František Josef Gerstner

03.02.2013 14:38

František Josef Gerstner
Sedmdesát dva jmen české historie
Díl pořadu vysílán 16. 10. 2009 (č. 48)

Jedním ze studentů Stanislava Vydry, o němž se v této řadě článků rovněž pojednává, na filozofické fakultě pražské univerzity, byl významný český matematik a průkopník železnice František Josef Gerstner. Zprvu matematik a astronom ve Vídni a v Praze se stal hvězdou technického školství. Byl u každého technického projektu, založil pražskou polytechniku, která měla navázat na exaktní vědu. Se jménem Františka Josefa Gerstnera je spojena ale celá řada unikátních staveb. Na začátku té nejznámější byla sůl. Ta byla ze Solné komory přepravována lodní cestou až do Lince a odtud do Českých Budějovic. Přeprava soli se stala jedním z hlavních důvodů stavby dráhy z Lince do Českých Budějovic, první koněspřežné železnice na evropském kontinentu. Už od doby Karla IV. tady byla myšlenka vodního spojení Dunaje a Vltavy. Zabýval se jí Albrecht z Valdštejna, Marie Terezie. Schwarzenbergové vytvořili důmyslný kanál pro dopravu dřeva. Když myšlenka na začátku devatenáctého století znovu přišla na přetřes, dostal Gestner za úkol propočítat technické parametry stavby. Zjistil, že by to bylo hospodářsky a technicky velice náročné a přišel – na základě anglických zkušeností – s návrhem koněspřežné dráhy. Zprvu nevzbudil ve Vídni dost důvěry, byl odložen, poté realizací pověřen Gerstnerův syn František Antonín. Vzhledem k napoleonským válkám však bylo započato se stavbou až v roce 1825, po třech letech byla zastavena. Gerstnerův požadavek dodržovat co nejpřímější cestu a udržovat pokud možno výšku bylo třeba stavět opěrné zdi a mosty, čímž se stavba prodražovala. Dokončena pak v roce 1832 v délce 128 kilometrů, jízda trvala kolem čtrnácti hodin, 214 můstků. V roce 1872 zaveden parní provoz. Dodnes se zachovalo několik tors této trati.

Gerstner vydal mnoho vědeckých pojednání, např. Handbuch der Mechanik (Příručka mechaniky, 1831). Propagoval řetězové mosty, navrhl nové stroje, výkonnější vysokou pec, zkonstruoval první parní stroj v Čechách. Byl povýšen do rytířského stavu. Zemřel v roce 1832 v Mladějově ve východních Čechách.

Zajímavé jsou Gerstnerovy myšlenky, prozrazující anglickou inspiraci a akcentující ideu zapojení pokroku do služeb hospodářského rozvoje. V závěru televizního portrétu je citován Gerstnerův výrok, který potvrzuje i další společenské souvislosti tohoto myšlení: Žádný výrobce nezdokonalí své špatné zboží, dokud se dobře prodává. Teprve konkurence si vynucuje pokrok.

Dvaasedmdesát jmen české historie
https://www.ceskatelevize.cz/porady/10169539755-dvaasedmdesat-jmen-ceske-historie/209572232200012-frantisek-josef-gerstner/
Stránka na Wikipedii

https://cs.wikipedia.org/wiki/Franti%C5%A1ek_Josef_Gerstner

České Budějovice, Muzeum koněspřežky
https://www.muzeumcb.cz/program/?ukaz=program&detail=9
Další články
https://tech.ihned.cz/c1-29059300-zakladatel-zeleznic
https://vlast.cz/prvni-zeleznice-na-evropskem-kontinente/
https://www.quido.cz/osobnosti/gerstner.html

Zpět