Fidle / Zelenej se, suchá lipko

23.10.2023 16:15

Fidle / Zelenej se, suchá lipko
Porotní sál jičínského zámku, 5. října 2023, 19:00 hod.

V podzimní nabídce kultury v Jičíně představoval pro mě nepominutelnou položku koncert hudebního sdružení Fidle. V sestavě, ve které hrají po mém odchodu, jsem je již několikrát slyšel, pořad Zelenej se, suchá lipko je (po předchozích S vočma naverchu či Napi se, bratříčku a loňským 25 let Fidle s křestem CD „Samá voda“) byla pro mě novinka. Značnou část písní jsem samozřejmě znal ještě z doby svého působení, stálý posluchačský okruh příznivců si mohl vzpomenout i na některé titulní písně ze starších pořadů (hned z prvního Pod dubem, za dubem /Písničky o Jeníčkovi, Rozvij se, rozvij z roku 1999, novější Ledasjaká mrťafa), zařazeny byly ovšem také některé nové, takže lze říci, že se jedná o tematický průřez tvorby souboru v úpravách Lenky Krausové.

Pořad je rozdělen do pěti bloků, oddělených mluveným slovem, jmenovitě

Hrách a čočka / Valach / Když jsem plela len / Červená růžičko
Červen
Na tom našem poli / Rozvij se, rozvij / Pověz mně, má milá / Dlouho, můj Jeníčku
O senoseči na horách
Ahá, ahá / Měsíček už vyšel / Běží Vávra / Pod našima okny zahrádečka / Roste borovička / Žežulička kuká / Kanafaska / Chodila po lesí
Proč na horách nedozrajou slívy
Pod dubem, za dubem / Záhon petržele / Kdybys měla, má panenko, sto ovec
Srpen
Zdali nám panenky /
Ledasjaká mrťafa / Lepší je žitečko

Dramaturgická zkušenost zaručuje osvědčený rytmus a proměny tempa se spádem ke konci, střídání tónin a sólových výstupů s vícehlasy, eo ipso pestrost, v komentářích Lenky Krausové, v tomto pořadu střídmých, s příznačným humorným odlehčením a kontaktem s publikem, který navazují rovněž zpěváci, pak příjemný zážitek ze zhruba hodinu a čtvrt dlouhého vystoupení (s obvyklými přídavky, Kača a Stará bába).

Uvedu ještě současné složení souboru v podobě, jak na koncertu vystoupil: Jana Kubánková, Věra Moravcová, Radek Štaff – zpěv, Tomáš Kozel – dechové nástroje, zpěv, Ivana Čapková – flétny, Lenka Krausová – housle (oproti údajům na programu a plakátech dopisuji ještě violu originálního tvaru a zajímavého zvuku), Anežka Krausová – housle, Veronika Jungová – housle, violoncello, Martin Brož – viola, Zdeněk Vágner – kontrabas. Mluvené slovo (v programu jsem vyznačil texty kurzívou) Tomáš Václ, režisér a herec jilemnického Divadla v Roztocké.

Pokud mohu mluvit i za posluchače, měl jsem dojem, že i oni odcházeli ze čtvrtečního koncertu na sklonku babího léta spokojeni. 

Zpět