Královská míle

20.05.2013 12:11

Královská míle
Poznámky o Skotsku

První, co jsem kdy věděl o Edinburku, byl výraz „Královská míle“. Líbil se mi jako součást urbanistického „vzorce“ města, od něhož se odvíjí i „plán“ turisty. Když se ale podíváte na jakoukoli „street map“, výraz na ní nenajdete, přestože štítek „Royal Mile“, tuším v černém provedení, najdete hned pod hradem. Chtěl jsem si samozřejmě ujasnit ony dvě „hlavní“ třídy, tuto a paralelně vedoucí Princes Street, v programu cesty, a tak jsem pátral – přestože v reálu to pak je opravdu jednoduché, nemůžete „zabloudit“, protože od hradu, pokud nikam nebudete uhýbat, opravdu nemůžete  „s kopce“ dojít jinam než ke královnině paláci. Pak jsem na několika místech narazil na „vysvětlení“. Královskou míli tvoří za sebou tři ulice, totiž  Canongate, High Street und Castlehill, některé stránky uvádějí v podrobnějším rozpisu i další názvy.

Odtud se ostatně může rozvíjet úvaha o „rastru“ ulic v centru Edinburku, byť ten nemá charakter na kreslicím prkně plánovaných amerických měst, navíc hraje velkou úlohu svažitý terén. Ono rozčlenění na „streets“ a „avenues“, byť se takto samozřejmě nejmenují, je v určitých okamžicích ve městě patrné. Je to samozřejmě o to zajímavější, že je to jen jeden z momentů, které vytvářejí jeho harmonii, ale uvědomíte si to například, když procházíte Zahradami Princes Street. Nesmíte zkrátka ty věci brát „doslova“, stejně tak jako je město nazýváno „městem sedmi pahorků“ a v městském znaku má pouze pahorky tři.

https://cs.wikipedia.org/wiki/Kr%C3%A1lovsk%C3%A1_m%C3%ADle
https://www.royal-mile.com/
https://en.citizendium.org/wiki/Royal_Mile

Zpět