Hilary Swanková

14.11.2015 23:15

Tahle herečka mě zaujala ve filmu, který kdysi přinesla dcera, to bylo Eastwoodovo Million Dollar Baby, a jakkoli se neobjevuje na obrazovkách ob týden jako některé jiné americké herečky, vždy znovu mě něčím překvapí. Naposledy u druhého filmu, který jsem s ní viděl, totiž Odsouzení (v originále Conviction, v německých kinech podle jména hlavní postavy Betty Anne Winters), šel na Artu předevčírem (xx.11. 2015). Při té příležitosti jsem si vyhledával nějaké informace o ní, a první, co jsem špatně napsal, bylo její křestní jméno, totiž s dvěma -ll-, jako se píše třeba Hillary Clintonová nebo Edmund Hillary, první – chtěl jsem napsat dobyvatel, ale to je u těchto lidí, kteří mají před horami respekt, špatně – tedy první, kdo stanul na vrcholu Everestu. A v životopisu jsem našel, že má španělské a čerokézské kořeny.

To, čím mě je Hilary sympatická, je její herecký typ. Možná je to jen moje spekulace, ale pár amerických hereček se odvrátilo od někdejšího „hvězdného“ vzorce – neustálé skandály (samozřejmě je dobré být v médiích, táhne to pak i do kin), střídání životních partnerů, hvězdné manýry na place atd. Chápu, že mnohé může souviset s kontextem věci (předvádět se musíte, když jste hvězda, jinak vás za ni přestanou považovat atd.). Herečky, které mám na mysli, tohle všechno nedělají, porušují ideál magazínové krásy (řada jiných naopak začínaly jako modelky), chrání si své soukromí, nepředvádějí okázale své šatníky, stovky bot atd. atd. (vyloženě mě třeba tímhle kdysi popudila, vím, že to je jiná „škatulka“, Bára Basiková). Samozřejmě si pak na Oscary vezmou krásné šaty a chovají se jako dámy, ale na plátně (a v životě) – možná si to jen maluju – se chovají „úplně normálně“. Třeba Meryl Streepová je tím případem úžasné herečky netuctové krásy, tím spíše, že je ještě z generace, kdy tohle všechno zdaleka nemohlo být samozřejmé (když si vezmete, jaké legendy k té generaci také patří). Nebo Demi Moore (pravda, tam byly nějaké příběhy s muži atd.), která se třeba pro film Pár správných chlapů nechá ostříhat dohola, cvičí v posilovně, že vypadá jako chlap, nebo – v jiném filmu – tančí o tyči. Renée Zelwegerová zase přibere pro Deník Bridget Jones dvacet nebo kolik kil a hraje tak trochu „blbku“.

Tak, vím, že jsem onu představu příliš pregnantně nevymezil, nicméně Hilary Swanková (1974) mi do ní dost dobře zapadá. Jak jsem zmínil, viděl jsem s ní pouze dva filmy – Million Dollar Baby (2004, režie Clint Eastwood, Oscar) a nyní (Odsouzení, 2010, režie Tony Goldwyn), ale s tím, co jsem si přečetl, se mi rýsuje obraz rolí, které řeší nějaké závažné životní téma, k němuž se upínají s jinde nebývalou energií (v jiných případech touhou), překračujících „obvyklé“ zvyklosti (do uvozovek to slovo dávám, protože mi je zřejmá jeho relativita, ale třeba Němci používají slovo „Normalmensch“ a nemyslí tím „měšťáka“ či cokoli negativního). Toto nasazení (k němu má Hilary i fyziognomické předpoklady, když dokáže věrohodně a především jaksi „fyzicky“, „tělesně“, vyjádřit zarputilost a další emoce) sebou nese rovněž nebývalé oběti (v Odsouzení pro záchranu svého bratra v podstatě změní celý život, přijde o manželství a na čas o děti atd.), takže se téma vlastně dotýká samotné identity (v televizní anotaci se píše „Jak daleko jste ochotni zajít, když jde o vaše blízké?“) – a identita je vlastní téma jejího prvního oscarového filmu Kluci nepláčou (Boys Don’t Cry, 1999), v němž se řeší ožehavé téma transsexuality.

V diskusi s jedním kamarádem od něj padl argument, že tyto filmy jsou jen záležitostí extrémů charakteristických pro Ameriku a její vyhrocenou excitovanost (ve vazbě na úspěšnost, neřku-li byznys, protože „normální“ téma nezabere). Nechci tento názor nijak zpochybňovat, ale já sám mám jiný pocit (tím spíše, že z úhlu středoevropského poklidu), myslím si například, že Clint Eastwood nepodléhá tlaku konvencí a oba filmy, které jsem viděl, jsem vnímal jako autentické (byť jsem si četl výhrady, že se třeba v Odsouzení vše stáčí pouze k hlavní hrdince a jejímu bratrovi, zatímco všechny vedlejší postavy jsou víceméně prvoplánové). Jsem sám zvědav, zda časem nějak zmíněnou představu rozšířím – věřím tomu, že revidovat ji muset nebudu, protože zkušenost mi říká, že na tyhle věci mívám „nos“.

https://cs.wikipedia.org/wiki/Hilary_Swankov%C3%A1
https://www.ceskatelevize.cz/porady/10233908527-odsouzeni/21338147548/
https://www.csfd.cz/tvurce/1800-hilary-swank/
https://oscar.go.com/photos/tag/hilary+swank

Zpět