Clint Eastwood / Nesmiřitelní

06.10.2013 10:24

Clint Eastwood / Nesmiřitelní
29. září 2013, 21:50, ČT2

Když se bavíme o filmech, pokládáme si vždy přinejmenším skrytě otázku, proč se na ten či onen film díváme.  Motivace mohou být nejrůznější, máme rádi ten či onen žánr, fascinuje nás nevšední či dojemný příběh nebo ve filmu hraje herec, pro kterého máme slabost, jsme zvědavi na v médiích avizovaný nový snímek nebo uvedení filmu provázel nějaký skandál, námětem je aktuální společenské téma či událost z historie, důvodem našeho zájmu může být i něco, co se samotným filmem nijak nesouvisí, ale to pak samozřejmě nepatří do příspěvků, jakým má být tento.   

V americkém westernu Nesmiřitelní (USA, 1992) jsou pro mne ty důvody dva. Jedním je skutečnost, že v něm hrají nejméně tři herci, kteří patří k tomu nejlepšímu v americkém filmu – vedle Clinta Eastwooda, jehož jméno čteme i v kolonkách režie a produkce, to jsou Gene Hackman a Morgan Freeman. Ocenění, které film získal, tedy čtyři Oscary, vedle režie, střihu (Joel Cox, Eastwoodův dvorní střihač), nejlepšího filmu i za vedlejší roli (opravdu skvěle zahrané) pro Gene Hackmana (a připočtěme ještě pět nominací), této kvalitě odpovídá.

Druhým důvodem pak je to, co kritika nazvala „demytologizující reflexí  žánru“. Pro Eastwooda, jehož kariéra, počínaje italskými snímky v šedesátých létech (v režii Sergio Leona) v počátcích až po hollywoodské filmy jako Pověste je výš či Pověste je vysoko, Psanec Josey Wales (ten i režíroval), kde získal v tomto žánru renomé – vedle řady filmů s „drsným Harrym“ – , a kde byl jedním z těch, kteří tento mýtus spoluvytvářeli, je „pozdní western“ Nesmiřitelní jakési Eastwoodovo osobní zúčtování s tím, co western v americké kultuře znamená. Jedním z vyjádření samotného autora je věnování právě dvěma režisérům, kteří stáli na jeho filmové cestě, Italovi Sergio Leone  a Američanovi Donu Siegelovi na konci filmu.

Na řadě míst (česká stránka Wikipedie, komentáře na CSFd aj.) najdeme převyprávěný příběh o neslavném návratu někdejších pistolníků na scénu, zdůrazňující jednotlivé charakteristické momenty tohoto „negativního hrdinství“: Unavený pistolník Will Munny (Clint Eastwood) se takřka není schopen dostat do sedla, mladíček Schofield Kid (Jaimz Woolvett), který si tak říká podle proslulého modelu pistole Smith & Wesson, je nejen vejtaha, ale je silně krátkozraký. Kovboje, kteří se provinili, zastřelí mstitelé ze zálohy (jednoho dokonce neozbrojeného v dřevěné budce záchodu). Stejně tak při závěrečné konfrontaci Munnyho s šerifem Daggettem (Gene Hackman) se nejedná o žádné hrdinství, když opilý Munny postřílí všechny kolem bez rozmyslu, přestože je to odplata muži, který – sám někdejší pistolník a nyní fanatik práva –  sadisticky umučil nevinného (Morgana Freemana v roli někdejšího Munnyho parťáka Neda Logana, který se z výpravy vrátil a popravy kovbojů se neúčastnil). Oprávněnou pachuť popisuje výstižně shrnutí na Wikipedii:

Nesmiřitelní jsou antiwesternem, který pohřbívá kořeny žánru, mýty amerického průkopnického období. Stárnoucí bandita, který se naposledy chopí zbraně, patří do repertoáru žánru, ale ještě žádný film tuto postavu nevylíčil tak nemilosrdně jako Eastwood: jako zlomeného muže, zbaveného veškerých iluzí. Hrdina nesleduje žádné poslání, jeho boj o přežití v sobě nemá nic heroického. Krajina, jejíž rozlehlost v klasickém westernu znamená příslib svobody a budoucnosti, se utápí ve vytrvalém dešti a ponurosti. Neotvírají se tu horizonty. Závěrečný záběr definitivně rozkládá obrazový kód žánru. Hrdina necválá vstříc vycházejícímu rannímu slunci, ale mizí v temnotě noci.
(česká Wikipedie).

Demytologizace se váže tedy na určitý příběh antihrdinů v jejich signifikantních situacích. Nejsou to tedy antihrdinové, jak je známe z evropské kultury, kde jejich postavy jsou záležitostí intelektuální avantgardy, odklonem od realismu („muž bez vlastností“), v tomto případě je to naopak posun směrem k realismu, sejmutí růžových brýlí, které představoval americký mýtus. A přestože by některé momenty tomu napovídaly (třeba název dějiště Big Whiskey), není příběh ani parodie na žánr, s jakými se samozřejmě ve filmové tvorbě už od sedmdesátých let také setkáme (Vůně cibule s Frankem Nerem, Pravá a levá ruka ďáblaTerencem Hillem a Budem Spencerem aj.). V tomto kontextu vyzní jinak i postava šerifa. A ovšemže známe i v jiných filmech zvrácené šerify či jinak „převrácené“ role a hodnoty, zde je nicméně dominantní ona takřka absolutní bezvýchodnost, která prostupuje celý film.

Pozitivních prvků je ve filmu málo, jako jeden z nich vidím právě okamžik, kdy se Logan rozhodne vrátit z výpravy, když vidí, jak jeden z trestaných kovbojů bídně umírá na střelnou ránu do břicha. Logan se rozhodne se dále na zlu, které bylo od začátku spuštěno a které se nyní lavinovitě šíří (od počátku znetvořené prostitutky přes výprask uhlazeného pistolníka English Billa, který si chtěl rovněž vydělat, přes šerifovo zmlácení Munnyho až po smrt jeho samého), nepodílet – samozřejmě i to můžeme vnímat jako zbabělost či nedostatek pevných nervů, ale také jako neochotu pokračovat v nastalém běsnění. V každém případu je možné souhlasit s dobou formulací z jedné filmové ročenky, že film představuje „diferencovanou analýzu vzniku a šíření násilí“.

Jedna drobná poznámka: Film se jmenuje Nesmiřitelní, v originále  Unforgiven (forgive, angl. odpustit), je nicméně otázka, zda jeho podstatu (byť právě v ironickém významu) nevystihuje lépe název, pod nímž byl uváděn v německé distribuci: Erbarmungslos, tedy Nemilosrdní.

A poslední, neproblematický komentář na závěr po všech těchto úvahách a odbočkách, který není ovšem z mé hlavy (blízká osoba by si asi nepřála být jmenována): Na filmy Clinta Eastwooda je fajn se koukat, on totiž nemá blbej film.

https://cs.wikipedia.org/wiki/Nesmi%C5%99iteln%C3%AD
https://de.wikipedia.org/wiki/Smith_%26_Wesson_No_3#Schofield_Model

https://www.csfd.cz/film/2515-nesmiritelni/
https://filmserver.cz/nesmiritelni-film-77924/
https://www.kfilmu.net/filmy.php?sekce=informace&film=nesmiritelni
https://www.fdb.cz/film/nesmiritelni-unforgiven/14102

Ukázky
https://www.youtube.com/watch?v=0B5lFuTUhso
https://www.youtube.com/watch?v=8vw7d6LSWmk
https://www.youtube.com/watch?v=n5r2Nwvg6gI
https://www.youtube.com/watch?v=KTLM4E-tmkU

Zpět