Bratříčku, kde jsi?

04.12.2015 18:02

Bratříčku, kde jsi?
filmy na DVD

Bratříčku, kde jsi?, 2000, režie Joel Coen. Dobré filmy týdeníku Reflex, sběratelská edice II., 14. V hlavních rolích George Clooney, John Turturro, Tim Blake Nelson a John Goodman. „Tři uprchlíci na dlouhé cestě za pokladem.“

Joel Coen, režisér, o němž se mluví, respektive mluví se o bratřích Coenech, Joel je starší (1954), Ethan mladší (1957). Společně poprvé psali scénář k filmu Zbytečná krutost (1984), režíroval Joel. Následovaly snímky Barton Fink (1992), Záskok (1994), oscarový Fargo (1996, Oscar dostali oba za scénář), následovaly komediálně laděné snímky Big Lebowsky (1998), Bratříčku, kde jsi? (2000), Nesnesitelná krutost (2003), Lupiči paní domácí (2004), předtím či mezitím ještě černobílé noirové drama Muž, který nebyl (2001). K dalším patří Paříži, miluji tě (2006), Tahle země není pro starý (2007), Po přečtení spalte (2008), Opravdová kuráž (2010), na příští rok (2016) je ohlášen film Ave, Cesar. Pár filmů jsem sám viděl, vzpomínám si, že mě zaujalo Po přečtení spalte, ale podrobněji bych si souvisloti musel vybavit.

Hned na začátku je divák žánrově nasměrován podobou titulků v ozdobných rámečcích (něco podobného známe i u nás z parodií westernů v šedesátých letech) s poznámkou, že „předlohou příběhu je Homér“ (hezká zkratka, ještě se k tomu vrátím) a jakousi country baladou zpívanou typicky dobově (nějaká 30. léta, dohledávám, je to Ralph Stanley, zpěvák virginského blues) pod obraz krajiny, prezentovaný rovněž ve vybledlých barvách, vzbuzujících představu, že se vypráví jakýsi dávný příběh (pomáhám si Wikipedií: je to nažloutlý sepiový odstín). Když tři právě uprchlí trestanci při pokusu naskočit do projíždějícího vlaku z něho vypadnou, staženi vahou svých těl a pouty, jsme ujištěni, že podstatný podíl filmu, který bude výbornou nezávaznou zábavou, je komedie.

Na hlubší kulturní vrstvy (vůbec nevadí, že jde o dobrodružnou komedii) poukazuje už originální název, který je pochopitelně do češtiny nepřeložitelný – Brother, where art thou? Je to hommage na klasika amerického komediálního dramatu, oscarového Prestona Sturgese (Oscara dostal za scénář k filmu The Great McGinty / Mocný Mc Ginty, 1940, v následujícím roce, v roce 1945 pak za další dva scénáře nominace), v jehož sociálněkritickém filmu Sullivanovy cesty z roku 1941 jeho pracovní titul O Brother, where art thou? poukazuje k bídě nejubožejší vrstvy obyvatelstva v době velké hospodářské krize, která je nepřibarveně ukázána na plátně. Druhá část titulu where art thou? kromě toho je narážka na Bibli, kde se poté, co se Adam a Eva v Rajské zahradě nasytili zakázaným jablkem, Bůh po nich shání. Podobně se ptá Kaina, když ten zavraždil svého bratra Ábela, kde je jeho bratr.

Na Homérovu Odysseu naráží film hned na začátku, kdy tři utečenci Everett Ulysses McGill (George Clooney), Pete Hogwallop (John Tutrutto) a Delmar O’Donnell (Tim Blak Nelson), kteří se vydali na cestu za pokladem, zakopaným Odysseem při jeho poslední bankovní loupeži, naskočí na drezínu, kde jim slepý černoch prorokuje dlouhou cestu a dává návod, jak dojít spásy. Putující se pak setkají s jednookým Kyklopem s páskou přes oko, který prodává bible, a podobně jako byl Odysseus pronásledován Poseidonem, jsou i oni na mušce ďábelského šerifa s pekelným psem Kerberem. Setkají se také s lupičem George „Babyface“ Nelsonem (vl. jménem Lester Joseph Gillis, ve filmu je Babyface přeloženo jako „Koblížek“, motiv ke komické situaci při přepadení banky) a hordou přívrženců Ku-Klux-Klanu. Bokem nahrají s bluesovým kytaristou Tommy Johnsonem, který prodal duši ďáblu, gramofonovu desku a stanou se, aniž by si toho všimli country hvězdami.

Některé věci samozřejmě tak úplně nesedí. Kriminálník Babyface, známý řadou bankovních loupeží na začátku třicátých let, byl v roce 1937 již mrtev. Zemřel na následky přestřelky s FBI v roce 1934. Postava Menelaa Pappy O’Danielse (v českém překladu Taťuldy O´Danielse, ve filmu před volbami v konkurenci s Homerem Stokesem, který ho chce vystřídat) vychází ze dvou skutečných předloh, Wilberta Lee O’Daniela, který vyhrál v Texasu volby na základě rozhlasového vysílání, a Jimmie Davise, autora písně You Are My Sunshine, která je poznávacím znamením celého filmu. Dobově příznačnými nejsou jen některé postavy (politici mají své reálné předlohy), ale i některé reálie: takovou signifikantní věcí je pomáda na vlasy, typická právě v době mezi světovými válkami.

Příběh má celou řadu peripetií. Tři krásné dívky v lese, Sirény, zpívají country a obludí tři chlapce.  Petea policie znovu chytne (Sirény ho práskly poldům), přijde s ostatními vězni do kina, zatímco zbylí dva naši hrdinové se sesouvají na sedadlech, aby je nikdo neviděl, a poté jej osvobodí. Celý příběh „žene dopředu“ skutečnost, že údolí, v němž je chata, kam poté všichni směřují, má být za čtyři dny zaplaveno, protože se zde buduje přehrada.  

Pak se Pete a Delmar od Everetta dozvědí, že žádný poklad neexistuje a že výprava se koná za někdejší Everettovou ženou, která se shodou okolností jmenuje Penny (Penelope). Protože se uvolí, podpořit ve volbách úřadujícího guvernéra státu Mississippi Menelaa Pappy O’Danielse, jsou nakonec trestanci omilostněni. Na tomto místě je možné říci, že vedle hlavních postav, které ztvárňují George Cloony, John Turturro či Holly Hunterrová (Penny), podávají ve snímku skvělé výkony další herci, především nepřehlédnutelný John Goodman, jednooký Kyklop, který dá chlapcům tím, že je zmlátí, „lekci v podnikání“, Charles Durning v roli guvernéra „Taťulky“ O´Danielse, rustikální Wayne Duvall v roli Holmera Stokese. Jména některých z těchto herců nalezneme ve filmech bratří Coenových opakovaně.

Ještě znovu zmiňme bluesového zpěváka, který natočil píseň „Mám neustálý žal“, který související s „politikou“ i příběhem i v další epizodě, totiž v zajetí Ku-Klux-Klanu, na jehož shromáždění se ukazuje, že jejich šéfem je právě jeden z těchto politiků. Zachránění jsou všichni jen díky tomu, že se přihrne voda a vše zatopí, na hladině pak plovou desítky krabiček s onou pomádou, kterou si Everett tak pečlivě mazal na vlasy. Epizoda ale souvisí ještě s další vrstvou příběhu, totiž s Penny. Penny si bere „nápadníka“, který používá Everettovu pomádu, a je „perspektivní“, „má budoucnosti“, zítra si ho vezme, on je ale „hlava rodiny“, otec šesti (pardon, sedmi, i takovéhle vtípky tu jsou, dcerek). To by byla jen příjemná ironie americké společnosti a jejího utilitarismu, kdyby bratři Coenové pointu nevyostřili do extrémních poloh. Penny Everettovi slíbí, že si ho vezme, ale musí jí přinést prsten, který byl právě v chatě, kde se kdysi seznámili. Ten, který ovšem Everett přinese, zase není ten pravý (mimochodem, to už by měl být třetí nebo čtvrtý šperk v řadě), a Penny dupe vztekle pryč, aniž by hodlala vzít na vědomí, že chata je nyní několik kilometrů pod vodou.

Výsledek záplavy údolí je ovšem civilizačně veskrze pozitivní. Jih se, jak je řečeno, změní – bude elektřina a bude se za všechno platit, a bude tu osvícený věk rozumu jako ve Francii (cítíme tu ironii).

K písničkám, které ve filmu zazní, by bylo možno napsat samostatný komentář. Spokojím se s tím, že na volebním mítingu Taťuldova konkurenta zazpívají utečenci song, který známe u nás v podání Waldemara Matušky To všechno vodnes čas. (1:19:00)

Info o filmu
https://www.csfd.cz/film/1611-bratricku-kde-jsi/prehled/
https://de.wikipedia.org/wiki/O_Brother,_Where_Art_Thou%3F_%E2%80%93_Eine_Mississippi-Odyssee

soundtrack k filmu
https://www.youtube.com/watch?v=ZjzcGOSl2a0
z filmu
https://www.youtube.com/watch?v=ivzVgsR2yEc

celý film na
https://www.youtube.com/watch?v=BiEmCaNBgJw

další, Ralph Stanley
https://www.youtube.com/watch?v=gOlQm6ipnsI

https://de.wikipedia.org/wiki/You_Are_My_Sunshine

Zpět