Komplet díla Ludwiga van Beethovena na ARTE tv
13.05.2020 23:22Komplet díla Ludwiga van Beethovena na ARTE tv
Ludwig van Beethoven / Klavírní trio op. 1, 1
Na adrese www.arte.tv jsem poslouchal v poslední době již přehršel skvělé muziky. Monumentální soubor ovšem představuje řada nahrávek díla Ludwiga van Beethovena pod souhrnným titulem Beethovenovský kánon na ARTE Concert (Der Beethoven-Kanon auf ARTE Concert). V anotaci k celku se píše:
Zur Feier des 250. Geburtstags präsentiert ARTE Concert im Lauf des Jahres 2020 den kompletten Kanon seiner Werke. Symphonien, Konzerte, Kammermusik, Liederzyklen und Bühnenmusiken in nie dagewesener Vollständigkeit.Beethoven ist Vollender der Wiener Klassik und Wegbereiter der Romantik. 138 Werke, die zu seinen Lebzeiten als Opus veröffentlicht wurden, bilden den Kern seines musikalischen Vermächtnisses.
Tedy:
K oslavám 250. výročí narození předloží ARTE Concert během roku 2020 kompletní kánon jeho děl. Symfonie, koncerty, komorní hudby, cykly písní a jevištní hudby v nikdy nerealizované úplnosti. Beethoven je završitel vídeňské klasiky a průkopník romantiky. 138 děl, která byla za doby jeho života zveřejněna pod opusovým číslem, tvoří jádro jeho hudebního odkazu.
Ne všechny záznamy jsou na těchto stránkách dostupné, alespoň u některých, které jsem si už dříve chtěl poslechnout v oblasti populární hudby, bylo přes „plátno“ videa napsáno „Toto video není ve vaší zemi k dispozici.“ Tak tomu je (nevím, proč zrovna u něj) u prvního z řady videí s Beethovenými klavírními trii (přičemž ty další dostupné jsou). Nicméně je zde komentář, který dává celý rámec právě řadě těchto komorních děl, který je dobrým úvodem do celého souboru, neboť pojmenovává kontext jeho realizace (k samotným dílům bychom mohli nahlédnout třeba do Wikipedie, ale hovoří se tu i o místě, kde se nahrávalo, i o interpretech):
In der intimen Atmosphäre des Berliner Pierre Boulez Saals spielen Daniel Barenboim, Kian Soltani und Michael Barenboim Ludwig van Beethovens Opus 1: drei Klaviertrios, die der junge Ludwig van Beethoven 1795 im Alter von 25 Jahren in Wien publizierte und die er seinem damaligen Förderer, dem Fürsten Lichnowsky, widmete.
Schon in seiner Jugend in Bonn hatte Beethoven mit Kompositionsunterricht begonnen und diesen ab 1792 in Wien fortgesetzt. So waren das Klaviertrio Es-Dur (op. 1,1), das Klaviertrio G-Dur (op. 1,2) und das Klaviertrio c-Moll (op. 1,3) zwar nicht Beethovens allererste Kompositionen, aber sie gingen als seine erste Veröffentlichung in die Musikgeschichte ein. Der Pierre Boulez Saal ist Teil der von Daniel Barenboim initiierten Barenboim-Said Akademie und wurde 2017 in Berlin eröffnet. Michael Barenboim (Violine) und Kian Soltani (Violoncello) standen dort bereits beim Eröffnungskonzert gemeinsam mit Daniel Barenboim auf der Bühne. Michael Barenboim, der jüngere Sohn des Musikerpaars Daniel Barenboim und Jelena Baschkirowa, wurde 1985 in Paris geboren und ist seit 2003 Konzertmeister des West-Eastern Divan Orchestra. Neben seinen Soloauftritten unterrichtet er als Professor an der Barenboim-Said Akademie. Der 1992 in Bregenz geborene österreichische Cellist Kian Soltani wurde bereits mehrfach ausgezeichnet und gilt als einer der gefragtesten Cellisten seiner Generation.
Tedy:
V intimní atmosféře berlínského Sále Pierre Bouleze hrají Daniel Barenboim, Kian Soltani a Michael Barenboim opus 1 z díla Ludwiga van Beethovena: Tři klavírní tria, které mladý Ludwig van Beethoven zveřejnil v roce 1795 ve Vídni a které věnoval svému tehdejšímu mecenáši, knížeti Lichnowskému. Již za svého mládí v Bonnu začal Beethoven s výukou kompozice a pokračoval v ní od roku 1792 ve Vídni. Tak nebyly klavírní trio Es dur (op. 1, 1), klavírní trio G dur (op. 1, 2) a klavírní trio c moll (op. 1, 3) sice Beethovenovy vůbec první skladby, ale do dějin hudby vešly jako jeho první skladby zveřejněné. Sál Pierre Bouleze je součástí Barenboimovy a Saidovy Akademie a byl otevřen v roce 2017. Michael Barenboim (housle) a Kian Soltani (violoncello) zde byli na jevišti společně s Danielem Barenboimem již na zahajovacím koncertě. Michael Barenboim, mladší syn hudebního páru Daniel Barenboim a Jelena Baškirovová, se narodil v roce 1985 v Paříži a od roku 2003 je koncertním mistrem Orchestru Západovýchodního dívánu. Vedle svých sólových vystoupení vyučuje rovněž jako profesor na Barenboimově a Saidově Akademii. Rakouský violoncellista Kian Soltani, narozený v roce 1992 v Bregenz byl rovněž několikrát vyznamenán a je považován za jednoho z nejžádanějších violoncellistů své generace.
(https://www.arte.tv/de/videos/093004-001-A/ludwig-van-beethoven-die-klaviertrios/)
Není třeba příliš dodávat. Snad jen, že proslulý dirigent (známe jej i u nás z jeho častých návštěv v Česku, ale i z Novoročních koncertů Vídeňských filharmoniků) založil řečenou Akademii s palestinským literárním vědcem Edwardem Saidem, byla určitým politickým gestem smíření, stejně tak jako orchestr, který má tuto aktuální polaritu v názvu stejně jako název někdejšího literárního díla klasika německé literatury J. W. Goetha. Barenboim se v posledních měsících projevil jako velkomyslný člověk i vůči českým umělcům, když jim daroval nezanedbatelnou finanční částku (zprostředkovatelem byl Radek Baborák, jenž se s Barenboimem dobře zná coby sólista Berlínských filharmoniků (vystupoval i pod Barenboimovou taktovkou i s Vídeňskými filharmoniky, jak to komentuje článek na OperaPlus; sám jsem se dozvěděl o této skvělé akci od Václava Hudečka na FB). Na české Wikipedii jsou ještě některé údaje (zvl. o Akademii) zastaralé (zač. května 2020), je třeba jít na německou stránku o dirigentovi a klavíristovi.
Arte TV / stránka s nabídkou komorní hudby
https://www.arte.tv/de/videos/RC-018262/ludwig-van/RC-018255/kammermusik/
Sbírka Radka Baboráka
https://operaplus.cz/sbirka-radka-baboraka-pro-hudebniky-na-volne-noze-odstartovana/
Daniel Barenboim
https://de.wikipedia.org/wiki/Daniel_Barenboim
Nerozumím tomu paradoxu, ale samotný první záznam klavírního tria funguje, jen pozor, je, podobně jako další, dostupný časově omezeně – v tomto případě od 1. května do 27. října 2020.
Klavírní trio č. 1 (op. 1, 1), Es dur, 1795
Muzika
https://www.arte.tv/de/videos/097341-001-A/ludwig-van-beethoven-klaviertrio-nr-1/
(info: https://de.wikipedia.org/wiki/Klaviertrio_op._1,1_(Beethoven))
Americký vědec Lewis Lockwood se (dle Wikipedie) domnívá, že rozložený trojzvuk na úplném začátku, zahraný klavírem a opakovaný ostatními nástroji tria, by mohl být inspirován Mozartovou předehrou ke Kouzelné flétně. Nápad je to hezký, já sám v tom vidím demonstraci melodicko-harmonického systému, který přináší vídeňská klasika (ovšemže vedle Haydna i Mozart), v nejodhalenější podobě, tedy v základním akordu na tónice, jenž je (přes dominantní septakord) rozveden do obratu akordu na subdominantě – takže je to „poklona“ základním harmonickým funkcím. A čtu to tak i proto, že to jsou vlastně vůbec první tóny celého publikovaného hudebního díla skladatele. Ovčáci – čtveráci… A je úžasné sledovat, jak se ta hudba od těchto prvních tónů rozvíjí v tomto a dalších skladbách této řady. Ale je pravda, že kdybych nevěděl, co pánové hrají, klidně bych to zlomyslnému partnerovi, který by mě chtěl usvědčit z neznalosti, odkýval, že je to Mozart.
Čtyřvětá skladba má tyto části:
Allegro
Adagio cantabile
Allegro assai
Presto
———
Zpět