Cecil Taylor
21.10.2012 19:14
Cecil Taylor
žijící legendy jazzu
Americký jazzový pianista, skladatel a básník Cecil Taylor je spolu s Ornettem Colemanem považován za nejinspirativnější osobnosti volně improvizovaného jazzu. Na naléhání matky začal hrát v šesti letech na klavír. Studoval v New Yorku a pak v letech 1947-1951 na New England Conservatory, po začátcích v R&B a swingových kapelách založil v roce 1956 vlastní soubor se sopránovým saxofonistou Stevem Lacym, basistou Buellem Neidlingerem a hráčem na bicí Dennisem Charlesem. Deska Jazz Advance vydaná v témže roce je charakteristická svobodou projevu. Pianista se stal známým obzvláště energetickým pojetím hry, podtrhujícím tělesnost a zároveň improvizační komplexnost, která zahrnuje clustery a polyrytmické struktury. Jeho umění se opírá o výdobytky „nové hudby“ a moderního jazzu, zvl. Buda Powella a Lennie Tristana a západoafrickou perkusní hudbu. Fyzická síla, s níž hraje, je strhující.
Projekty šedesátých let jej daly dohromady s Archie Sheppem a Johnem Coltranem. Přes odborné uznání v časopisech neměl zprvu u amerického publika úspěch (diskutovalo se ostatně i při jeho někdejším vystoupení v Lucerně, viz odkaz u článku v kulturním magazínu UNI) a musel pracovat jako pomocná síla v kuchyni. Gil Evans dal Taylorovi možnost natočit album Into the Hot (1961). Velkou úlohu v jeho hudebním vývoji sehrála přestavěná kapela s altsaxofonistou Jimmy Lyonsem (od roku 1961 do jeho smrti 1986) a hráčem na bicí Sunny Murrayem, který jel v létech 1962-1963 na evropské turné a tam získal větší uznání. Uvnitř této skupiny, která hrála bez kontrabasisty, se vytvářel nový styl společného expresívního hraní. Místo Murraye pak přišel do kapely Andrew Cyrille. V sedmdesátých létech začal Taylor vystupovat více také sólově a učit na amerických vysokých školách. Jeho vystoupení nabývaly divadelního, performativního charakteru. Psal básně, které během koncertu četl. Vystupoval také s Maxem Roachem a Mary Lou Williamsovou.
Po Lyonsově smrti spolupracoval s kontrabasistou Williamem Parkerem, s nímž dohromady s Tony Oxleyem vytvořil formaci Feel Trio. Kromě toho vedl četné projekty velkých souborů. Německý label FMP (Free Music Production, Berlín) zaznamenal jeho koncerty v Berlíně v letech 1988 a 1989 a hraní s evropskými improvizátory Derekem Baileym, Evanem Parkerem, Peterrm Kowaldrm, Hanrm Benninkem či Tristanem Honsingerem.
Taylor se po celý život zajímal o balet. V letech 1977 a 1979 spolupracoval s tanečnicí Diannou McIntyre, v roce 1979 napsal balet Tetra-Stomp: Eatin' Rain in Space pro Michaela Baryšnikova a Heather Watts.
Cecil Taylor několikrát vystoupil také v Česku. Kulturní magazín UNI uvádí, že to bylo v roce 1984 na Mezinárodním jazzovém festivalu v pražské Lucerně, několikrát v devadesátých létech, 1997 na Festivalu hudby výjimečných délek, 1999 v Španělském sále Pražského hradu.
Z prvního alba Jazz Advance, 1956
https://www.youtube.com/watch?v=4AFf8HpVFuw
The Cecil Taylor Quartet, z alba Looking Ahead!, 1958
Cecil Taylor (p)
Earl Griffith (vib)
Buell Neidlinger (b)
Dennis Charles (ds)
NY, 1958
https://www.youtube.com/watch?v=8d6F4--sPB8&feature=related
Ukázky (30 sec.)
https://www.allmusic.com/album/jazz-advance-mw0000264512
full album
https://www.musicme.com/#/Cecil-Taylor/albums/Jazz-Advance-0077778446255.html
Love For Sale (by Cole Porter), 1959
Cecil Taylor - piano
Buell Neidlinger - bass
Denis Charles – drums
https://www.youtube.com/watch?v=bZxnPAIbpIE&feature=related
https://www.musicme.com/#/Cecil-Taylor/albums/Love-For-Sale-0724349410725.html
Z alba The World of Cecil Taylor, 1960
https://www.youtube.com/watch?v=oHkrV06oueA&feature=related
https://www.musicme.com/#/Cecil-Taylor/albums/The-World-Of-Cecil-Taylor-3610150986801.html
Info
https://magazinuni.cz/hudba/rozhovory-hudba/cecil-taylor-nehraji-pohodlnou-hudbu/
Text příspěvku se opírá o německou stránku Wikipedie (na české je krátký článek)
https://de.wikipedia.org/wiki/Cecil_Taylor
———
Zpět