„Jičínská nokturna“ – Setkávání a odcházení / duben 2025
20.04.2025 14:01Pohádkové příběhy a přírodní kouzla
Klenoty české a francouzské hudby
„Jičínská nokturna“ – Setkávání a odcházení
Masarykovo divadlo Jičín / pátek 18. dubna 2025, 18:00 hod.
Bertrand Giraud (FR) – klavír
Bledar Zajmi (CZ/ALB) – violoncello
Miroslav Matějka (CZ) – flétna
Gabriel Fauré (1845 – 1924), Ukolébavka / Barceuse per violoncello e pianoforte op. 16
Gabriel Fauré (1845 – 1924), Fantasia per flauto e pianoforte op. 79
Camille Saint-Saëns, Labuť / „Il cigno“ per violoncello e pianoforte
Gabriel Fauré (1845 – 1924), Siciliena per violoncello a pianoforte op 78
Claude Debussy (1862 –1918), Svit měsíce / Clair de lune per flauto e pianoforte op. 75 (della suita Bergamasque)
Josef Suk (1874 – 1935), Ballade per violoncello a pianoforte
--- přestávka ---
Francis Poulenc (1899 – 1963), Sonata per flauto e pianoforte
Allegro malincolico
Cantiléne (Assez lent)
Prosto giocoso
Antonín Dvořák (1841 – 1904), Klid lesa / Il silenzio del bosco op. 68/5 per violoncello a pianoforte
Maurice Ravel (1875 – 1937), Má matka hus / Ma Mére l´ Oye – 5 piéces enfantines per flauto, violoncello e pianoforte (arr. Henry Mauton, 1914)
Pavana de la Belle au bois dormant
Petit Poucet
Laideronette, Impératrice des Pagodes
Les Entertiens de la Belle et de la Bȇte
Le Jardin Féerique
Koncert ve velkém sále KZMJ uváděl Miroslava Matějka, po přivítání posluchačů a představení svých spoluhráčů uvedl na jevišti pana Jaroslava Dědečka z krajské rady úřadu v Hradci Králové a poděkoval za finanční příspěvek, díky němuž se koncert mohl uskutečnit. Na začátku druhé poloviny koncertu pak měl krátký vstup Jan K. Čeliš, jeho znění přetiskujeme:
Vážení přátelé, milí posluchači, dobrý podvečer,
Já ve své krátké poznámce nebudu hovořit o vynikajících umělcích, které dnes uslyšíte, ani o tom, co budou hrát. Zmíním se o tom, co umožnilo, aby se tento koncert mohl konat. O skutečnosti, která je předpokladem, aby se mohl uskutečnit. Vychází z toho, že Mirek Matějka je na jedné straně aktivním hudebníkem, na straně druhé autorem a organizátorem celého projektu Setkávání – odcházení či Jičínská nokturna. Řeknete si, to je normální, samozřejmé. Ale není. Zřejmé to bude, když do úvahy zapojíme fenomén času. Na jedné straně doba přípravy, často několik měsíců či dokonce roků, zahrnující dojednání vhodného termínu, kdy všichni umělci mají v kalendáři volno, místa a všeho ostatního, na straně druhé právě probíhající čas výkonu, filozoficky řečeno samotná podstata bytí v jeho aktuálnosti.
Já si dovolím to ozřejmit na jednom příkladu. Sám jsem amatérský hudebník, mým učitelem ve hře na housle byl Josef Muzika, profesor na ruských konzervatořích, který ke stáru žil v Nové Pace. Muzika byl ve sporu s Pražskou konzervatoří. Vytýkal tamějším pedagogům, že aktivně nehrají, říkal, že kdo veřejně nevystupuje, nemůže být dobrým pedagogem. On sám veřejně hrál, také zde v Jičíně v sále tehdejší LŠU, dnes K-klubu. Nemusíme s jeho názorem souhlasit, ale můžeme se nad tím zamyslet. Je to trochu jiný charakter dvou odlišných aktivit než u Mirka Matějky, nicméně ta podvojnost je zajímavá. O čase bychom si mohli povídat celé odpoledne, ale na to není čas. Rád bych vám po tomto stylistickém cvičení ve dvojení popřál krásný zážitek.
———
Zpět