Jakub Chrobák / V krvavinách

11.08.2023 17:41

Dlouhé prameny prořídlých vlasů, výrazné rysy, elegantní bílé oblečení z hrubé látky, košile a kalhoty, hovořil jsem s ním po středeční besedě na letošní Šrámkově Sobotce s názvem Nad dvěma zaniklými rozhlasovými pořady o československém (a českém) rozhlase, kde ovšem Jakub Chrobák představoval pendant k ostatním dvěma reprezentanty média rozhlasu svým Radiem Les coby bytovým divadlem s undergroundovými rysy. Jakub Chrobák (nar. 1974) vyučuje literaturu na Slezské univerzitě v Opavě, žije v Lužné a, jak se rovněž dočteme na zadní obálce štíhlé knížky, o níž je v této poznámce řeč, je autorem pěti básnických sbírek, z nichž tu poslední, vydanou v nakladatelství Pavel Kotrla – Klenov v roce 2021, jsem si odnesl poté, co jsem se s ním v předsálí sobotecké Spořitelny bavil o undergroundu a alkoholismu na různých místech Moravy (zmínil jsem svou studentskou příhodu o ocitnutí se na druhé straně hranic Těšína nad ránem a o mém příbuzném, bratru mé babičky, jenž v dávných dobách, zachovaných v rodinném mýtu, zatknul v hospodě v Jablunkově jakéhosi lumpa, když rozbil žárovku s už tak chabým světlem a po chlapovi skočil).

Undergroundovou orientaci Chrobákových básní prozrazuje nejen jedna z nich, s názvem Dopis Magorovi, ale i některá témata (jak napovídají už názvy oddílů, po Nachystaném úvodu, aby bylo jasno oddíly Nohy, kundy, vlasy, poté Vlasy, slova, chlast a závěrečné Stopy, nonstopy, doma), slovník a styl, úzká vazba k místu (Vsetín, Lužanský Pánbůh apod.), atmosféra hospod (V kterékoliv hospodě na světě) a přítomnost Pánaboha vnímaného v takřka apokalyptické realitě dneška (Resuscitace), jehož komerční rysy básník odmítá (Ekonomický růst). Někdy je vztah k americkým zdrojům vyjádřen i přímo (Po valašsky Kerouac, Hipst-erst-ví… aj na Vsetíně).

Melancholie či expresivita, tradiční básnické prostředky jako nápadité rýmy, ale i naopak pestrost forem a přítomnost současnosti (text s názvem SMS // VĚCI, KERE MELY BY SA NEDIT), někdy i úspornost (text Básník // Osina v prdeli, / co zvoní.), ale i dialekt (Po valašsky Kerouac // „Svět fakt nedává smysl / Ale Pánbú to tak udělal / Tož je to věc jeho / A jeho svatých záměrů s tým všeckým […] A proč to všecko dělám tak“ / Jak psál ten Kerúak). Některé básně jsou opravdu poetické s jistou dávkou erotiky (*** // Stříbrná nápovědka / skrz mladé květy trnky / vášnivé mléko / leje do potoka / i do tvé věty. // Měsíc, / anebo ty, / je sjetý.)

A ocituji ještě alespoň jednu celou báseň (i s veršovou grafikou).

Ekonomický růst

Nonstopy
bublifukem
vypouští konejšivé
první opilce.

Zuřivé teplo vagónu
zlostně vrčí pod nohama,
i ono už je v provozu.

A němé, opravené lampy,
padlí andělé nebeské rampy,
hledí do vydávaného,
vypočteného kolchozu.

Vývoj Chrobákova básnického stylu (předchozí sbírky Až dopiju, tak zaplatím, 2003, Adresy, 2010, Jak prázdné kolo, po ráfku, 2014, Imrvére… 2017) probírá v A2 Martin Lukáš (#26/2017), již o předchozí sbírce hovoří o „rozjitřenosti básníkova pohledu na skutečnost, která se mu povětšinou ukazuje jako nakupení dramatických okamžiků, [jíž] odpovídá výraz, rytmus i významová spojitost jednotlivých čísel sbírky.“ Michal Jareš pak hodnotí poslední sbírku (#06/2022). V loňském BáSnění Jakuba Chrobáka na Vltavě je uvedeno pět dílů seriálu poezie, kterou můžeme ve streamech vyslechnout (I. M. Jirous, P. Rajchman, Petr Král, Zbyněk Hejda, Jakub Chrobák), přehrát žel nelze (vypršela autorská práva).

Odkazy

https://cs.wikipedia.org/wiki/Jakub_Chrob%C3%A1k

https://www.advojka.cz/archiv/2017/26/presvedcit-sam-sebe
https://www.advojka.cz/archiv/2022/6/uprimny-tekajici-a-starnouci

https://www.ostravan.cz/41822/hospodin-hospoda-host-a-porad-dokola-takovy-je-zivot-jakub-chrobak-vydal-sbirku-imrvere/

Zpět