Klepáč / Trójmorski Wierch

30.09.2014 19:20

Polský název pohraničního hřebene, česky nazývaného Klepáč či Klepý (1145 m), naznačuje, že se jedná o pozoruhodné místo, které představuje rozvodí třech evropských moří – Baltského, Severního a Černého. Z jihovýchodních svahů míří voda do Moravy a dále do Dunaje a Černého moře, z jihozápadních do Labe a Severního moře a severozápadní proudy vedou do Odry a Baltského moře.

Na výlet k místu vzdálenému necelých pět kilometrů místy ovšem dost prudkého stoupání je možné se vydat z obce Dolní Morava (chvíli jsem hledal turistické značky, od parkoviště u bobové dráhy jsou vzdáleny asi sto metrů u restaurace Na Rozcestí) přes mostek po asfaltce, jejíž zatáčky představují první dvoukilometrový úsek trasy (asi dvě stě metrů lze zkrátit, podle turistické značky, v závěru přes louku). Teprve když jsem vyšel nahoru, zjistil jsem, že jsem si tedy čtyři kilometry (kolenům dala zabrat především sestup) mohl ušetřit (nebyl jsem sám) a vyjít teprve odsud do velice prudkého svahu na pak už příjemnou cestu – jak mi odpověděl jeden tatínek turista, asi kilometr po rovné cestě a pak do mírného kopce a v závěru po kamenech k rozhledně. Poslední kilometr podél česko-polské hranice (hraniční kameny přemalovány z „cs“ na „c“), kde se už snižovala výška stromů (ještě to nebyla kleč), ale musel být snad nějaký delší. Říkal jsem si, přece to už může být tak sto metrů, ale bylo to ještě vždy dalších a dalších dvě stě. No nakonec sem samozřejmě došel

Na internetu jsem si přečetl, že dřevěná rozhledna je nová, stavbu zajišťovala polská obec Miedzilesie z programu Euroregionu Glacensis, otevřena byla 28.02.2010.  V diskusi na stránkách Treking jsem zjistil, že zanedlouho, už po roce, byla poškozena bleskem: 18. 6. 2011 jsme zavítali na Klepý. Rozhledny je nám líto, zasáhl ji blesk a vážně poškodil nosnou dřevěnou konstrukci. Proto byla z bezpečnostních důvodů odstraněna spodní část schodiště. Holt se na takovémto místě nevyplácí šetřit na hromosvodu. Nicméně na konci roku už stavba byla zase opravena. Snad ještě stoí za zmínku poznámka že od konce široké pěšiny po rovině je rozcestí, z něhož je možné se nahoru dát po zelené značce „po polské straně“ a dojít rovněž k rozhledně.

https://www.turistika.cz/trasy/z-dolni-moravy-na-rozhlednu-klepac-v-masivu-kralickeho-snezniku
https://rozhledny.yc.cz/klepac.htm
https://www.treking.cz/regiony/rozhledna-na-klepaci.htm

 

Zpět