Jaroslav Císař / Cesty za hity

23.12.2016 12:12

Knížka, která mě zajímá. Podobně jako publikuje Honza Dědek v Instinktu příběhy písní, činí tak i Jaroslav Císař v knize vydané v Mladé frontě v roce 2007 s podtitulem ozřejmujícím vlastní obsah: osudy 40 písní z dějin rocku a populární hudby. Tedy něco podobného, jako se o to pokouším i já ve formátu příspěvků na těchto stránkách (jakkoli bych si přál, aby toho bylo více) v řadách „příběhy písní“ či v „signature songs“.

Východiskem Jaroslava Císaře byl jeho pořad zapomenutých písniček „Oldies chuťovka“ na Radiu Olympic (dnes Oldies radio), Císař byl autorem scénářů a měl za sebou 650 odvysílaných relací. Přitom byl ale problém, že se musel vejít do 15-20 řádků, aby si posluchači mohli v tom formátu písničku poslechnout, on ale musel oželet nastudovaný materiál. Ten uplatňuje nyní v knize Cesty za hity. Když srovnávám kapitolky v knize s těmi svými příspěvky, musím konstatovat, že autor knihy bude mít větší přehled o řadě souvislostí (ale třeba můj příspěvek o Domu u vycházejícího slunce, Nekdú? / The House of the Rising Sun, publikovaný zde jako jeden z prvních v r. 2011, je v informacích srovnatelný s tím Císařovým), internetový prostor mně pak na druhé straně poskytuje výhody „poslechového článku“. V každém případě oba řešíme podobný problém, přinést portrét známé písně s textem limitovaným pouze představou nezahlcenosti informacemi a k tomu možností poslechu (u Císaře v rádiu, jak o tom píše v předmluvě). Byl jsem rád za tuto možnost srovnání pro sebe a do poutavého textu příběhu písní jsem se s chutí začetl. Jen mi bylo trochu líto odbyté jazykové korektury (věc vydavatele) a v důsledku toho ponechaných stylistických chyb, které jsou trochu vadou na kráse jinak skvělých textů.

Teď mám ovšem trochu problém já, jak pojednat komentář ke knize o písních, z nichž je řada rovněž mou srdeční záležitostí, a nemít pocit, že jsem něco „obšlehl“. Je to samozřejmě jednoduché – cituje se autor, kromě toho ani nemůže být záměrem reprodukovat ony příběhy a navíc se budu moci opět odvolávat na odkazy, na nichž je možné si písně poslechnout. V každém případě začnu reprodukcí anotace na Kosmas.cz, kde je kniha charakterizována takto:

Publikace vypráví o vzniku 40 slavných písní ze světové i české domácí scény a popisuje zajímavé okolnosti, které provázely jejich cestu na výsluní. Čtenáři tu naleznou nejen první rock´n´roll Rock Around The Clock v podání Billa Haleyho a jeho skupiny Comets, baladu Love Me Tender Elvise Presleyho, první singl Beatles s písní Love Me Do, Dylanův slavný protestsong Blowing In The Wind, ale i Bohemian Rhapsody od Freddieho Mercuryho a Queen, Lennonovo Imagine, olympickou Želvu nebo tragické osudy, které provázely zrod Modlitby pro Martu v podání Marty Kubišové, ze které se stala hymna českého národa v době normalizace. Kapitoly obsahují bohatou obrazovou dokumentaci.

Doplnil bych ještě, že kromě základní sestavy čtyřiceti zahraničních hitů je oddělena část „bonusů z Česka“, cenný je Seznam použitých pramenů, mezi nimiž jsou uvedeny i další knihy autora, věnované problematice rockové muziky (Roky rocku, portréty osobností, monografie Smokie, později vydal i další jako Zlatý důl vzpomínek, Blues o spolykaných slovech, kromě toho řada článků), vedle rejstříku na konci knihy je pak trochu veselým překvapením „Obsah 2“, kde jsou pojednávané písně seřazeny abecedně. Má to smysl do té míry, že názvy jednotlivých kapitol jsou nikoli tituly písní (ty jsou uvedeny v závorce), nýbrž nějaká klíčová myšlenka (např. u House of the Rising Sun odpovídá název obsahu písně – Nejopěvovanější nevěstinec). U každé písně je vedle titulu i časový údaj geneze a na konci základní diskografie.

Přepíšu teď pro základní přehled názvy kapitol (a písní):

Nejopěvovanější nevěstinec (House of the Rising Sun)
Presley fiktivním autorem (Love Me Tender)
Černá můra textaře Lorenze Harta (Blue Moon)
Přepis dějin populární hudby (/We´re Gonna/ Rock around the Clock)
Nejromantičtější a nejhodnotnější populární píseň (Unchained Melody)
Tutti Frutti neznamená nic, ale zároveň všechno (Tutti Frutti)
Když se teenager nešťastně zamiluje (Diana)
Překvapiví prarodiče světoznámé písně (Where Have All the Flowers Gone)
Zlý hoch rock´n´rollu oblíbený Johnem Lennonem (Dizzy Miss Lizzy)
Píseň na pozadí soudního sporu (Love Hurts)
Fronta na autorství (Hey Joe)
Poprvé stát na vlastních nohou (Blowin´in the Wind)
Jak se dělal první hit Beatles (Love Me Do)
Jak přijít o dívku na hlídání (The Loco-Motin)
Píseň o samotě pro tisíce (The Sound of Silence)
Co láska Royi Orbisonovi dala i vzala (Oh, Pretty Woman)
Riff, který uchvátil svět (/I Can´t Get no / Satisfaction)
Rozpálení kariéry (Light My Fire)
Francie inspirací (Where Do You Go To / My Lovely/)
Hymna hippies (San Francisco / Be Sure to War Flowers in your Hair)
Píseň vzniklá z nicnedělání (Massachusetts)
Udělala píseň film, nebo film píseň?
Od charity k reklamě na pivo (He Ain´t Heavy, He´s My Brother)
V Americe zvítězila Venuše z Evropy třikrát (Venus)
Nejslavnějščí hymna léta (In the Summertime)
Plagiát… (My Sweet Lord)
Dva originály jednoho hitu (Yellow River / No Coprendes)
Sen o míru (Imagine)
Kritika peněz, kterrá vydělala spoustu peněz (Money)
Není ohně bez kouře
(Smoke on the Water)
Reparát na jedničku (Living Next door to Alice)
Příprava na Waterloo (Ring Ring)
Dobří profíci zvládnou všechno (Sugar Baby Love)
Příběh dokonalé písně (Bohemian Rhapsody)
bonusy z Česka
Anabáze želev netradičních (Želva)
Upozornění pro hudební fanynky (Svou lásku jsem rozdal)
Brněnský hantec bodoval (Válka je vůl)
Výtah k popularitě (Nechoď do kláštera)
Modlitba za potupený národ (Modlitba pro Martu)

Samozřejmě to máme každý trochu jinak, generačně, ale i určitým naladěním či zkušenostmi s tou či onou muzikou, zážitky s ní spojenými (něco jiného bude, když se vám Zvonek samotu protíná s večerní atmosférou rande na návsi na chmelové brigádě, nebo když musíte někomu vysvětlovat, že to kdysi byla česká podoba hitu Beatles nazpívaná pod tímto názvem Karlem Gottem) atd. V každém případě asi ale budou některé momenty společné – Modlitbu pro Martu, zpívanou Martou Kubišovou budeme nejspíš vnímat přes všechny hranice dost podobně (bude se lišit jen jednotlivými zážitky, tím mým byly návštěvy prodejny gramofonových desek, kde prodávala maminka Marty, a proslulá zpěvačka tam občas prošla se svou squadrou ušlechtilých psů).

Přesto mě právě zařazení této písně jako poslední vede k tomu, že jsme vnímali populární hudbu a rock speciálně jako něco víc než jen zábavu, zatímco třeba Lennonova Imagine byla jen jedním pólem významů, které jsme této hudbě přikládali, byly pro nás zjevením i písně Pete Seegera, Beatles, Bee Gees a vlastně většiny těch zpěváků či skupin, které jsme vnímali jako hity (málokterý z nich neznám, naopak mi tu chyběla celá oblast Tamla Motownu, r&b, Rey Charlese aj., ale to je určitě zase individuální, jak řečeno), a naopak takovým písničkám jako byla Sugar Baby Love od Rubettes (či Viva, Bobby, Joe od Equals) jsme přikládali více než nezávaznou zábavu a možná komerční záměry autorů (to neumím posoudit ani dnes, ale po letech si tenhle moment přece jen více uvědomuju). Prostě jsme byli tou muzikou okouzlení, řádili na diskotékách (než spadla klec), v mém případě pak řadu z těch věcí v různých kontextech i hráli (od autentického bigbítu až po kapelu „na vojně“, díky níž jsem – například právě s repertoárem ABBY – „přežil“).

Tak. Jak jsem tušil, že kromě stručného představení knihy (o které šlo konečně především) se už moc k dalším komentářům jednotlivých písní nedostanu. Vrátím se k některým v dalších příspěvcích, teď nejspíš jen několik odkazů k poslechu – za obecnými údaji o Císařově knize. Opravdu jen pár, bez nějakého určitějšího kritéria výběru, protože stejně by bylo zajímavější vzít to píseň po písni a nalézt odkazy k různým interpretům, právě jak to dělá Jaroslav Císař.

1)
https://cs.wikipedia.org/wiki/Oldies_radio

Nekdú? / The House of the Rising Sun
https://jan-k-celis.webnode.cz/news/nekdu-the-house-of-the-rising-sun/

https://www.kosmas.cz/knihy/134416/cesty-za-hity/

2)

The Animals / House of the Rising Sun
https://www.youtube.com/watch?v=y2oKRKZnEoA
Bill Haley & His Comets / We´re Gonna/ Rock arend the Clock
https://www.youtube.com/watch?v=ZgdufzXvjqw
Larry Williams / Dizzy Miss Lizzy
https://www.youtube.com/watch?v=rVoczinIY_0
Jimi Hendrix / Hey Joe
https://www.youtube.com/watch?v=W3JsuWz4xWc
Bob Dylan / Blowin´in the Wind
https://www.youtube.com/watch?v=RsjiSfAmEeo
Beatles / Love Me Do
https://www.youtube.com/watch?v=Jbt8oH5Lxto
Roy Orbison / Oh,Pretty Woman
https://www.youtube.com/watch?v=8x2tG4X0cdc
Rolling Stones / I Can´t Get no / Satisfaction
https://www.youtube.com/watch?v=nrIPxlFzDi0
Scott McKenzie / San Francisco / Be Sure to War Flowers in your Hair
https://www.youtube.com/watch?v=jzLoAqbz2vI
Bee Gees / Massachusetts
https://www.youtube.com/watch?v=4XWYefe9EzI
Mungo Jerry / In the Summertime
https://www.youtube.com/watch?v=yG0oBPtyNb0
George Harrison / My Sweet Lord
https://www.youtube.com/watch?v=0kNGnIKUdMI
Christie / Yellow River
https://www.youtube.com/watch?v=zGoHQ7c5I2I
Deep Purple / Smoke on the Water
https://www.youtube.com/watch?v=zUwEIt9ez7M

Jaroslav Císař, Cesty za hity, Mladá fronta, Praha 2007

Zpět