Björk (2012)

12.09.2012 13:35

Björk (2012)

III

V předchozím (dvoj)článku  o islandské zpěvačce na těchto stránkách jsme se soustředili na její nejnovější album Biophilia (2011)a zároveň na první album, jímž si získala mezinárodní pozornost, totiž Debut (1993), ostatní alba, Post, Homogenic, SelmaSongs, Vespertine, Medúlla, Volta, byla pouze v závěru zmíněna. Rád bych se tedy nyní věnoval jim.

Post / 1995

Třetí sólové album islandské zpěvačky a autorky písní, vydané v roce 1995, navazuje svou zvukovou technikou na předchozí, před dvěma léty vydaný Debut. Využívány jsou, zvláště jako variace, i prvky techno music a dance. Jakožto kontrast k především elektronickému soundu alba je coververze songu „Blow and Fuse“, která prozrazuje slabost autorky pro hollywoodský žánr. Text, který původně pochází od americké herečky a zpěvačky Betty Hutton, byl proměněn na „It's Oh So Quiet“. Z minulého alba se osvědčila spolupráce s výraznými uměleckými osobnostmi, také toto album bylo vytvořeno za spolupráce britských umělců Nellee Hoopera (hudební producent), Trickyho (hudebníka a filmového herce) a dalších.
Většina písní je o lásce a vztazích, některé z nich jsou i vzteklé a konfrontativní. Stejně jako u předcházejícího Debutu jsou na album zařazeny i písně, které napsala Björk již před léty.  
K zajímavostem alba patří, že píseň Cover Me byla natočena v jeskyni obývané netopýry v Nassau pomocí diktafonu. Tato nahrávka pak byla (žel?) zavržena ve prospěch nahrávky studiové.

Hudební prostředky přesně vystihuje ve svém komentáři Garry Mulholland zde: "If 'Debut' was '90s dance-pop broken down and concentrated into an ecstatic adventure, then 'Post' is a glorious wander into the unmapped forests and hidden backwaters 'Debut' left unexplored. Uillean pipes, harpsichords and 20-piece orchestra mingle naturally with multi-layered Howie B drum programs, Tricky's rude minimalism and Nellee Hooper's bubbling pop sensibility. All topped-off by the (sorry about this) childlike lust for life that is unmistakably Björk."
-Garry Mulholland, Select © July 1995

Playlist a ukázky na adrese
https://unit.bjork.com/specials/albums/post/

Živá nahrávka
https://www.musicme.com/#/Bjork/albums/Post-%28Live%29-0602498665749.html
Videa, texty s převahou českých překladů
https://www.karaoketexty.cz/texty-pisni/bjork-13637/post-26664
Na uvedené živé nahrávce z roku 1998 se playlist poněkud odchyluje od originálu. Tak v něm je jako první uvedena Army of Me,  jíž následuje Hyper-Ballad, zatímco v novější nahrávce Army of Me ještě předchází Headphone a následuje One Day před stejnými The Modern Things.

Army of Me
https://www.youtube.com/watch?v=6KxtgS2lU94
Na videu Björk monstrózním vozem podobajícím se expresionistickému „hlukostroji“ ze začátku minulého století projíždí mezi mrakodrapy, několikrát se opakují motivy „zubů“ pohybujících se jako písty v motoru. Následuje návštěva „dentisty“, jímž je gorila, a útěk s obrovským diamantem… zkrátka poněkud surrealistický příběh, který končí explozí bomby v muzeu u hlavy milovaného muže, kterého ale dívka v úplném záběru objímá.

Hyper-Ballad
https://www.youtube.com/watch?v=EnZzE89Qn7w
Ve videu songu se pracuje se zdvojením tváře zpěvačky, stejně tak jako se zdvojují prostorové možnosti ve znění hlasu. Světelné efekty u tváře a krajiny zase odpovídají elektronickým zvukům doprovodné kapely, zatímco rytmus je neúprosně takřka beze změny.

The Modern Things
https://www.youtube.com/watch?v=CL0WfH9-23w

It's Oh So Quiet
https://www.youtube.com/watch?v=dmHrtBuHSLE
Ona „hollywoodská“ melodie.

Atd., varianty jsou už v odkazu stránky „karaoketexty.cz“….

Homogenic / 1997

Homogenic je exploze emocí. Studiové album vzniklo během jednoho roku na Ibize. Na rozdíl od předchozích projektů se Homogenic přiklání ke smyčcovým aranžmá, jejichž autorem je brazilský jazzman Eumir Deodato, jehož hudební přínos spočívá v překračování klasiky a jazzu či rocku, elektronické a populární hudby. K tomu se přidávají, podobně jako na albech Post a Vespertine, nejrůznější trip-hopové, popřípadě techno rytmy a vedle toho ještě i lidové tóny akordeonu. To vše jsou zvukové krajiny, jimiž autorka zachycuje hudebně svůj domov, Island. Opticky je to doloženo ve videu se skladbou Jóga. Housle mají evokovat rozlehlé islandské krajiny, zatímco ostré údery soptící vulkány. Tyto hudební experimenty jsou spojeny občas sentimentálním, občas expresívním výrazem zpěvu hlavní protagonistky.

Studiovou i živou verzi skladeb nalezneme na adresách
https://www.musicme.com/#/Bjork/albums/Homogenic-%28Us-Internet-Release%29-0081227607364.html
https://www.musicme.com/#/Bjork/albums/Homogenic-%28Live%29-0602498665831.html

Ukázky na adrese
https://unit.bjork.com/specials/albums/homogenic/index.htm

Vespertine / 2001

Čtvrté studiové album Björk, které vyšlo v srpnu 2001 platí jako dosud nejintrovertnější projekt islandské zpěvačky. Napovídá tomu i název, hudebníci vědí, že „Sonata vespertina“ (P. J. Vejvanovský) je sonáta „večerní“, latinské slovo „vesper“ ostatně známe i v české podobě jakožto „nešpory“, tj. večerní pobožnost (kdo čte klasiky, tak to ví), Björk sama označila album jako „zimní“.
Hudební základ skladeb je elektronický, uplatňují se ale i akustické prvky. Tak ve třech skladbách je použita celesta, nástroj vzhledem podobný harmoniu, ale zvukem podobný zvonkohře, nicméně s jemnějším témbrem (slovo z francouzského céleste znamená v originále „nebeský“), původem z 18. století. Interpretem je Guy Sigsworth, známý rovněž jako člen kapely Frou Frou či spoluprací se Sealem (na albu Crazy). S Björk spolupracoval už na předchozích albech Post a Homogenic. Dalším přizvaným interpretem byla Zeena Parkins, harfenistka (hraje ale i na keybord, akordeon či elektronické nástroje), která bývá stylově zařazována na pomezí avantgardního jazzu, artrocku, volné improvizace a noise music. Hraje v šesti skladbách na harfu. V souvislosti s „novostí“ či „artificiálností“ můžeme zmínit i literární souvislosti, část textu Sun in my Mouth pochází ze básnického textu Imprese E. E. Cummingse (někdy bývá psán e. e. cummings), amerického avantgardního básníka, který dospěl až k experimentální poezii a jehož texty jsou impulsem i pro autory z oblasti vážné hudby (Pierre Boulez, Aribert Reimann). Album se nenatáčelo v jediném studiu, nýbrž v celé řadě studií v New Yorku a ve Španělsku.

Studiovou i živou verzi skladeb nalezneme na adresách
https://www.musicme.com/#/Bjork/albums/Vespertine-0731458900023.html
https://www.musicme.com/#/page.php?q=vespertine+bj%F6rk
http ://unit.bjork.com/specials/albums/vespertine/index.htm
https://www.karaoketexty.cz/texty-pisni/bjork-13637/vespertine-29382

Medúlla / 2004

Jedno z nejlepších alb, či přinejmenším výrazně odlišných od všeho předchozího, co Björk dosud vytvořila. Na rozdíl dosavadní tvorby se v tomto projektu uplatňuje takřka výhradně lidský hlas. Výjimkami ze sladeb a capella je Ancestors, kde je použit klavír, Who Is It s basovým syntetizérem a  Pleasure is All Mine, kde se uplatňuje gong. Podle vyjádření autorky k „tělesnější“ podobě přispělo i těhotenství. Práci ovlivnilo i přizvání vokálních interpretů jako je Schlomo, Mike Patton, Tanya Tagaq, Rahzel či Dokala. Je použita široká škála hlasových prostředků a stylů: sborový zpěv, beatbox, tedy „nápodoba“ bicích ústy (velmi zjednodušeně řečeno, spíš bych řekl rozšíření hlasových možností mimo běžné pěvecké techniky bel canta, ale i jazzu či scatu), označovaný za „pátý element“ hip-hopu, ale také alikvotní (harmonický) zpěv. Použity jsou i elektronicky deformované hlasy, např. ve skladbě Desired Constellation. Tak jako v předchozím albu, je i zde použit text amerického básníka E. E. Cummingse: skladba Sonnets/Unrealities XI   je zhudebnění jeho básně it may not always be so; and i say. Skladbu Oceania  si vyžádal Mezinárodní olympijský výbor a Björk ji uvedla při zahajovací slavnosti na Letních olympijských hrách v roce 2004 v Athénách. Skladba Vökuró  obsahuje text islandské lidové písně, v níž se zpívá o procitnutí přírody po zimě. Název pochází z latinského označení pro „morek“ (tedy jádro nejrůznějších orgánů, kostní dřeň, ale i třeba prodloužená mícha či vnitřní část vlasů).   atočené

Björk

https://www.musicme.com/#/Bjork/albums/Medulla-0602498675892.html
https://unit.bjork.com/specials/albums/medulla/
https://www.karaoketexty.cz/texty-pisni/bjork-13637/medulla-29380

Videodokumentace alba
https://www.youtube.com/watch?v=WiyeDPyRBDc (I)
https://www.youtube.com/watch?v=Zb_i7tO1Gnc (II)
https://www.youtube.com/watch?v=S9fz4xfh5sI&feature=relmfu (III)
https://www.youtube.com/watch?v=HNOJ4jjP_yU&feature=relmfu (IV)

Volta / 2007

Inspirací tohoto alba byla katastrofa, kterou způsobila vlna tsunami v Indonézii 26. prosince 2004. Jméno alba se vztahuje k italskému fyzikovi a vynálezci Alessandru Voltovi, ale i řece a přehradě téhož jména v severní Africe a konečně i tanci z 16. století.

Tentokrát přizvala islandská zpěvačka a autorka projektu ke spolupráci celou řadu umělců. Islandský básník a umělec Sjón je známý právě písňovými texty pro Björk, které napsal o několik let později pro film Larse von Triera Tanec v temnotách, který s Björk ovšem spolupracoval už dříve. Poprvé vznikla píseň společně s Timbalandem, americkým hip-hopovým a R&B -hudebníkem a vlivným producentem. Dále se na albu účastnil Antony Hegarty, newyorský songwriter a klavírista, perkusionisté Brian Chippendale a Chris Corsano, Toumani Diabaté, hráč na západoafrickou coru, nástroj podobný harfě či loutně, vyrobený z tykve, či Min Xiao-Fen, hráčka na pipu, rovněž svého druhu loutnu. Orchestr doplňují hráčky na dechové nástroje ze souboru The Icelandic Wonder Brass (trubka a křídlovka).

Na obalu desky se Björk ukazuje jakožto barevná plastika, symbolizující Zemi, což souvisí s konceptem alba. Vytvořena byla německým umělcem Bernhardem Wilhemem ve spolupráci s grafickým studiem m/m <paris> , které vytvořilo už  artwork alba Vespertine. Fotografie dělal britský fotograf Nick Knight, který rovněž s Björk spolupracuje dlouho. Další fotografie v průběhu vzniku projektu dělala dvojice holandských fotografů Inez van Lamsweerde a Vinoodh Matadin.

S albem se Björk vydala v roce 2007 na světové turné, zahrnující Island, Kanadu, Spojené státy, Skotsko, Irsko, Francii, Švýcarsko, Španělsko, Nizozemí, Dánsko, Polsko a Belgii. Seznam titulů zahrnuje na čtyřicet songů. Poprvé sebou Björk na turné vzala elektronický instrument reacTable, tedy Tangible User Interface, což jest dotykové rozhraní, umožňující uživateli počítače interakci na základě dotyku fyzického objektu. Tento instrument byl vytvořen v barcelonské Universitat Pompeu Fabra, a na světě existují pouze dva exempláře, z nichž jeden si vypůjčila právě Björk.

https://unit.bjork.com/specials/albums/volta/
https://www.karaoketexty.cz/texty-pisni/bjork-13637/volta-29375

Informace čerpány ze stránek
https://de.wikipedia.org/wiki/Post_%28Album%29
https://de.wikipedia.org/wiki/Homogenic
https://de.wikipedia.org/wiki/Vespertine
https://de.wikipedia.org/wiki/Med%C3%BAlla
https://de.wikipedia.org/wiki/Volta_%28Album%29

Mohli bychom ještě dále pokračovat, především rešeršemi ohlasů v recenzích atd. Uvedu zde alespoň jeden německý zdroj, je otázka času se dostat třeba k překladu.
https://www.cd-kritik.de/frameset/frset.htm?/kritiken/kuenstler/bjork.htm

IV

A obratem se vracíme tam, odkud jsme vyšli, k přítomnosti. Vyhledal jsem pár odkazů v médiích z poslední doby, které komentují islandskou zpěvačku v nejrůznějších kontextech.

Do Ostravy sice nepřijela, ale neznamená to, že by Björk v Čechách nevystupovala. Na ET go Jamu na pražském Džbánu v červnu 2008 byla jednou ze čtyř zahraničních interpretů vedle např. smyčcového kvarteta Apocalyptiky. Byla to, jak se i článku na Severských listech dozvídáme, v té době její třetí návštěva: Poprvé k nám zavítala ještě se skupinou The Sugarcuber, podruhé pak v roce 1996, krátce po vydání svého druhého sólového alba Post.
https://www.severskelisty.cz/kultura/kult0007.php
V souvislosti s albem Médulla se hovořilo o bronzovém stromu, o němž francouzská spisovatelka Stephanie Cohen měla psát knihu (už jsem si neověřoval, zda ji skutečně napsala).
https://www.severskelisty.cz/kaleido/kale0328.php
Na stránkách Českého rozhlasu je pěkný přehledný článek, v němž se autor zmiňuje i o filmové tvorbě, konkrétně o hlavní roli ve snímku dánského režiséra Larse von Triera Tanec v temnotách, v níž zazářila v roce 2000.
https://www.rozhlas.cz/radiowave/interpreti/_zprava/bjork--273187
https://www.csfd.cz/film/9389-tanec-v-temnotach/
https://www.ceskatelevize.cz/porady/1043899254-tanec-v-temnotach/20238143526/
https://www.kinomol.cz/clanek-2005030301
https://www.kfilmu.net/filmy.php?sekce=informace&film=tanec-v-temnotach
Björk se přidala k protestům proti represi ruské punkrockové kapely Pussy Riot. Podobně jako Red Hot Chili Peppers, Madonna, Kate Nash, Jarvis Cocker či Franz Ferdinand nesouhlasí s trestem odnětí svobody, když v tiskovém prohlášení říká:  Jako hudebnice a matka bych ráda vyjádřila svůj ostrý nesouhlas s tím, že jsou ve vězení kvůli svému nenásilnému protestu. Podle mého názoru by je ruské úřady měly pustit domů k jejich rodinám a dětem.
https://www.play.cz/novinky/bjork-chce-aby-propustili-pussy-riot

Zpět