Kateřina Englichová & hosté – Hladivé tóny harfy na Dvořákově festivalu 2016
14.04.2016 08:30Kateřina Englichová & hosté – Hladivé tóny harfy
Dvořákův festival 2016
Mělník / Sál Masarykova kulturního domu / 21. 6. 2016, 19:30
Kateřina Englichová – harfa
Jitka Hosprová – viola
Barbora Martínková-Polášková – mezzosoprán
Jan Riedlbauch – flétna
Miroslav Matějka – flétna
Zatímco na některých koncertech Dvořákova festivalu je posluchač nasměrován do velice sevřeného programu, sestaveného takřka ze skladeb jednoho období či sledujícího tematickou linii jednoho námětu, zajímavost pořadu, do něhož si harfenistka Kateřina Englichová přizvala violistku Jitku Hosprovou, flétnisty Jana Riedlbaucha a Miroslava Matějku a mezzosopranistku Barboru Poláškovou, spočívá v něčem jiném.
Pozoruhodná zvuková kombinace nástrojů, která má v sobě, i když je interpretována skladba z nejnovějších skladatelských dílen, cosi „renesančního“ či „zámeckého“ – řečeno s metaforou –, je něčím sjednocujícím do té míry, že může být východiskem takové sestavy skladeb, jakou přináší tento dramaturgický záměr. Hudba autorů, uvedených na programu, se v hudební historii rozprostírá na ploše více než dvou set let a přitom bude posluchač mít pocit celistvosti zážitku ze skladeb Mozartových, Dvořákových či Debussyho, přestože každý z nich představuje jedno velice vyhraněné stylové období, jehož jsou zároveň významnými představiteli, ale i autorů novějších, jako je Ibert, či dokonce současných, jako je trojice současných českých skladatelů, Pavla Jeřábka, Václava Riedlbaucha a Miroslava Kubičky. Vypůjčíme-li si pro druhou metaforu v této pozvánce název poslední skladby, pak celý koncert můžeme vnímat jako „píseň o skryté kráse“, již tato hudba představuje.
Kateřina Englichová patří k výrazným osobnostem české harfové školy. Prestižní Fullbrightovo stipendium jí umožnilo studovat na Curtisově Institutu ve Filadelfii, USA (prof. Marilyn Costello). Vystupuje po celé Evropě, Severní Americe, Japonsku, Hongkongu a Novém Zélandu. V roce 1998 debutovala v newyorské Weill Recital Hall či v Carnegie Hall. Spolupracovala s významnými umělci a soubory u nás i v zahraničí. Jako sólistka se zúčastnila nejprestižnějších festivalů po celém světě. Podílela se již na více než 30 CD nahrávkách pro firmy Supraphon, Harmonia Mundi, New WorldRecord USA, Exton Japan aj. Věnuje se také soudobé hudbě a řada autorů pro ni napsala skladby. Působí rovněž pedagogicky, vyučuje na New York University (NYU) v Praze a na hudebním gymnáziu Jana Nerudy.
Flétnista, básník a pedagog Jan Riedlbauch pochází z četné rodiny, z jeho bratrů je nejznámější Václav, skladatel, pedagog a někdejší ministr kultury, Josef je houslista a Rudolf malíř a výtvarný pedagog. V roce 2003 získal za celoživotní umělecký přínos státní francouzskou cenu „Chevalier dansl´ordre des PalmasAcadémiques“ (Rytíř řádu akademických palem). Procestoval jako sólista a komorní hráč celou Evropu, Kolumbii, Mexiko, Japonsko a USA a rovněž přednášel na tamních univerzitách (Visconsin, Miami a další). Natočil dlouhou řadu CD pro Supraphon, Triga, Harmonia Mundi France, Český rozhlas.
Mezzosopranistka Barbora Martínková–Polášková patří mezi nejvýraznější talenty nově nastupující pěvecké generace. Disponuje zcela přirozeným, nicméně technicky skvěle zvládnutým hlasem, který udivuje posluchače svoji osobitou barvou a mimořádným rozsahem. V červnu 2010 Barbora Polášková úspěšně debutovala jako Carmen v Moravském divadle Olomouc, kde v současné době působí jako sólistka opery a operety.
Jitka Hosprová je světově uznávaná sólistka, která ztělesňuje dynamické pojetí klasické hudby. Hraje na český nástroj z r. 2010 Petra Zdražila, model Amati 161 a na italský nástroj Andrea Postacchini 1856. Na svých CD prezentuje od roku 2001 klenoty české violové literatury a světové klasické moderny. Nahrává pro světové společnosti. V roce 2005 debutovala v USA, po USA rovněž absolvovala turné s French Chamber Orchestra. Vystoupila na festivalových pódiích v Evropě, Americe i Africe. Sólově koncertuje s českými i světovými orchestry zvučných jmen a na svém kontě má desítky světových a českých hudebních premiér. Své skladby jí věnovali skladatelé Z. Lukáš, G. Connesson, Josef Vejvoda, Emil Viklický nebo Jindřich Feld.
Flétnista Miroslav Matějka vystudoval Pražskou konzervatoř (u prof. Jana Riedlbaucha) a hudební vědu na FF UK v Praze. Je uměleckým vedoucím kvarteta "Ensemble Martinů", s nímž vystoupil na největších českých a světových festivalech. Premiéroval více jak 70 skladeb českých autorů, nahrál více jak 15 CD. Koncertuje se znamenitými sólisty, soubory a orchestry. Působil také pedagogicky na Pražské konzervatoři a na Konzervatoři Jana Dejla v Praze. Řadu let se věnuje organizátorské činnosti v oblasti kultury, od roku 2006 je ředitelem společnosti České doteky hudby, která je pořadatelem stejnojmenného mezinárodního hudebního festivalu a rovněž Dvořákova festivalu.
Program:
Marin Marais (1656-1728): Pět starých francouzských tanců pro violu a klavír
(úprava pro violu a harfu J. Hosprová a K. Englichová)
Antonín Dvořák (1841 – 1904): Biblické písně op. 99, pro mezzosoprán a harfu (výběr 4 písní)
Claude Debussy (1862 -1918): Sonáta pro flétnu, violu a harfu (1915)
Jacques Ibert (1890 – 1962): Dvě Interludia pro flétnu, violu a harfu
Andante espressivo
Allegro vivo
Jan Rychlík (1916 – 1964): Dvě studie pro sólovou flétnu
Ediční pzn. Vzhledem k tomu, že texty (vlastní i převzaté), použité jako anotace koncertů, bylo třeba do katalogu Dvořákova festivalu 2016 podstatně krátit, chceme je zachovat na tomto místě v původní (případně i rozšířené) podobě.
jkč / Materiály ČDH 2016
———
Zpět