ČDH 2020 / II
27.12.2020 18:49ČDH 2020 / 2
Jednou z myšlenek, které přináší letošní MHF České doteky hudby, je – jak zmíněno v minulém komentáři – potřeba naděje. Je to základní potřeba lidská, a v dnešní době, kdy mnohdy eskalují vzájemná neporozumění v situaci vypjatější na základě aktuálních okolností (všichni víme, jak i v kultuře je situace obtížná), je potřeba snad více než dříve. I proto se provedení Lažanské mše Antonína Dvořáka v kostele sv. Šimona a Judy, kde se uskutečnila již celá řad pozoruhodných projektů MHF České doteky hudby, spojuje s názvem „Duchovní koncert pro naději.“
Jedna věc je samozřejmě, že Antonín Dvořák byl věřící, je to zřejmé ze zápisu na konci každé partitury, kde vždy čteme „Bohu díky“ (Deo gratias), ostatně to potvrzuje i výstava v Národním muzeu před třemi roky. Spirituální pozadí je v tvorbě českého hudebního génia stejně důležité jako to národní, a nesvědčí o tom pouze tvůrčí témata, kantáta Stabat mater, Biblické písně a řada dalších skladeb (ostatně právě Biblické písně mohli posluchači ČDH slyšet na loňském programu v podání Gustáva Beláčka). Druhá věc je, že zbožnost skladatel přetavil do niternosti, která činí jeho skladby i ve světovém kontextu něčím zcela unikátním (porovnejme třeba s rovněž nádhernou hudbou P. I. Čajkovského, v níž cítíme snad více noblesu salónů, s tím, jak vás vezme Dvořák za srdce i českém furiantovi).
Hluboký osobní zážitek, který Dvořákovy skladby přinášejí, nijak nepřekážejí vědomí společenské váhy, s nimiž je jejich interpretace spojena. S úvodním slovem přijde kardinál Dominik Duka, arcibiskup pražský a primas český, koncert se koná v rámci projektu „Hudba středoevropského regionu zemí V4“, což souvisí s mezinárodním obsazením v partech sólistů (ze Slovenska a Polska) i účastí zahraničního orchestru a dirigenta (Slovensko a Maďarsko). Jako sólisté vystoupí sopranistka Eva Hornyáková, altistky Hanna Hipp a Kateřina Jalovcová, tenorista Kamil Bien a basista Martin Gurbal, Zsombor Tóth-Vajna řídí Symfonický orchestr Slovenského rozhlasu. Za „českou stranu“ vystoupí Pražský komorní sbor, jehož sbormistrem je Jaroslav Brych.
Festival České doteky hudby se samozřejmě nevymezuje úzce žánrově (na hudbu duchovní), v základech jeho filozofie je naopak co nejširší horizont hudby, kam až dosáhne představa o hudbě „klasické“, což se může naplnit i v projektech cross-overových, které ovšem stále ještě mají nějaký záchytný bod například v participaci komorního či symfonického tělesa – v minulosti jich byla celá řada, jako i letos mediálně velmi populární Miroslav Žbirka či Iva Bittová, která vystoupí i letos se slovenským Mucha Quartetem. Žánrově už mimo tento rámec, vazbou k němu nicméně tématem písní z Kancionálu J. A. Komenského, se sem zařazuje i koncert Zuzany Lapčíkové „Maria Panna přečistá“ s jejím kvintetem, připravovaný rovněž pro kostel sv. Šimona a Judy (vzpomínám na jejich nádherné vystoupení v jednom z minulých ročníků v jiném ikonickém kostele, totiž v kostele sv. Anny (Pražská křižovatka). Tato žánrová šíře neznamená rozptýlení, nýbrž naopak setkávání v ohniscích té nejzajímavější hudební citlivosti, která nachází nové cesty v otevírání interpretačních možností (samozřejmě je tu i druhá možnost objevování hudby „zvnitřku“, s respektem k dobovým historickým rámcům). A představuje i zdroje nebývalých hudebních zážitků posluchačů.
Jan K. Čeliš
———
Zpět