Zbyšek Sion

29.08.2011 21:24

Dílo malíře, narozeného v roce 1938 v Poličce, je možné vidět ve dvou souběžných souvislostech. Na jedné straně je to radikální informel, kterým se tehdejší právě se rodící generace výtvarníků začátku 60. let osvobozuje z ideologického diktátu tzv. angažovaného socialistického umění, na druhé straně groteskní vidění světa, kterým mohli tito umělci překonávat hrůzy války, které zažili jako děti (autor o nich hovoří v textu na adrese odkazu dole). Groteskní zobrazení, charakteristická poloha reprezentovaná skupinou Šmidrové, s jejichž členy Karlem Neprašem a Janem Koblasou se setkal Sion již v roce 1958 na AVU, či mladším Michaelem Rittsteinem, není v rozporu se směrem, definovaným na počátku padesátých let, který se chtěl odpoutat od tradičních postupů a technik. U nás se prezentoval v neoficiálních Konfrontacích v roce 1960, kde vystupoval Zbyšek Sion vedle A. Málka, Antonína Tomalíka, zmíněného Jana Koblasy, Aleše Veselého, Zdeňka Berana a Vladimíra Boudníka, tedy výtvarníků narozených převážně ve třicátých letech (Boudník byl starší, nar. 1924).

Na své první výstavě v roce 1966 (Galerie pod radnicí, Ústí n. Orlicí, text F. Šmejkal) se prezentuje jako představitel nové figurace, malíř přízračných monster a apokalyptických vizí, který svým naléhavým etickým apelem osobité obohacuje profil české malby, píše Pavla Pečinková ve zmíněném textu. Petr Wittlich, který hovoří o „groteskním univerzu“,  vidí v Sionově tvorbě polohu barokní, jestliže výtvarný princip baroka chápeme spolu s Vojtěchem Birnbaumem, českým historikem umění, který se zabýval otázkou slohového vývoje, jako „spojování fragmentů do nových umělecky autonomních celků“ (Horizonty umění, 602-3). K tématu groteskní hlavy nebo groteskní obludy, například Apokalyptické kobylky, bychom našli paralely právě v celé linii nejen české tvorby tohoto zaměření. Existenciální rozměr je možno ovšem vyjádřit nejen absurditou, nýbrž i „abstraktními tvary“ (nemám to slovo rád, je to nepřesné), spíše jakýmisi kosmickými útvary, jaké jsme mohli vidět i na souborné výstavě Zbyška Siona v Rudolfínu v roce 1996. U těchto prací můžete v moderním umění vidět kontext až třeba kamsi k Františku Kupkovi.

Odkazy
https://www.vesmir.cz/clanek/nevedomi-bez-vedomi
https://www.galerierudolfinum.cz/cs/exhibition/zbysek-sion-obrazy-19581966
https://www.ztichlaklika.cz/galerie/show-exhibition/zbysek-sion-prace-na-papire-1955-1963-id128
https://www.mzyk.cz/ateliery.html (u fotografií je chyba, historik umění se jmenuje Jaroslav Anděl, dnes tvůrce Doxxu)
https://www.tea-art.cz/galerie/sion/data_sion.htm

Zpět