com/watch?v=d4HOWU5U5d8

Zpět