Na trati

18.05.2010 16:31

„Češi staví tratě dráž než Němci. Po dražších koridorech vlaky jezdí pomaleji než u sousedů.“ Skutečnost, kterou pojmenovává název úvodníku v LN 17. května 2010, nepřekvapuje. Podobně se ostatně hovoří už snad rok (nebo dva, tři?, nedovedu to odhadnout) o předražených dálnicích.  Ani druhá část názvu, podtitul, mne nepřekvapuje. Spíš mě překvapuje, že si toho média všimla teprve teď.

Když mám zlost, jak si hrajeme na to, jak je u nás všechno super a jak bychom snad chtěli dohnat a předehnat Evropu, uvádím jednu ze svých „anekdot“ o Českých drahách. Když mi bylo asi pět let, jel jsem s babičkou z Jičína do Bílého Potoka (toho v Jizerských horách, ne toho v Jeseníkách, o kterém píše Jaroslav Rudiš), dojeli jsme večer na jičínské nádraží, podali „kufr“, abychom si ho mohli při příjezdu jako zavazadlo vyzvednout (protože ne každý vlak měl tuto službu) a druhý den ráno jsme se vydali na cestu. Z Komenského náměstí jsme museli vyrazit po sedmé, protože to na nádraží je přes celé město půl hodiny, a vyrazili vlakem, tuším asi v 8.10 či 8.13, na cestu. Musím poznamenat, aby byl zcela jasný můj postoj k věci, že cestu jsem si ohromně užíval, líbila se mi krajina, o níž jsem netušil, že to je Český ráj, fascinovalo mě, jak se mezi stromy mihne Valdštejnská lodžie a jak vlak objíždí Zebín, úžasný útvar Trosky a tak dále. Můj strýc, babiččin bratr byl strojvedoucí, takže jsem i z tohoto důvodu vzhlížel k vlakům jako k něčemu takřka posvátnému. Do Turnova dojel vlak zhruba za hodinu, pak se přestupovalo do Liberce. Mezi jednotlivými spoji byla hodinu přestávka, další hodinu, možná i trochu více, byla v Liberci. V Raspenavě pak už čekal přípoj na Bílý Potok. Pravda, zdejší nádraží je sice takto označené, ale vlastně je ještě na území Hejnic a k označení obce Bílý Potok je to ještě asi půl kilometru. Nicméně když jsme došli k domku tety, vítala nás s rozpřaženýma rukama k obědu, bylo něco po půl jedné.

Když jsem potom po létech jezdil k tetě autem, trvalo mi to necelé dvě hodiny, vzhledem k mým krátkodobým zkušenostem a množství serpentin přes hřeben Jizerských hor. Ostatně ještě než byla vybudovaná rychlostní silnice mezi Turnovem a Libercem a dosavadní vedla po Ještědském hřebenu (dodnes tu jezdí autobus), trvala i tak cesta na kole, na kterém jsem v době studií jezdil, z Jičína do Bílého Potoka „procházkovým“ tempem kratší dobu než vlakem. A teď přijde pointa. Jak dlouho si myslíte, že trvá cesta z Jičína do Bílého Potoka vlakem dnes? Tady je výpis z IDOSu z dnešního dne:

Mám dvě možnosti. Buď budu mít cílový čas stejný jako před padesáti lety, tj. 12 hod. 10 min., pak si budu moci na rozdíl od té doby hodinu přispat, protože spoj vyjíždí z Jičína v 9.32 Odj., Turnov Příj. 10.25 / Odj. 10.40, Liberec Příj. 11.25 / Odj. 11.30, Raspenava Příj. 11.55 / Odj. 11.58, Bílý Potok p. Smrkem Příj. 12.10. Je samozřejmě možné, že bych si přivstal a jel už vlakem v 7.32, pak bych se dostal na místo určení v 10.10. Je to pravda trochu lepší než před půl stoletím, přiznám se, že jsem očekával, že najdu stejné časy, jako ještě před několika lety.  Ke zkrácení času došlo v podstatě tím, že přes Jičín jede vlak z Hradce Králové, který jede v pozdější dobu, a pak přece jen lepším sesazením přestupů, které nevykazují takové čekací doby, nikoli zrychlením jízdy vlaku. Vlastní cesta z Jičína do Turnova (30 km, o pět km delší než po silnici) stále trvá hodinu, z Turnova do Liberce (trochu delší trasa, ale po rovině, 38 km) rovněž skoro hodinu.  Ať tak či onak, i z výpisu ostatních spojů vyplývá, že na trase, dlouhé 95 km, se na místo nedostanu rychleji než za 2 hod. 38 (resp. 37) minut, tj. vlak nedosáhne průměrné rychlosti ani 40 km/hod.. Na jedné straně je třeba uznat, že trať je komplikovaná (přestupy, horský terén), kdybychom však na druhé straně chtěli srovnávat, tak se zase budeme muset smát.

Já vím, že teď uvedu nesrovnatelné příklady, ale dvě hodiny 36 minut (ale také 2.27) trvá cesta ze Sv. Mořice do Tirana, což je pravda bez přestupů a jen 60 kilometrů, ale s převýšením ze 429 m. n. m. (Tirano) do 2.253 m (Ospizio Bernina) a zpět 1775 (Sv. Mořic), tedy stoupání a klesání přes 2200 metrů. Z Drážďan do Lipska (pravda, mezinárodní trať a po rovině, vzdálenost odhaduju asi 100 km) trvá 1 hod. 13 min.    

Chtěl jsem to už několikrát zmínit. Ta „krize“ je samozřejmě průšvih, na druhé straně je ale i k něčemu dobrá. V mnohých ohledech si mnozí všímají věcí, kolem kterých dříve chodili bez povšimnutí. Přibývá kritických pohledů. Nechci spílat novinářům ohledně jejich neprofesionality. Je ovšem pravda, že kritičností drahnou dobu neoplývali, a o tom, aby vyhledávali problémy, které mohou být za čas aktuální, aby předvídali, se může ještě dnes jednomu jen zdát. O problematických věcech se píše, až když jsou každému nad slunce jasné. Vzpomínám si zvláště na dobu uprostřed devadesátých let, když už byly trhliny systému zřetelné snad každému, kdo vládl jen trochou soudnosti, a tady prostě nebyla politická vůle je vidět. Jaromír Dušek tenkrát denně řval do televize, že způsobí kolaps republiky stávkou (zatímco učitelé, když se jednou tiše ozvali, prý chtějí „roztáčet kolo inflace“), po tratích jezdily vlakové soupravy o několika vozech, v každém z nich dva tři cestující. A nikdo nebouchl do stolu a neřekl, tak doprdele snad nemáte všech pět pohromadě. Zaplať pámbu, že si některých věcí už dneska konečně někdo aspoň všimne. I když od všimnutí k nápravě je stále ještě hodně dlouhá cesta.

https://www.lidovky.cz/cesi-stavi-trate-draz-nez-nemci-dmn-/ln_noviny.asp?c=A100517_000002_ln_noviny_sko&klic=236983&mes=100517_0

https://www.mgbahn.ch/reiseinformationen/fahrplanundpreise.php

P. S. Omlouvám se čtenářům a hlavně dopravákům, že pravděpodobně nepoužívám terminologicky správně výrazy „spoj“, „souprava“, „vůz“, „vlak“  apod. Kdysi mě na to už upozorňoval Karel Jakubů, tenkrát student vysoké školy dopravní, ale přestože jsem fanda vlaků, nejsem přece jen odborník. Jsem si rovněž vědom, že pletu „hrušky s jabkama“, totiž že se jedná přinejmenším o dva samostatné problémy, totiž o provoz Českých drah a o traťový svršek jakožto železniční stavbu, která umožňuje pohyb drážních vozidel.

https://www.cd.cz/volny-cas/zajimavosti/-5015/

https://tv.cd.cz/

O dopravě jsou na těchto stránkách rovněž článek
Šedesátkou vpřed
https://jan-k-celis.webnode.cz/news/sedesatkou-vpred-/

Kritický pohled na stav Slovenské strely, která byla vyhlášena jako jedna z 38 nových národních památek, najdete v článku Ivana Motýla (Týden) na adrese
https://www.tyden.cz/rubriky/nazory/zapisky-reporteru/nove-pamatky-lejno-na-svatebni-tabuli_164918.html

 

Zpět