Allianz Arena

22.02.2013 15:10

Allianz Arena
významné stavby současnosti

Fotbalový stadion na severu takřka jedenapůlmiliónového, tedy největšího a zároveň hlavního města Bavorska Mnichova je pravděpodobně jednou z nejznámějších staveb současnosti, ne pro své architektonické kvality (aniž bych se chtěl fotbalistů dotknout, myslím si, že je příliš nezajímá), ale vzhledem k tomu, že je povědomí o ní spojeno se širokou obcí fotbalových fanoušků. Samozřejmě i tak je svou nápadností (vedle své nápaditosti) terčem pozornosti. Možnost světelné proměny pláště v noci (podle toho, „co se hraje“) je nepřehlédnutelným prvkem stavby. Souvisí s rozvojem technologií světla (a energie) a jejím zapojením do umění a architektury. Nebudu příliš rozebírat historii, upozorním jen na význam světla v meziválečné umělecké avantgardě (u nás osobnost Zdeňka Pešánka), ale i – dobově – v rodícím se filmu, ale i například reklamě, a v posledních desetiletích minulého století pojem „Lichtkunst“ (světelné umění), jehož jednou podobou je právě průnik světla do architektonického tvaru stavby.

Stadion disponuje při zápasech spolkové ligy 71 137 místy, tj. 57 343 místy k sezení, 13 794 místy k stání, 1 374 míst v lóžích, 2 152 Business Seats (včetně 104 míst pro čestné hosty) und 966 Sponsoren Seats. Především se zde utkávají oba mnichovské fotbalové kluby - FC Bayern München a TSV 1860 München. Byl místem mistrovství světa ve fotbalu v roce 2006.

Stadion leží v městském obvodu Schwabing-Freimann v chráněné přírodní oblasti Fröttmaninger Heide, která dříve byla cvičištěm bundeswehru, a je od Mariánského náměstí ve středu města vzdálená vzdušnou čarou necelých deset kilometrů. Je velmi dobře přístupný díky blízkosti ke dálniční křižovatce Autobahnkreuz München-Nord (A 9 / A 99) a parkovišti, které pojme jedenáct tisíc osobních aut. Při příjezdu vlakem na Hlavní nádraží (München Hauptbahnhof) nebo na Východní nádraží (Bahnhof München Ost) se dostaneme ke stadionu městskou dráhou a přestupem do metra na Mariánském náměstí za šestnáct minut. Při příletu letadlem na mnichovské letiště je třeba počítat se čtyřiceti minutami dopravy městskou dráhou.

Vynechám na tomto místě podrobný popis třech pásů sedadel pro návštěvníky s různým sklonem, popis vnitřního zařízení, počet čtverečních metrů trávníků, šaten a dalších věcí, včetně skutečnosti, že stadion nemá zaklápěcí střechu, tyto informace jsou jistě zajímavé, ale dají se najít na německé či anglické stránce Wikipedie. Technologie světelných efektů na plášti z polštářů je popsán na ArchiWebu. Zajímavé by bylo rovněž zabývat se nabídkou služeb, managementem celého objektu, náklady na stavbu, vlastnickými poměry, způsobem kontrol lístků atd., nicméně se omezím na stručnou historii Allianz Arény.

V říjnu roku 2001 se konalo referendum ke stavbě stadionu, ve kterém se mělo rozhodnout o tom, zda má stát na tomto místě a zda město má připravit potřebnou infrastrukturu. Přestavba Olympijského stadionu, která přicházela v úvahu, byla jeho architektem Günterem Behnischem zamítnuta. Hlasování dopadlo 65,8 procenty pro a 34,2 procenty proti ve prospěch stavby, přičemž mělo být dosaženo quora přinejmenším deseti procent. Účast 37,5 % oprávněných voličů byla hodnota, která v Bavorsku nikdy předtím nebyla dosažena. Následovala architektonická soutěž, do níž se přihlásilo osm účastníků a nakonec rozhodovalo o dvou návrzích.

Stavbu dostali „přiklepnutou“ švýcarští architekti Herzog & de Meuron, kteří předložili koncept podobný největšímu fotbalovému stadionu ve Švýcarsku, St. Jakob-Park v Basileji.  Rovněž tam je opláštění průhledné z fólií EFTE (plast s chemickým názvem ethylen-tetrafluorethylen), derivátu polytetrafluorethenu, tj. fluorovaného polymeru (známe jej také z látek Gore-Tex), které mohou být vznitřku osvětlitelné a jsou samočistící. Stavba začala v roce 2002, základní kámen byl položen v říjnu tohoto roku, koncem dubna 2005 byly stavební  práce dokončeny a stavba mohla být předána. Také v okolí stadionu musely být další úpravy. Byly prodlouženy příjezdové cesty, nádraží U-Bahnhof Fröttmaning bylo posunuto, na nádraží Marienplatz (Mariánské náměstí) byly doplněny podchody pro pěší, dálnice byla rozšířena na šest, popřípadě osm jízdních pruhů.

https://www.archiweb.cz/buildings.php?type=23&action=show&id=112
https://de.wikipedia.org/wiki/Allianz_Arena (je rovněž stručná česká stránka)
https://www.youtube.com/watch?v=MQNxFbbYISI

 

Zpět