Hudba bez hranic / Houslový recitál
27.04.2020 22:42Hudba bez hranic / Houslový recitál
Josef Špaček – housle
Miroslav Sekera – klavír
23. dubna 2020
Nadace Bohuslava Martinů uvádí sérii online koncertů pro Lékaře bez hranic
Od 9. dubna bude Nadace Bohuslava Martinů na svých stránkách streamovat komorní koncerty ze svého sídla. Projekt Hudba bez hranic nabídne 8 online koncertů, během nichž se představí přední čeští umělci, kteří zahrají na podporu Lékařů bez hranic. Koncerty budou uvádět Jiří Hlaváč, Veronika Paroulková, Petr Veber a Lukáš Hurník.
V řadě streamovaných koncertů v poslední době jsem se, vlastně už ani nedohledám, jakou konkrétní cestou, ale tuším, že to bylo buď přes nějaký z FB komentářů Václava Hudečka nebo přes nějaký další koncert, odkaz či podobně nejspíš na sociálních sítích, dostal k informaci o sérii čtvrtečních koncertů pořádaných Nadací Bohuslava Martinů. V každém případě, když jsem si přečetl jména, která jsou uvedena v anotaci, kterou jsem zkopíroval ze stránky, z níž jsem poté poslouchal koncert Josefa Špačka a Miroslava Sekery, okamžitě jsem zbystřil. S řadou z nich jsem se při různých příležitostech setkal, často opakovaně, a zároveň jsem si bleskově musel dát dohromady souvislosti, neboť za vším jsou lidé, kteří vyvíjejí takového bohulibé iniciativy a v tuto chvíli jsem porozuměl spojení pana profesora Hlaváče, mně vždy milého člověka a skvělého muzikanta, v tuto chvíli zároveň předsedy Nadace, a Petra Vebera a Veroniky Paroulkové, kteří založili skvělý portál KlasikaPlus, s níž jsem měl tu čest spolupracovat coby fotograf Českých doteků hudby a s nimiž jsem se setkal i na jiných projektech. A mohl bych podobným způsobem pokračovat u účinkujících jednotlivých večerů, při představě o nichž se mi propojují jejich další četné aktivity v době coronaviru, které se v některých jejich podobách snažím sledovat.
V tuto chvíli ale nejdříve zaznamenám obsah celého projektu, jak jej ukazuje stránka, respektive jak jej ukazovala v okamžiku, když jsem se s potěšením připravoval na poslech Špačkova a Sekerova koncertu.
9. dubna, 19:30 – ZAHAJOVACÍ KONCERT: VIVAT TANGO!
Petr Nouzovský – violoncello, Ladislav Horák – akordeon
Záznam koncertu
16. dubna, 19:30 - AUTORSKÝ VEČER LUKÁŠE SOMMERA
Lukáš Sommer - kytara
Záznam koncertu
23. dubna, 19:30 - HOUSLOVÝ RECITÁL
Josef Špaček – housle, Miroslav Sekera – klavír
30. dubna, 19:30 - JAZZ GOES TO TOWN
Najponk – klavír
7. května, 19:30 - VIOLA GALA
Kristina Fialová Nouzovská – viola, Jan Pěruška – viola, Karel Untermüller – viola, Matouš Pěruška –housle, Jan Pěruška ml. – housle, Adam Skoumal – klavír
14. května, 19:30 - CELLO GALA
Jiří Bárta – violoncello, Michal Kaňka – violoncello, Jan Páleníček – violoncello, Petr Nouzovský –violoncello, Jitka Čechová – klavír, Terezie Fialová – klavír, Leoš Čepický – housle
21. května, 19:30 - LOBKOWICZ TRIO
Jan Mráček – housle, Ivan Vokáč – violoncello, Lukáš Klánský – klavír
28. května, 19:30 - ZÁVĚREČNÝ KONCERT: EPOQUE QUARTET
David Pokorný – housle, Vladimír Klánský – housle, Vladimír Kroupa – viola, Vít Petrášek – violoncello
Při prvních desítkách vteřin identifikuji pod rouškou Petra Vebera, jenž uvádí houslový recitál ze sídla Nadace Bohuslava Martinů a uvědomuju si znovu aspekt celé té situace, totiž komunikační odlišnosti mezi umělci, kteří realizují za zvláštních okolností, které „tady dříve nebyly“, primárně autentický výkon, a posluchači, jejichž recepce se odehrává (nebo částečně může odehrávat, podle toho, zda sledují v aktuálním čase streamovaný přenos či zda jej poslouchají ze záznamu) na jiném místě a v jiném čase, což na jedné straně „vzdaluje“ obě participující strany v autentickém kontaktu, na druhé straně ale umožňuje v časové smyčce „umělecké dílo v době své technické reprodukovatelnosti“ (W. Benjamin 1936) znovu přehrát či vrátit se k nějakému jeho segmentu. To je ono „virtuální společenství“, o kterém Petr Veber na úvod hovoří.
Tyto úvahy mě nicméně neodradí od soustředění na vlastní poslech krásného koncertu. Na programu jsou dvě díla:
Robert Schumann / Tři romance, op. 94
Třetí houslová sonáta Bohuslava Martinů, H. 303
Drei Romanzen für Hoboe (ad libitum Violine) und Begleitung des Pianoforte, jak zní název v originále, byly původně napsány (dle tohoto znění) pro hoboj, hrají se ale rovněž v podobě s houslemi s doprovodem klavíru. Vznikly v prosinci rok 1849 v Düsseldorfu a v roce 1851 je vydal v Bonnu Simrock. Bylo to v době, kdy Schumann prchl z Drážďan do města v Porýní a bylo to jeho nejproduktivnější tvůrčí období, kdy zkomponoval celou řadu komorních skladeb, u nichž bylo možné rovněž vyměnit původní nástroj za jiný, tak u Adagia a Allegra pro lesní rok a klavír bylo dechový nástroj zaměnit za housle nebo violoncello. Schumann skládal hudbu pro neobvyklá obsazení, jaká v době romantismu známe snad jen u Felixe Mendelssohna Bartholdyho. Třívětá zhruba dvanáctiminutová skladba má předepsáno:
Nicht schnell, a-moll
Einfach, innig, A-Dur
Nicht schnell, a-moll
a překvapením může být, že to jsou ve všech třech větách vlastně podobná tempa.
V druhá skladbě večera, Sonátě pro housle a klavír č. 3, H. 303, je už dle názvu vztah obou nástrojů vyrovnanější, tj. úloha klavíru výraznější a také technicky náročnější. Má čtyři věty
Poco allegro
Adagio
Scherzo
Lento. Allegro
a je to nádherná dynamická a zároveň emotivní hudba, nahrávaná už od padesátých let minulého století předními českými hudebníky.
Na stránkách classicpraha.cz jsem našel v čl. Marka Šulce vyjádření z roku 2017 v kontextu tehdejšího benefičního koncertu obou umělců, které si dovolím zde zkopírovat:
Bohuslav Martinů (1890-1959) byl světově proslulý skladatel žijící převážnou většinu života v zahraničí, především ve Francii a USA. Jeho umělecký vývoj prošel od impresionismu, neoklasicismu a inspiraci jazzem až k vlastnímu kompozičnímu stylu. „Hudba Bohuslava Martinů je pro mě denním chlebem. Jeho hudební rukopis je originální a styl nezaměnitelný,“ říká o českém skladateli houslista Josef Špaček. „Jeho dílo je jedinečné, zvlášť v harmonii a rytmice, která umí strhnout nejen posluchače, ale vždy i interpreta samotného,“ dodává Miroslav Sekera. Jejich společné vystoupení na koncertě 20. listopadu v prostorách Kaiserštejnského paláce nebude jejich první, mají za sebou dlouholetou spolupráci například na koncertech Pražského jara a v prestižních sálech, jako je vídeňský Konzerthaus, v minulém roce absolvovali také turné po Spojených státech. (celý článek viz odkaz pod textem)
Odkazy
———
Zpět