Druhý muž

20.07.2013 15:53

V projektu Velikáni filmu byly v České televizi promítnuty dva filmy s Liamem Neesonem. První byl Kinsey, životopisný film o zoologovi Alfredu Kinseym, který věnoval podstatnou část svého života zkoumání lidské sexuality. Druhým z obou byl film v koprodukci USA a Velké Británie Druhý muž (The Other Man, 2008, režie Richard Eye), natočený podle povídky německého spisovatele Bernarda Schlinka, který se ve filmovém světě proslavil románem Předčítač, rovněž předlohou k filmu, mezinárodnímu bestelleru.

Film je z moderního prostředí počítačové techniky, která hraje v příběhu zásadní roli – i když je jen prostředkem ve smyslu příběhu, nikoli jeho smyslem samotným. Petr, majitel úspěšné softwarové firmy, přijde po smrti své ženy Lisy, designérky módní obuvi na mejl neznámé osoby, který jej znejistí a nutkavě vede k jeho rozluštění. V počítači je zaheslovaná složka s názvem „Láska“, kterou se mu posléze podaří otevřít (heslo Lago Como mu Lisa na kousku papírku vložila do červených střevíčků, které jsou jedním vizuálních motivů filmu). Petr je doveden k druhému muži, s nímž měla Lisa paralelní vztah. Se záměrem jej zabít se vydá po jeho stopách. Aniž by Ralph, tak se ten druhý jmenuje, měl o něčem tušení, seznámí se s ním v bistru a hrají spolu šachy. Ralph se mu svěří o nádherné ženě, lásce jeho života, která mu i nyní odepisuje (to dělá totiž Peter). Ralph je člověk zcela jiného ražení než Peter. Je to hochštapler, který se snaží každou ženu obšťastnit iluzemi, k nimž patří sebestylizace do boháče, zatímco v domě, který vydává za svůj, je jen domovníkem. Peter je vyveden z míry o to více, že měl s Lisou šťastné a neproblematické manželství. Ralphovo číslo mezitím vytočila Peterova dcera, která má i obavy o svého otce, protože jí jeho jednání připadá šílené, do telefonu mu ale nic neřekne. Peter ovšem vidí, že Ralph je Lisou úplně posedlý. Ralph navrhne přes mejl, domněle Lise, schůzku u Lago di Como, kde strávili krásné chvíle, přijde však Peter a odhalí karty. Už předtím Ralphovi půjčil peníze, i aby mohl uspořádat oslavu, na kterou pozval přátele Lisy. Takřka v závěru sedí oba muži na této oslavě vedle sebe, přichází i Peterova dcera, jejíhož partnera předtím Peter nepřijal (přijímá jej teprve v úplném závěru, v historické hale s nákupním centrem), a – na jedné straně Ralpha proklíná, na druhé straně říká, že je na něm i něco obdivuhodného.

To je i mé vysvětlení jinak vlastně poněkud podivného Peterova chování, na které upozorňuje jako na nevěrohodné jeden z komentářů na CSFD (říká i, proč by se Ralph tak rychle svěřoval neznámému se svými intimnostmi, komentátor je Janek). V každém případě asi bude platit, že herecké výkony jsou silnější než sama konstrukce příběhu, i když i její paradoxnost má cosi do sebe.

https://de.wikipedia.org/wiki/Der_Andere_%282008%29
https://www.csfd.cz/film/246151-druhy-muz/
https://www.ceskatelevize.cz/porady/10224331400-druhy-muz/21138146950/
https://www.youtube.com/watch?v=D5f1oNlZzus

Komentář Janka na CSFD
Teď nevím, zdali Neeson tento film natočil před smrtí, nebo po smrti své ženy (která v roce 2008 tragicky zemřela na lyžích). Každopádně s touto informací jsem přistoupil k filmu a hvězdičku navíc dávám za (nechtěl bych, aby to vyznělo jako černý humor) přesvědčivého Neesona, kterému poloha vdovce prostě sedla. The Other Man se dá "sežrat" zhruba do poloviny (pozn. Neeson se dostává do zamčeného činžáku totožným stylem jako v 96 hodinách, je zhruba i stejně rozezlen). Film se láme v okamžiku, kdy začne šachová partie. Nechápal jsem Banderasovu ochotu vyprávět detaily ze svého života a moc jsem nebral ani Neesonovu touhu po dotažení "plánu pomsty". Předloha byla asi nahuštěnější, co se rozvoje motivací a postav jako takových týče. S úctou k režisérovi i k hercům - 50%.
Jiný komentátor říká, že od 96 hodin má stále více raději Neesona. Tuax říká mj.: Pozitivem je to, že jak téměř nepříčetný Liam Neeson, tak podfukář Antonio Banderas jsou uvěřitelní ve svých rolích.

Zpět