Hanzelka a Zikmund

08.05.2012 23:26

Hanzelka a Zikmund
cestovatelé, fotografové, reportéři

Kniha Afrika snů a skutečnosti, knižní prvotina Jiřího Hanzelky a Miroslava Zikmunda, byla ve své době zjevením, a se stejnou lačností jsme se začítali do dalších publikací, v nichž, většinou ještě na černobílých fotografiích, jsme si mohli „prohlédnout“, jak vlastně vypadá ten kontinent (ty kontinenty), které tenkrát byly stále ještě běžným způsobem dost nedostupné (uvědomil jsem si to „naplno“ teprve nedávno, když jsme se po nově vybudované asfaltce, tedy v místech, kde ještě před pár léty byla prašná cesta, přesouvali stovky kilometrů s pohodlím turistů v klimatizovaném autobusu z jedné části Jordánska do druhé). Právě jejich šikovně vymyšlená strategie, totiž spojení vlastních cílů cesty s – dnes bychom řekli – šikovným marketingovým tahem, totiž propagací českého vozu Tatra T 87, tedy jinak řečeno propojení obojího a testování tohoto vozu jako součást cílů cesty, to byla image moderního cestovatele (ten někdejší jezdil s puškou na koni) a zároveň možná jediný způsob, jak vlastně všechny ty cesty realizovat. Vzpomínám si pak na některé filmy v kině a v televizi, byť svým způsobem si té slávy, jakou by si bývali zasloužili, oba cestovatelé neužili – vzhledem ke kritičnosti k režimu, mám na mysli onu Zvláštní zprávu č. 4, která obsahovala rozbor tehdejšího socialistického hospodářství a i její existence, natož obsah, nám zůstala ještě dlouhá léta utajena. Nad rozsahem materiálu, ať již textového, fotografického či filmového, člověk musí jen zírat, viděli jsme tenkrát, od počátku padesátých let minulého století, vlastně jen zlomek, byť byli Hanzelka se Zikmundem přece jen, coby výjimečné osobnosti, oslavováni. Pak ovšem dopadla tvrdá ruka režimu a v té době nejznámější cestovatelé se nesměli objevit ani na obrazovkách, ani v rádiu, jejich knihy byly vyřazeny z knihoven. Zaplaťpámbu, řekne si člověk, i když dnes o rok starší Miroslav Zikmund už je sám, i Jiří Hanzelka se dočkal doby, kdy se otevřely hranice a mohli jsme cestovat všichni.

Pzn. k pramenům:
Článek na Wikipedii o ing. Jiřím Hanzelkovi (1920-2003) je poněkud nepřehledný, asi tím, že uvádí „palubní deník“ nikoli jako samostatný text, nicméně o něm ing. Miroslavu Zikmundovi (nar. 1919) se to základní dozvíme. V rozhlasovém pořadu ČRO2 ze srpna 2011 říká M. Zikmund, že vzorem „dvěma klukům“, „kteří se dohodli, že spolu budou cestovat (…)
a v automobilu Tatra 87 dohromady strávili 10 let a viděli 112 zemí světa“, byl cestovatel Emil Holub. Automobil, kterým jezdili, je dnes národní kulturní památka. Na YouTube jsou k dispozici některé dokumentární filmy, které Hanzelka a Zikmund natočili. Rovněž shot s názevem „Století Miroslava Zikmunda“, natočeným 65 let (na den) od první cesty H+Z.

https://cs.wikipedia.org/wiki/Ji%C5%99%C3%AD_Hanzelka
https://cs.wikipedia.org/wiki/Miroslav_Zikmund

https://cs.wikipedia.org/wiki/Tatra_T_87
https://www.rozhlas.cz/praha/radiozpravy/_zprava/miroslav-zikmund-s-jirim-hanzelkou-jsme-se-umeli-vzajemne-respektovat--938763
https://zlin.idnes.cz/kniha-k-65-vyroci-cesty-kolem-sveta-hanzelky-a-zikmunda-pfx-/zlin-zpravy.aspx?c=A120421_1767241_zlin-zpravy_klu
https://www.tatra-club.com/clanek/tatra-hanzelky-a-zikmunda-je-narodni-kulturni-pamatkou-21
https://www.youtube.com/watch?v=Hme9HcwEBWU
https://www.youtube.com/watch?v=0asqR4AlJNo&feature=related
https://www.youtube.com/watch?v=bfSlYmw0Plk&feature=related
https://www.youtube.com/watch?v=uTvnfpd6yc4&feature=relmfu
https://www.youtube.com/watch?v=7H-K9vNLI7o
https://www.youtube.com/watch?v=XQwdY5bbyHQ

Zpět