Jan Wojnar

05.10.2014 20:19

Na nedávné návštěvě u J. H. Kocmana jsme probírali také tvorbu výtvarných umělců jeho generace, respektive těch, o nichž jsme už někdy před třiceti lety často hovořili, komentovali styčná místa uměleckého pohledu na svět atd., při čemž zřejmě takřka zaklínacím výrazem bylo (i pro mě) konceptuální umění, concept art a směřování či oblasti, které nějak souvisely.
Tímto výrazem zařazuje Jiří Valoch do kontextu českého umění i třineckého umělce Jana Wojnara a na svých prezentacích (odkazy dole) se ke konceptuálnímu myšlení hlásí i on sám. Nebyl jsem na třinecké výstavě tohoto roku (viz odkazy dole), takže můj pohled je přece jen poněkud z povzdálí, nicméně zařazování ke konceptuálnímu umění mi připadá poněkud schematické či použitelné v případě, že budeme tuto oblast - z nedostatku jiných možností věci nějak zařadit a uspořádat - vymezovat velice široce.
Bílé obrazy na třinecké výstavě - Jan Wojnar / Rytmy a přesýpací básně / Galerie města Třince / Třinec / 6. 5. – 22. 6. 2014 - mají stejně tak výrazný rys konstruktivního přístupu a zkoumání určitých struktur a celá jeho tvorba, když ji přehlédneme, obecné východisko "nového zkoumání", které zahájila už generace Jiřího Koláře a pro které platí formulace, kterou jsem četl v katalogu Na houby / For John / Cage, v jejímž úvodu píše Martin Klimeš (který působí v tomtéž regionu) o guru moderního umění toto: "... zásadně proměnil přemýšlení o umění, o jeho smyslu a tvaru. Cageovy požadavky mehzioborovosti a multimediálnosti, důrazu na náhodu, nezáměrnost a přirozený průběh události, objevování nových možností, hledání tam, kde se nachází zdánlivý okraj podstatného..."
Jedinou deskripci Wojnarova díla nicméně, alespoň na internetu, nalezneme v hutném shrnutí ve Valochově komentáři ke zmíněné výstavě. Je pozoruhodné, že v jednom městě - Třinci - se zrodily dvě výrazné umělecké osobnosti svým tvůrčím zaměřením k sobě blízké. Tím druhým je Karel Adamus. Na jedné straně takřka osudovým paradoxem je skutečnost, že nedlouho po třinecké výstavě umělec zemřel, na druhé straně se dočkal alespoň částečného zadostiučinění vzhledem k tomu, jak zaznělo někde v poznámkách, k nimž jsem vyhledal odkazy, že jde o umělce, který by si zasloužil větší pozornosti. Nerad bych, aby tento příspěvek vyzníval jako nekrolog, i když jej můžeme i takto číst, spíše bych rád poukázal na skutečnost, že Wojnarova tvorba v oblasti vizuální poezie, "papírového programu" či konstruktivních a interaktivních poloh je zajímavá nejen v generačním kontextu své doby.

Odkazy
https://www.moravska-galerie.cz/moravska-galerie/vystavy-a-program/aktualni-vystavy/2001/jan-wojnar.aspx

Text J. Valocha k třinecké výstavě
https://www.artalk.cz/2014/04/29/tz-jan-wojnar/
FB událost
https://www.facebook.com/events/836950199673058/

YouTube
https://www.youtube.com/watch?v=NK6usCxENwI
https://www.youtube.com/watch?v=Y9vazrmO64Y
https://www.youtube.com/watch?v=kMluJH0Tg1A

Zpět